• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • Padirac
    FDFMGA skrev 2020-07-15 16:14:04 följande:
    Det har jag stor förståelse för.

Vad man egentligen skulle behöva göra, tror jag, är att testa vaccinet mot riskgrupper - men det låter sig nog inte göras av etiska skäl. i och med att det tycks vara immunförsvaret som skenar för de som blir riktigt sjuka så kan man fråga sig om det kanske kan vara betydligt mer frekvent med oönskade reaktioner på vaccinet i form av biverkningar eller i form av reaktion när man blir smittad av sarscov-2 bland de som tillhör riskgrupperna.

T-celler har ett långvarigt minne för smittoämnen de gett sig på tidigare och de som varit allvarligt sjuka har nog utvecklat T-cellsimmunitet överlag.

Viruset muterar ju hela tiden, men du syftar väl på större förändringar. Ja, någon gång i framtiden har det säkert förändrats så mycket att immunförsvaret bara delvis känner igen viruset. kanske vi då räknar in sarscov-2 bland de andra coronavirusen som ger oss förkylningar.
    Ja, T-cellsrespons i någon omfattning verkar enligt visa uppgifter finnas kvar väldigt länge. Personer som redan drabbats av ryska snuvan som kom till oss 1889/90 var trots sin ålder (+70) mindre sjuka av asiaten i slutet på -50talet till skillnad från de som inte drabbats av ryska snuvan. - i någon mån. läste jag här om dagen någonstans.

Jo, jag menade större förändringar sett över 10 eller 20 eller 40 år eller mer. Om vaccin kan ge långvarig immunitet för SarsCov2 i nuvarande form eller om det handlar om återkommande doser för att minska de allvarliga sjukdomsförloppen får vi se under tiden som kommer. 

Hur som helst ser jag detta tillstånd som det nya normala en inte kort tid framåt. En ev flockimmunitet - tidsbegränsad eller inte - tror jag inte finns detta år.  Om en flockimmunitet kan påverka i vilken riktning mutationer rör sig vet jag inte. Men de mildare varianterna lär inte ha ngn större chans att multilipliceras ...
  • klyban
    Pope Joan II skrev 2020-07-15 17:01:05 följande:
    Bra av Thomas Gur i GP i dag.
    Betyder det att klaga utan bry sig om fakta eller förstå den större bilden?
    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Padirac
    Tyvärr förklarar inte TG hur han finner att det är det totalitära stater som 'genom sina lögner och förtryck' ger upphov till pandemier och smitta. Svininfluensan på 00-talet hade sitt urprung i produktionsförhållanden i Mexico och hade inte 'med lögner och förtryck' att göra.

Sen tror jag att det i tråden har visats att Sverige hade en större utbredd smitta än våra grannländer - men vem behöver bry sig om petitesser som sakförhållanden - det är ett starkt emotionellt upprop han gör!

Saklighet hade varit bättre för både läsare och skribent i detta fall.
  • Aniiee

Vad skev han? 
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Aniiee
    Pope Joan II skrev 2020-07-15 17:42:30 följande:
    www.gp.se/ledare/knappast-ödet-som-ligger-bakom-smittskyddshaveriet-1.31272228
    TY =)
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • FDFMGA
    klyban skrev 2020-07-15 17:03:41 följande:
    Betyder det att klaga utan bry sig om fakta eller förstå den större bilden?
    Inget som inte redan har ältats ett 100-tal gånger i coronatrådarna, med fokus på att matchen är över och att Tyskland, Finland, Norge och Danmark lyckades mycket bättre än Sverige, vilket är regeringens fel som gömt sig bakom FHM.

Det mest anmärkningsvärda var att pangdemisten menade att Sverige borde vara bättre på att hantera en pandemi än ett totalitär stat som Kina och att han antydde att Kina ljuger om landets dödstal.

Det kanske de iofs gör, men jag är tveksam. Jag tror att ett land som verkligen kan följa medborgarnas minsta steg, som kan spika igen dörrarna för smittade så de inte kan ta sig ut, verkligen har förutsättningar att hålla nere smittan.
  • FDFMGA
    Padirac skrev 2020-07-15 16:58:08 följande:
    Ja, T-cellsrespons i någon omfattning verkar enligt visa uppgifter finnas kvar väldigt länge. Personer som redan drabbats av ryska snuvan som kom till oss 1889/90 var trots sin ålder (+70) mindre sjuka av asiaten i slutet på -50talet till skillnad från de som inte drabbats av ryska snuvan. - i någon mån. läste jag här om dagen någonstans.

Jo, jag menade större förändringar sett över 10 eller 20 eller 40 år eller mer. Om vaccin kan ge långvarig immunitet för SarsCov2 i nuvarande form eller om det handlar om återkommande doser för att minska de allvarliga sjukdomsförloppen får vi se under tiden som kommer. 

Hur som helst ser jag detta tillstånd som det nya normala en inte kort tid framåt. En ev flockimmunitet - tidsbegränsad eller inte - tror jag inte finns detta år.  Om en flockimmunitet kan påverka i vilken riktning mutationer rör sig vet jag inte. Men de mildare varianterna lär inte ha ngn större chans att multilipliceras ...
    Javisst, det är troligt att T-cellsimmunitet dröjer kvar väsentligt länge än immunitet genom antikroppar och i och med att det verkar som det kan vara dubbelt så vanligt med T-cellsimmunitet så är det hoppingivande.

Jag antar att en del av försöken med vaccin syftar till att få ett T-cellssvar.

För övrigt så finns det fortfarande kvar T-cellsimmunitet hos en del av dem som drabbades av sars 2003.
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin