• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • Anonym (. 3)
    FDFMGA skrev 2020-07-16 12:59:55 följande:
    Ja, jag blir inte riktigt klok på kommunerna och deras äldreboenden. Det du berättar är ju helt sanslöst.
    Jag vet.
    Det är svårt att bli trodd för att det är så huvudstupa idiotiskt.

Det jag till slut gjorde var att fota hyllorna med "handspriten" som i själva verket var träsprit och spolarvätska.
    Sen snodde jag en flaska av var vätska och gav dem till några andra personer med mer inflytande än vad jag har och gav dem fotona.

Efter det har chefer och kommunförvaltningen helt gått under jorden. Den kommunikation som finns är endast muntligt, inget ska gå att bevisas.
  • FDFMGA
    Anonym (. 3) skrev 2020-07-16 13:11:52 följande:
    Jag vet.

Det jag till slut gjorde var att fota hyllorna med "handspriten" som i själva verket var träsprit och spolarvätska.
    Sen snodde jag en flaska av var vätska och gav dem till några andra personer med mer inflytande än vad jag har och gav dem fotona.

Efter det har chefer och kommunförvaltningen helt gått under jorden. Den kommunikation som finns är endast muntligt, inget ska gå att bevisas.
    Jag förstår att du inte vill berätta i vilken kommun du jobbar - men är det en liten, medelstor eller en av de större?
  • Anonym (. 3)
    FDFMGA skrev 2020-07-16 13:30:08 följande:
    Jag förstår att du inte vill berätta i vilken kommun du jobbar - men är det en liten, medelstor eller en av de större?
    Runt 17 000 invånare. Det räknas väl som en rätt liten kommun.
    Personligen tror jag att det är en stor del av problemet, "alla känner alla" och den som skvallrar på chefen riskerar onda ögat på livstid.
  • AndreaBD
    Anonym (. 3) skrev 2020-07-16 11:06:05 följande:
    Jag jobbar i kommunal omsorg.
    Här och av det jag hör av kollegor i grannkommuner och det jag läser av andra i samma yrke i landet är:

Vi SKRIKER och BRÅKAR efter riktig och vettig skyddsutrustning.
    Det är INTE en fråga om att personalen ska undervisas och mästras utan det som måste ske är att man LYSSNAR på oss!

För som i min kommun får vi ETT munskydd tilldelat oss. per DAG!
    Det enda munskyddet ska alltså användas hos samtliga vårdtagare!

Ja, du läste rätt....

Sen ska vi spara på handskar, tossor och förkläden, dvs ALL skyddsutrustning.
    Vet du hur man ser till att det sparas på den?
    Man låser in den!

Japp, du läste rätt även nu.
    Sen portionerar man ut skydden lite dag per dag.

Det slutar inte här.
    Handsprit är dyrt så förutom att spara på det så ersätts det med TRÄSPRIT och SPOLARVÄTSKA!

Japp. Du kan läsa en gång till men det är sant även denna horribla gång.

Så vad händer?
    Personalen försöker till slut att skydda sig själva om inte annat. De handlar egna munskydd, egen handsprit osv. Inriktningen är nu inte att skydda andra utan sig själv.

Och då man kommer in till en vårdtagare struntar man i träspriten och spolarvätska och FÖRHOPPNINGSVIS har man egen handsprit kvar. De flesta struntar helt i det utan sätter på sig ett par handskar direkt. Sen används samma handskar under hela tiden hos vårdtagaren. Jag tror att du fattar vad det gör med all möjlig smittspridning. Toabesök innan frukost, sen lite medicin och så måste man klappa katten osv.

Jo, jag har försökt få tag på chefer. De har gått under jorden.
    Jag har kontaktat kommunledning och förvaltning. De har också gått under jorden eftersom "de blir så utskällda".

Nu sitter jag och filar på en anmälan till arbetsmiljöverket samt en beskrivande berättelse att skicka till media.
    Har ni fler förslag på vart jag kan vända mig?

För när allt kommer till kritan spelar inget någon som helst roll det ni sitter och diskuterar i tråden eftersom man på kommunnivå gör det allra bästa för att ha ihjäl människor.
    Nåja... jag är inte förvånad. Och jag tror inte att situationen är bättre i något annat land. Det är en sak vad man skulle vilja ha, och en annan vad samhället har råd med. Vi har i Sverige en hel del välfärdssaker, som andra länder inte har. Och med tanke på det tycker jag inte att det är så konstigt, att det inte finns pengar kvar i såna här situationer då. Inte bra, men helt förståeligt.
  • Dr Nail
    Anonym (. 3) skrev 2020-07-16 11:06:05 följande:

Jag jobbar i kommunal omsorg.

Här och av det jag hör av kollegor i grannkommuner och det jag läser av andra i samma yrke i landet är:

Vi SKRIKER och BRÅKAR efter riktig och vettig skyddsutrustning.

Det är INTE en fråga om att personalen ska undervisas och mästras utan det som måste ske är att man LYSSNAR på oss!

För som i min kommun får vi ETT munskydd tilldelat oss. per DAG!

Det enda munskyddet ska alltså användas hos samtliga vårdtagare!

Ja, du läste rätt....

Sen ska vi spara på handskar, tossor och förkläden, dvs ALL skyddsutrustning.

Vet du hur man ser till att det sparas på den?

Man låser in den!

Japp, du läste rätt även nu.

Sen portionerar man ut skydden lite dag per dag.

Det slutar inte här.

Handsprit är dyrt så förutom att spara på det så ersätts det med TRÄSPRIT och SPOLARVÄTSKA!

Japp. Du kan läsa en gång till men det är sant även denna horribla gång.

Så vad händer?

Personalen försöker till slut att skydda sig själva om inte annat. De handlar egna munskydd, egen handsprit osv. Inriktningen är nu inte att skydda andra utan sig själv.

Och då man kommer in till en vårdtagare struntar man i träspriten och spolarvätska och FÖRHOPPNINGSVIS har man egen handsprit kvar. De flesta struntar helt i det utan sätter på sig ett par handskar direkt. Sen används samma handskar under hela tiden hos vårdtagaren. Jag tror att du fattar vad det gör med all möjlig smittspridning. Toabesök innan frukost, sen lite medicin och så måste man klappa katten osv.

Jo, jag har försökt få tag på chefer. De har gått under jorden.

Jag har kontaktat kommunledning och förvaltning. De har också gått under jorden eftersom "de blir så utskällda".

Nu sitter jag och filar på en anmälan till arbetsmiljöverket samt en beskrivande berättelse att skicka till media.

Har ni fler förslag på vart jag kan vända mig?

För när allt kommer till kritan spelar inget någon som helst roll det ni sitter och diskuterar i tråden eftersom man på kommunnivå gör det allra bästa för att ha ihjäl människor.

Sånt bör väl också anmälas till IVO.

Ja, en sorglig historia. Min flickvän jobbar inom vården och hon berättar ungefär samma sak. Värst var det i början när de på sin höjd hade handskar och DIYade visirer som skulle tvättas. Senare fick de ett munskydd/dag/person som BARA fick användas hos brukare med konstaterad C19.

Nu fattades dock beslutet att rekommendera munskydd i alla omvårdnadssituationer som kräver att man är närmare sin brukare än två meter. Det med motiveringen att skydda brukaren från asymptomatisk smitta. Och....voila: de materialiserades! Det finns munskydd! Eller fattades beslutet på grund av att de lyckades stabilisera tillgången? Jag vet inte. Hönan eller ägget.
  • Padirac
    Anonym (. 3) skrev 2020-07-16 13:11:52 följande:
    Jag vet.

Koncentrerad spolarvätska innehåller mycket riktigt tillräckligt med Etanol för att kunna användas desinfektion.  

Träsprit som är Metanol torde ha samma desinfekterande effekt som Etanol, men Metanol rekommenderas inte att användas som handdesinfektion pga att det är giftigt för människor också då det upptas genom huden.

Att etanolhaltiga eller andra desinfekterande vätskor ersätter handsprit då det är brist på just handsprit är en bra, lösning - men det får naturligtvis inte vara hälsovådliga ersättningsvätskor. 
  • FDFMGA
    Padirac skrev 2020-07-16 16:12:05 följande:
    Koncentrerad spolarvätska innehåller mycket riktigt tillräckligt med Etanol för att kunna användas desinfektion.  

Träsprit som är Metanol torde ha samma desinfekterande effekt som Etanol, men Metanol rekommenderas inte att användas som handdesinfektion pga att det är giftigt för människor också då det upptas genom huden.

Att etanolhaltiga eller andra desinfekterande vätskor ersätter handsprit då det är brist på just handsprit är en bra, lösning - men det får naturligtvis inte vara hälsovådliga ersättningsvätskor. 
    Visst, minns Expressens tips "Gör din egen handsprit" från den forntid då krisen var ny: Spolarvätska, lite vatten och glycerol, om jag minns rätt.

Men det är ingen brist på handsprit - etanol - numer och nog ska en kommun kunna klara av att köpa in den riktiga produkten.

Och det väsentliga i berättelsen var väl hur man använde skyddsutrustning, tycker jag.
  • FDFMGA
    AndreaBD skrev 2020-07-16 15:05:04 följande:
    Nåja... jag är inte förvånad. Och jag tror inte att situationen är bättre i något annat land. Det är en sak vad man skulle vilja ha, och en annan vad samhället har råd med. Vi har i Sverige en hel del välfärdssaker, som andra länder inte har. Och med tanke på det tycker jag inte att det är så konstigt, att det inte finns pengar kvar i såna här situationer då. Inte bra, men helt förståeligt.
    Hmm, jag jobbar själv på ett företag som likt många andra företag gör goda vinster under den här krisen och utöver detta subventioneras av staten under krisen.

Jag tycker att Sverige har råd att se till att smittskyddet fungerar inom äldrevården. Jag menar inte att det är fel att underlätta för företag under krisen, även om jag personligen kan undra vart pengarna tar vägen. Man talar om den största ekonomiska krisen sen 30-talet men börsen ligger på plus sen årsskiftet.

Nu tror jag iofs inte att usla rutiner inom äldreomsorgen i första hand beror på ekonomin utan på uselt ledarskap och obefintligt ansvarstagande.
  • FDFMGA
    Anonym (. 3) skrev 2020-07-16 13:37:42 följande:
    Runt 17 000 invånare. Det räknas väl som en rätt liten kommun.
    Personligen tror jag att det är en stor del av problemet, "alla känner alla" och den som skvallrar på chefen riskerar onda ögat på livstid.
    Jag tror att jag förstår, även om det var längesen jag hade oturen att bo och jobba i en liten kommun så kommer jag ihåg fenomenet.
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin