• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • Padirac
    Anonym (ABC) skrev 2020-07-18 12:29:46 följande:
    Skillnaden i hur man förhåller sig till presymptomatisk smitta är också anmärkningsvärd. Finland sätter närkontakter till konstaterat smittade i 14 dagars karantän. Sverige uppmanar alla att leva som vanligt tills symptom uppkommer.
    Leva som vanligt är _inte_ att beskriva verkligheten så som den är för det stora antalet personer i Sverige 
  • KillBill

Skillnaden i hur man förhåller sig till presymptomatisk smitta är också anmärkningsvärd. Finland sätter närkontakter till konstaterat smittade i 14 dagars karantän. Sverige uppmanar alla att leva som vanligt tills symptom uppkommer.

Också? Vad menar du med det? Förstod du inte vad jag skrev?
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Anonym (ABC)
    Padirac skrev 2020-07-18 12:36:15 följande:

Leva som vanligt är _inte_ att beskriva verkligheten så som den är för det stora antalet personer i Sverige 

Som vanligt = Likadant som alla andra i samhället, enligt gällande rekommendationer.

Karantän innebär att man inte får gå ut. Det är inte att leva som vanligt, som alla andra.
  • Anonym (.)
    Anonym (ABC) skrev 2020-07-18 13:28:05 följande:
    Som vanligt = Likadant som alla andra i samhället, enligt gällande rekommendationer.

Karantän innebär att man inte får gå ut. Det är inte att leva som vanligt, som alla andra.
    Vad är din tanke gällande finansiering av att hålla hela familjer i karantän upp till 14 dagar? Skall man som frisk anhörig få sjukpenning (upp till 80% av lönen)? Eller skall hela inkomstbortfallet ersättas? Kanske man skall vara hemma med minimal ersättning? Hur många arbetsföra handlar det om, som inte kommer betala skatt utan få bidrag denna tid?
  • Anonym (ABC)
    KillBill skrev 2020-07-18 13:06:24 följande:

Också? Vad menar du med det? Förstod du inte vad jag skrev?

Om jag förstod dig rätt, så menar du att munskydd kan göra nytta inom vården för att förhindra bäraren från att ovetande sprida smitta. Det tror de finska myndigheterna också. Men inte de svenska.

Så nyttan av munskydd och karantän är två saker som finska och svenska experter har olika uppfattning om. Därav ?också?.
  • klyban
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-07-18 10:52:25 följande:
    Påminner mig om doktor Semmelweis, som på mitten av 1800-talet genom studier och försök upptäckte att dödligheten på förlossningsavdelningen gick ner drastiskt om läkare och sköterskor noga tvättade och desinfekterade händerna innan de gick in på avdelningen. Men det fanns ju inga vetenskapliga bevis då än på varför det fanns ett samband, så han blev hånad trots att dödsfallen minskade betydligt, utskrattad ända tills bakterier blev upptäckta. 
    Ledsen detta är inte 1800-talet.
    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • KillBill
    Anonym (ABC) skrev 2020-07-18 13:43:31 följande:

Om jag förstod dig rätt, så menar du att munskydd kan göra nytta inom vården för att förhindra bäraren från att ovetande sprida smitta. Det tror de finska myndigheterna också. Men inte de svenska.

Så nyttan av munskydd och karantän är två saker som finska och svenska experter har olika uppfattning om. Därav ?också?.

I vård av patienter med misstänkt covid 19 används i Sverige ansiktsskydd.
  • klyban
    Dr Nail skrev 2020-07-18 12:03:08 följande:
    Eller så är det han som står för strategin i sin renaste form och råkar vara lite för ärlig. Eller vågar han trotsa FHMs stenhårda linje att testa, spåra, isolera?

Leddsen vi har redan avhandlat att han inte pratar för FHM.
    FHM strategi berättar man på varje PK jag sett, har du missat det menar du?

• klyban

Nä, det uppmanar dom inte alls faktiskt, utan man uppmanar till tex och främst socialdistansering.
    Inte heller kan man gå till fotbollsmatcher eller teater och andra ställen som kan tänka sig samla massor av människor.

Så nej, dom uppmanar inte alls att leva som vanligt, inte ens i närheten.

• KillBill
    Anonym (ABC) skrev 2020-07-18 13:43:31 följande:

Den Svenska folkhälsomyndigheten rekommenderar användandet av andningsskydd i vården när lokal riskbedömning visar att ett arbetsmoment innebär smittorisk för Covid 19.

Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin