• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • Anonym (man)
    hawthorne skrev 2020-07-06 16:53:13 följande:
    Vilket fiasko?
    5400 döda (4 ggr så många som våra grannar sammanlagt) och en okontrollerad smittspridning är ett fiasko hur man än ser på det.
  • FuckGoggleAskMe
    AndreaBD skrev 2020-07-06 16:15:08 följande:
    Precis. Och de andra i den där bussen verkar stå långt ifrån varandra. Man vet ju var dessa stänger och annan inredning finns i en buss, och de är längre isär än vad de är på den bilden. 
    https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/facket-om-sl-kaoset-nagon-som-har-tankt-fel/
    https://mitti.se/nyheter/stadar-bussar-coronatider/
    https://www.nyhetsbyranjarva.se/det-ar-lika-trangt-pa-bussarna-som-vanligt/

• Anonym (man)
    klyban skrev 2020-07-06 17:46:16 följande:

Att det var i Sverige så tidigt kan vi konstatera som fakta.
    Och hur många denna person smittat sedan flygplatsen det är en spekulation, dock vet vi smittan var omfattande initialt, som i Italien, England, Spanien Frankrike, Österrike och säkert nån till jag glömt.

Ja men va bra då att du äntligen fattar att dina antaganden är spekulationer och inte fakta. Nu fattar du då kanske varför andra inte tar det som fakta.
  • klyban
    Anonym (man) skrev 2020-07-06 17:49:38 följande:
    5400 döda (4 ggr så många som våra grannar sammanlagt) och en okontrollerad smittspridning är ett fiasko hur man än ser på det.
    Som inte ens hade denna omfattande initiala smittspridning som Sverige, är att icke förglömma.
    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Dr Nail

Det är så mycket prat överallt om hur vi ska skydda riskgrupperna, så till slut man ser inte skogen för alla träd. Så jag vill bara påminna om en enkel sanning som ofta förvinner i bruset:

Det enda fungerande sättet att skydda riskgrupperna är att stoppa smittspridningen i hela samhället.

• FDFMGA
    Anonym (man) skrev 2020-07-06 17:32:15 följande:
    Nope, TS har generöst nog låtit dig och övriga FHM nyfrälsta hålla låda och till och med besvarat er i sin tråd, men tråden handlar fortfarande om kritik mot FHM sk strategi. Att du sen då börjar yra om vilken fantastiskt tålamod du har som vant dig vid kritik mot FHM sk strategi bli ju då en aning komiskt.

Att du själv inte förstår komedin i ett sånt påstående är ju komiskt i sig.

Extrem irrationell nationalism som den du och vissa andra ger uttryck för här är ju annars något som man oftast förknippar med extremhögern. Så dina försök att få all kritik mot FHM sk strategi att framstå som högerextremt (trotts redan dementerats ett antal ggr) blir ju en aning lustigt. Dessutom verkar du likt klyban inte riktigt fatta att Sverige står ganska ensamt om sin sk strategi så med dina argument är ju i stort sett resten av världen högerextrem som inte håller med FHM. Att du inte själv fattar det irrationella i dina påståenden är ju ganska tragiskt. 
    Nja, om det vore en sluten diskussionsgrupp och inte en tråd i Familjelivs offentliga del så skulle man möjligen kunna tala om generositet från den som leder gruppen - om även avvikande uppfattningar fick komma till tals.

På Familjeliv har de som startar trådar inget inflytande över vilka som har möjlighet att skriva i trådarna - vilket i sig inte hindrar nyauktoritära att hävda att så är fallet.

Att jag skulle ha påstått att jag har tålamod med kritik mot FHM känner jag inte igen - kan det kanske vara så att du missförstått någotSkrattande

Det som förenar svenska nationalister och nyauktoritära är mycket, inte minst avskyn för vårt samtida Sverige. Det gäller ju även för FL:s coronatrådar där nationalisterna närmast svärmar omkring i sin iver att få vår strategi att framstå som misslyckad.

Själv är jag vare sig pangdemisk, anemisk eller nationellt sinnad, vilket inte hindrar mig från att gilla mitt land eller ha flaggan som avatar.

Du skulle bara veta hur många nyauktoritära som stört sig på detta genom årenSolig
  • hawthorne
    Anonym (man) skrev 2020-07-06 17:49:38 följande:
    Fast du kan inte jämföra på det sättet eftersom vi rapporterar annorlunda jämfört med våra grannländer.

Men du har kanske facit i hand om hur stor respektive överdödlighet är?

Hur kan du påstå att det är okontrollerad smittspridning här men inte hos "grannarna". Vad har du fakta som stödjer det?
  • FuckGoggleAskMe

Att det var i Sverige så tidigt kan vi konstatera som fakta.
    Och hur många denna person smittat sedan flygplatsen det är en spekulation, dock vet vi smittan var omfattande initialt, som i Italien, England, Spanien Frankrike, Österrike och säkert nån till jag glömt.

Vi sadlade om till denna strategi vi nu har så får vi insåg att smittspridningen var redan för omfattande.
    En strategi jag sett man upprepa varje PK jag sett.

Du kör populismen grundregler att kan det  inte bevisas EXAKT, så existerar det inte överhuvudtaget.
    Och man sett när datumen från smittans existens på Svensk mark flyttats tillbaka, så är det nått som istället ignoreras.
    Typisk populism och politisk agenda, för vad?

För den som pratar så har inget som helst intresse om vad göra för framtiden.

Aha, är dessa de länder du hänvisat till, och som klarat sig mycket sämre än Sverige? 
    UK,Spanien och Italien har fler dödsfall per million invånare än Sverige, inte de andra. Italien har nu lägre antal nya fall av smittade och döda än Sverige och Österrike har länge haft mycket lägre siffror än Sverige, och mycket lägre siffror på totalt smittade och döda. Spanien har inte så höga siffror på nya dödsfall längre etc etc.
    Ser inte att det gått överlägset bättre i Sverige ...
  • Anonym (man)

Vi sadlade om till denna strategi vi nu har så får vi insåg att smittspridningen var redan för omfattande.
    En strategi jag sett man upprepa varje PK jag sett.

Vi har inte sadlat om till någonting, vi förlitar oss fortfarande på att allmänheten ska hålla avstånd och tvätta händer vilket inte sker i all större omfattning. Det är ingen strategi det är snarare frånvaro av strategi. Vi skulle lika gärna kunna ersätta FHM med en bandspelare som repeterar "Håll avstånd, tvätta händerna och stanna hemma om du är sjuk" för det är i stort sett allt de lyckats åstadkomma hittils.

Du kör populismen grundregler att kan det  inte bevisas EXAKT, så existerar det inte överhuvudtaget.
    Och man sett när datumen från smittans existens på Svensk mark flyttats tillbaka, så är det nått som istället ignoreras.
    Typisk populism och politisk agenda, för vad?

För den som pratar så har inget som helst intresse om vad göra för framtiden.

Och du kör idiotens grundregel, göra samma sak på samma korkade sätt om och om igen och hoppas på ett bättre resultat.

Det är snarare du som tjatat dig hes om fakta men verkar tycka att det inte gäller dig, när det gäller dig själv så duger det med spekulationer. Så nej klyban, det är inte populism, det är snarare en självklarhet att samma krav på fakta ska gälla även dig. 
  • FuckGoggleAskMe
    hawthorne skrev 2020-07-06 18:02:19 följande:
    Fast du kan inte jämföra på det sättet eftersom vi rapporterar annorlunda jämfört med våra grannländer.

Men du har kanske facit i hand om hur stor respektive överdödlighet är?

Hur kan du påstå att det är okontrollerad smittspridning här men inte hos "grannarna". Vad har du fakta som stödjer det?
    Vad är det stora skillnaden mellan hur det rapporteras? Var en diskussion om detta några sidor upp, men inga källor för detta påstående.
    Om man tittar på antal nya fall av smittade i Sverige och i grannländerna, är det ju en viss skillnad, det är fakta.
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin