FDFMGA skrev 2020-07-15 16:14:04 följande:
Det har jag stor förståelse för.
Vad man egentligen skulle behöva göra, tror jag, är att testa vaccinet mot riskgrupper - men det låter sig nog inte göras av etiska skäl. i och med att det tycks vara immunförsvaret som skenar för de som blir riktigt sjuka så kan man fråga sig om det kanske kan vara betydligt mer frekvent med oönskade reaktioner på vaccinet i form av biverkningar eller i form av reaktion när man blir smittad av sarscov-2 bland de som tillhör riskgrupperna.
T-celler har ett långvarigt minne för smittoämnen de gett sig på tidigare och de som varit allvarligt sjuka har nog utvecklat T-cellsimmunitet överlag.
Viruset muterar ju hela tiden, men du syftar väl på större förändringar. Ja, någon gång i framtiden har det säkert förändrats så mycket att immunförsvaret bara delvis känner igen viruset. kanske vi då räknar in sarscov-2 bland de andra coronavirusen som ger oss förkylningar.
Ja, T-cellsrespons i någon omfattning verkar enligt visa uppgifter finnas kvar väldigt länge. Personer som redan drabbats av ryska snuvan som kom till oss 1889/90 var trots sin ålder (+70) mindre sjuka av asiaten i slutet på -50talet till skillnad från de som inte drabbats av ryska snuvan. - i någon mån. läste jag här om dagen någonstans.
Jo, jag menade större förändringar sett över 10 eller 20 eller 40 år eller mer. Om vaccin kan ge långvarig immunitet för SarsCov2 i nuvarande form eller om det handlar om återkommande doser för att minska de allvarliga sjukdomsförloppen får vi se under tiden som kommer.
Hur som helst ser jag detta tillstånd som det nya normala en inte kort tid framåt. En ev flockimmunitet - tidsbegränsad eller inte - tror jag inte finns detta år. Om en flockimmunitet kan påverka i vilken riktning mutationer rör sig vet jag inte. Men de mildare varianterna lär inte ha ngn större chans att multilipliceras ...