• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • FDFMGA
    Pope Joan II skrev 2020-07-17 16:01:34 följande:

Hur ska det går för Stefan Munskyddet Löfven i Bryssel? Han är ju svensk och kan inte hantera sådana.

Regeringen brukar läka sig vinn om att i möjligaste mån anpassa sig till de lokala sedvänjorna.

Det blev ett himla liv här på Familjeliv när en kvinnlig regeringsmedlem bar en slags ansiktsmask vid ett besök i Iran.

Hon motiverade bärandet med att det viktiga var samtalen med Irans representanter. Kanske Löfven har en liknande motivering till att han bär ansiktsmask.
  • FDFMGA
    FDFMGA skrev 2020-07-17 16:36:32 följande:
    Regeringen brukar läka sig vinn om att i möjligaste mån anpassa sig till de lokala sedvänjorna.

Det blev ett himla liv här på Familjeliv när en kvinnlig regeringsmedlem bar en slags ansiktsmask vid ett besök i Iran.

Hon motiverade bärandet med att det viktiga var samtalen med Irans representanter. Kanske Löfven har en liknande motivering till att han bär ansiktsmask.
    Hmm, lägga, inte läka.

Däremot läker ju tiden alla sår.
  • klyban
    Pope Joan II skrev 2020-07-17 15:42:33 följande:
    FDFMGA kommer snart och hjälper dig, klyban.
    Jag ställde frågan till dig, och svaret var att du inte visste och inget kom.
    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • klyban
    Pope Joan II skrev 2020-07-17 16:01:34 följande:
    Hur ska det går för Stefan Munskyddet Löfven i Bryssel? Han är ju svensk och kan inte hantera sådana.

Som jag sett det, så verkar inget land klarar av att använda munskydd, då de håller på tar på det mest hela tiden.
    Varför försökte du göra en Svensk unik genom att fabulera att Svenskar inte kan använda munskydd, när ingen verkar kunna det?
    Har du en förklaring till detta?

Såg att sjuksystrar i USA inte ens klarade av detta, och höll på att pilla på ansiktsmasken och man kan tycka de borde veta bättre men icke.
    Ansiktsmask ger en falsk trygghet som vi kan klara sig utan, och är du symtom så ska du stanna hemma och du ska ha socialdistansering.

hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • AndreaBD
    Anonym (sant) skrev 2020-07-17 14:06:25 följande:
    Jag hade hellre lagt mitt hopp till annat, men det vet vi ju redan var vi står :)
    Vet inte riktigt om jag förstår vad du menar. Jag tror de flesta skulle hålla med om att man hellre vill ha ett vaccin. Jag säger bara, om det inte går att hitta ett vaccin, så har vi inget annat än flockimmunitet kvar. Eventuellt också anti-virala läkemedel, men det verkar vara ännu svårare. 
  • FuckGoggleAskMe
    Padirac skrev 2020-07-17 16:16:45 följande:
    Om stylisten stannat hemma då hon hade symptom hade färre smittats.

Hade stylisterna mask?
    Ja, de bar mask. Hon fick höra av sjukvården att det var en allergi, så arbetade därför, och på jobbet var det masktvång.
    FDFMGA skrev 2020-07-17 16:32:07 följande:
    Eller ett utmärkt exempel på att sjukdomen inte är särskilt smittsam, i synenrhet inte om man är en asymptomatisk (icke)-smittspridare.
    Nu hade ju den första damen (står inte så mycket om den andra) faktiskt en del symptom (som sjukvården först sa vad allergi). Ok, så nu är teorin att det inte är så smittsamt? Trots nya fallet i Kina där en granne till en smittad blev sjuk genom att använda samma hiss, osv. Ok ... Allt för att förneka att masker kan skydda mot smitta. 
  • FuckGoggleAskMe
    klyban skrev 2020-07-17 16:44:55 följande:

Som jag sett det, så verkar inget land klarar av att använda munskydd, då de håller på tar på det mest hela tiden.
    Varför försökte du göra en Svensk unik genom att fabulera att Svenskar inte kan använda munskydd, när ingen verkar kunna det?
    Har du en förklaring till detta?

Såg att sjuksystrar i USA inte ens klarade av detta, och höll på att pilla på ansiktsmasken och man kan tycka de borde veta bättre men icke.
    Ansiktsmask ger en falsk trygghet som vi kan klara sig utan, och är du symtom så ska du stanna hemma och du ska ha socialdistansering.

Ok, som du sett det ... trots åtskilliga studier av experter om att munskydd hindrar en massa smitta, vilket borde innebära att de flesta klarar av att använda dem. 

I väldigt många länder använder man masker, medan man i Sverige påstår att de inte används rätt. Alltså verkar svenskar inte kunna använda masker, i motsats till åtskilliga andra ...

Ok, hur många sjuksystrar har du iakttagit i USA? En? Eller 750? Eller? Baserar du detta uttalande på att du sett en person göra något olämpligt? 

För hundrade gången, andra länder säger att man måste stanna hemma om man har symptom, eller om någon i familjen har symptom. Man ska hålla 1 till 2 meters avstånd och stora folksamlingar tillåts ej. Dessutom måste man använda mask i vissa sammanhang. Masker är inte i stället för det andra. Där jag bor håller nästan alla bra avstånd till andra, och så långt avstånd som möjligt i situationer när man måste använda mask (när det kan vara svårt att hålla avstånd, tex hos frisör, måste man ha mask). Ingen falsk trygghet här, det är lag på att hålla avstånd och med få undantag, håller sig alla till detta. Fast flera har fått böter för att de bryter mot lagarna. 
  • FDFMGA
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-07-17 19:01:16 följande:
    Ja, de bar mask. Hon fick höra av sjukvården att det var en allergi, så arbetade därför, och på jobbet var det masktvång.
    FDFMGA skrev 2020-07-17 16:32:07 följande:
    Eller ett utmärkt exempel på att sjukdomen inte är särskilt smittsam, i synenrhet inte om man är en asymptomatisk (icke)-smittspridare.
    Nu hade ju den första damen (står inte så mycket om den andra) faktiskt en del symptom (som sjukvården först sa vad allergi). Ok, så nu är teorin att det inte är så smittsamt? Trots nya fallet i Kina där en granne till en smittad blev sjuk genom att använda samma hiss, osv. Ok ... Allt för att förneka att masker kan skydda mot smitta. 
    Jag är en aning skeptisk till Kina, inklusive rapporter som kommer från Kina.

Jag skulle inte utesluta att den så kallade superspridaren, resenären från USA till Kina, som smittade en person smittade den personen på ett annat sätt än genom att andas i en hiss, där smittan sen påstås ha dröjt kvar. Och superspridaren i detta kluster var inte asymtomatisk utan vårdades på sjukhus, tydligen två sjukhus, där en mängd personer smittades. Jag var förresten själv i Kina under förra sarsepidemin. Jag kan mycket väl tänka mig att en person som reser in i landet och sen smittar en annan person förnekar att hon hade symptom på covid-19, det är inte snälla svenska myndigheter som hanterar folk i Kina.

Ja, jag tror att epidemiologerna har nedgraderat bedömningen om virusets smittsamhet. I vilket fall - om viruset var mycket smittsamt och samtidigt till stor del smittade via personer som inte känner sig sjuka så skulle pandemin vara över nu - alla vore redan smittade.
  • Padirac
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-07-17 19:01:16 följande:

Visst smittar det - det tror jag inte någon förnekar.  Inte heller ser jag att någon förnekar att masker kan skydda mot smitta. Däremot diskuteras maskers vara eller inte vara för gemene man ute på stan.  Det är inte så enkelt att en mask löser alla problem. FHMs strategi är att om man har symptom stannar man hemma.  

Om jag läste rätt hade enbart hennes kollega blivit smittad på salongen och sen hade hennes familj blivit smittad - det är så vitt jag förstår väldigt olika hur mycket det smittar och det har framför allt med  exponeringen att göra och en massa idag okända faktorer.  

Eftersom hon hade symptom ville hon bli kollad, men blev hemskickad med antihistaminer vid första besöket .. nästa läkarbesök gjordes ett PCR-test 'bara för att' då de inte heller trodde det var Covid19.
  • FuckGoggleAskMe

Nu blandar du allt äpplen med spikar.
    Jag länkar till en studie om ett fall där två personer med symptom använde mask, och inte spred smittan till sina maskbärande kunder.
    Du drar slutsatsen att Corona smittar inte så lätt och att epidemiologerna (oklart vilka) säger nu att viruset inte är så smittsamt och inte smittar från folk utan symptom. 
    Möjligen är slutsatserna om att personen i Kina smittats genom användande av en hiss felaktiga, men tills motsatsen bevisats, tror jag hellre på kinesiska experter än på dina hemsnickrade teorier. Och ja, myndigheterna i Kina är ju speciella, eller vad man ska kalla det.
    Nej, denna superspridare hade symptom, precis som stylisterna, men har inte sett om personen bar mask eller ej, så detta har inget att göra med min länk. 

Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin