Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet.
Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet.
Nu blandar du allt äpplen med spikar.
Jag länkar till en studie om ett fall där två personer med symptom använde mask, och inte spred smittan till sina maskbärande kunder.
Du drar slutsatsen att Corona smittar inte så lätt och att epidemiologerna (oklart vilka) säger nu att viruset inte är så smittsamt och inte smittar från folk utan symptom.
Möjligen är slutsatserna om att personen i Kina smittats genom användande av en hiss felaktiga, men tills motsatsen bevisats, tror jag hellre på kinesiska experter än på dina hemsnickrade teorier. Och ja, myndigheterna i Kina är ju speciella, eller vad man ska kalla det.
Nej, denna superspridare hade symptom, precis som stylisterna, men har inte sett om personen bar mask eller ej, så detta har inget att göra med min länk.
Nu blandar du allt äpplen med spikar.
Jag länkar till en studie om ett fall där två personer med symptom använde mask, och inte spred smittan till sina maskbärande kunder.
Du drar slutsatsen att Corona smittar inte så lätt och att epidemiologerna (oklart vilka) säger nu att viruset inte är så smittsamt och inte smittar från folk utan symptom.
Möjligen är slutsatserna om att personen i Kina smittats genom användande av en hiss felaktiga, men tills motsatsen bevisats, tror jag hellre på kinesiska experter än på dina hemsnickrade teorier. Och ja, myndigheterna i Kina är ju speciella, eller vad man ska kalla det.
Nej, denna superspridare hade symptom, precis som stylisterna, men har inte sett om personen bar mask eller ej, så detta har inget att göra med min länk.
Har du lust att länka till studier av experter som visar att munskydd hindrar en massa smitta i verkligheten, inte bara i laboratoriemiljö? Jag menar, tex studier där man jämför två orter, likvärdiga till befolkningstäthet och initial smitta, där man på ena orten beordrat munskydd till 100% för alla invånare vid kontakt med andra människor och på andra orten har man haft fritt val, eller inte munskydd alls. Hur många blev smittade? Vilken typ av munskydd användes? Eller menar du att man haft friska frivilliga som vistats i olika rum med sjuka personer med olika slags munskydd, samt utan munskydd, så kollar man hur många som blev smittade efter en viss tid? Vilka studier har gjorts? Finns det några randomiserade kontrollerade studier?
Ja, det tyder på att munskydd kan hindra en viss del smittsamma droppar att spridas, men, hindrar det smitta i praktiken? De flesta artiklar bygger på väldigt massa antaganden om att "det borde vara så". Ett lagkrav på tex att alla i Sverige nu måste bära munskydd (Alltid ute? När man inte kan hålla avstånd? Skall munskydden åka av och på?), när vi samtidigt har stadigt minskad smitta skulle mest troligt inte göra varken till eller från (ja, det är en gissning från mitt håll)."Det verkar vara bekräftat att..." Jag har mest sett studier där de "antar att så kan vara fallet". Kan du länka till en studie som faktiskt bekräftar asymptomatisk smitta (förutom studier som bygger på enstaka anekdotiska fall där man ev kan anta att personen inte vill erkänna symtom)?