• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • Anonym (man)
    klyban skrev 2020-07-05 10:49:32 följande:
    Ja, om folk ens ni närheten klarade av att använda dom korrekt.
    Dock inte nödvändigt på de allra flesta platser, även säger ju studierna att det är rätt små skillnader.
    Så för att några inte klarar av att använda dem korrekt så är det bättre att skita i dem helt och hållet, vilken underbar logik...Tomte
  • FDFMGA
    Pope Joan II skrev 2020-07-06 09:34:26 följande:

Väldigt bra ledare av Neuding:

www.gp.se/ledare/regeringen-vilseleder-om-dödstalen-i-corona-1.30853476

Intressant läsning, i synnerhet kommentarerrna. GP:ledarsida har verkligen kommit att bli en plats där läsare som är skeptiska till övrig gammelmedia känner sig hemma, ett variant på Avpixlat/Samhällsnytt, men endär skiten i hörnen inte är lika påträngande.

Påståendet att regeringen vilseleder om överdödlighet förblir dock bara ett påstående, antinegn för att hon inte kan belägga påstående eller också för att de hon riktar sig till inte ska stötas bort av besvärande siffrorSkrattande

Som jag minns det var det väl Tegnell som sa att vi inte längre har någon överdödlighet, och då utgick han väl antagligen från veckor som låg tillräckligt långt tillbaka i tiden för att det inte ska finnas någon eftersläpning och antog att antalet döda minskat ytterligare efter dessa veckor.

Jag är åtminstone glad att regeringen förlitar sig mer på expertmyndigheter än på gapiga proffstyckare på GP.

https://www.di.se/nyheter/1400-tegnell-uppdaterar-om-coronalaget-folj-folkhalsomyndighetens-presstraff/
  • Anonym (man)
    klyban skrev 2020-07-06 11:10:32 följande:

Lustigt att du nu jämför med de som inte hade en tidig initial smittspridning, du vet den som började i december kanske tom tidigare.
    Rätt lustigt faktiskt, och att du är medveten du tar exempels om inte har någon betydelse för vår situation.
    Mycket intressant.

Lustigt hur du försöker snacka bort dagens realitet med en massa BS. Oavsett anledning så är det fortfarande ett faktum att Sverige INTE fått kontroll på smittspridningen och att påstå att Sverige lyckats väl med det är ren lögn.

Mycket intressant....
  • Anonym (man)
    FDFMGA skrev 2020-07-06 11:26:54 följande:
    Intressant läsning, i synnerhet kommentarerrna. GP:ledarsida har verkligen kommit att bli en plats där läsare som är skeptiska till övrig gammelmedia känner sig hemma, ett variant på Avpixlat/Samhällsnytt, men endär skiten i hörnen inte är lika påträngande.

Påståendet att regeringen vilseleder om överdödlighet förblir dock bara ett påstående, antinegn för att hon inte kan belägga påstående eller också för att de hon riktar sig till inte ska stötas bort av besvärande siffrorSkrattande

Som jag minns det var det väl Tegnell som sa att vi inte längre har någon överdödlighet, och då utgick han väl antagligen från veckor som låg tillräckligt långt tillbaka i tiden för att det inte ska finnas någon eftersläpning och antog att antalet döda minskat ytterligare efter dessa veckor.

Jag är åtminstone glad att regeringen förlitar sig mer på expertmyndigheter än på gapiga proffstyckare på GP.

https://www.di.se/nyheter/1400-tegnell-uppdaterar-om-coronalaget-folj-folkhalsomyndighetens-presstraff/
    Ja men självklart är ju alla ifrågasätter tegnellbibeln i klass med avpixalt. De är ju inte rättroende.

Oja, det är en oerhörd tur att vi blint följt våra andliga ledare, utan dem hade ju vi kunnat hamna i samma situation som våra grannländer....
  • AndreaBD
    KlantSmurfen skrev 2020-07-06 10:48:59 följande:

Jag får A+ i svenska 
    WHO har ändrat sig, jag tror inte de hade ändrat sig om det inte hjälper

Okej, men man får också tänka på att WHO måste tänka generellt, för alla länder. Och länder har olika förutsättningar. De umgås olika. I vissa länder kan man kanske knappt tänka sig att inte vara nära andra människor. Dessutom har många länder haft karantän och har sedan öppnat upp igen och då finns det risk att folk går tillbaka till sitt vanliga liv och blir oförsiktiga. Då är det kanske bra att de har masker, för att de vill nu träffa folk igen och det går inte att hindra dem.

Men i Sverige där vi inte haft någon karantän kan vi förväntas hålla lagom med avstånd till andra människor hela tiden. Och t.o.m. Stockholms kollektivtrafik har ju anpassat, dvs. rekommenderat att man inte åker med dem. Sedan kan man gärna använda mask ändå som en extra säkerhet om man vill. Jag ska också kolla om jag kan fixa en om jag skulle behöva åka till stan nån gång. 
  • Anonym (man)
    AndreaBD skrev 2020-07-04 23:40:23 följande:
    Nej, jag tror inte att de enklaste maskerna håller tillbaka något virus och tycker det är bättre att råda folk att inte alls använda buss eller tunnelbana, eller högst vid tider då det inte är mycket folk. 

Naturligtvis kan det inte direkt skada att sätta på sig en mask, men nyttan är tveksamt och folk brukar inte göra en massa olika åtgärder, så det kan vara smart att koncentrera sig på de som ger mest säkerhet, och där är masker inte på topp direkt. 
    Annars finns ju ganska gott om bevis för att masker hjälper väldigt bra från att sprida smitta till andra och anledningen till att WHO rekommenderar det. Att FHM är idioter och tror sig veta bättre än resten av världen betyder inte att masker inte hjälper, det betyder snarare att FHM tappat kontakten med verkligheten, men de har de ju gjort sen första början.
  • Anonym (man)
    AndreaBD skrev 2020-07-06 11:35:51 följande:
    Okej, men man får också tänka på att WHO måste tänka generellt, för alla länder. Och länder har olika förutsättningar. De umgås olika. I vissa länder kan man kanske knappt tänka sig att inte vara nära andra människor. Dessutom har många länder haft karantän och har sedan öppnat upp igen och då finns det risk att folk går tillbaka till sitt vanliga liv och blir oförsiktiga. Då är det kanske bra att de har masker, för att de vill nu träffa folk igen och det går inte att hindra dem.

Men i Sverige där vi inte haft någon karantän kan vi förväntas hålla lagom med avstånd till andra människor hela tiden. Och t.o.m. Stockholms kollektivtrafik har ju anpassat, dvs. rekommenderat att man inte åker med dem. Sedan kan man gärna använda mask ändå som en extra säkerhet om man vill. Jag ska också kolla om jag kan fixa en om jag skulle behöva åka till stan nån gång. 
    Jag vet inte vilken planet du lever i, men i den här planeten så håller folk INTE avstånd vilket oxå märks tydligt i den höra smittspridningen och varför vi BORDE använda masker.

Lite kontakt med verkligheten skulle inte skada... bara för att Tegnell säger "håll avstånd" så betyder inte det att alla gör det vet du....

Såhär ser det i bussar på den här planeten...
  • FDFMGA
    Anonym (man) skrev 2020-07-06 11:34:12 följande:
    Ja men självklart är ju alla ifrågasätter tegnellbibeln i klass med avpixalt. De är ju inte rättroende.

Oja, det är en oerhörd tur att vi blint följt våra andliga ledare, utan dem hade ju vi kunnat hamna i samma situation som våra grannländer....
    Nja, GP:s ledarsida utgör ju en mer verserad variant än avpixlat, men om du ser till kommentarsfältet så är skillnaden inte stor.

Och för såväl GP som avpixlat så kräver knappast de som svärmar där att man ska belägga ett påstående, vilket Neudling heller inte gör. Hon behöver ju inte ens det, hennes följare är ju nyauktoritära.

Att någon ljuger är uppenbart, antingen är det Tegnell eller också är det Neudling.
  • AndreaBD
    Anonym (man) skrev 2020-07-06 11:43:42 följande:
    Jag vet inte vilken planet du lever i, men i den här planeten så håller folk INTE avstånd vilket oxå märks tydligt i den höra smittspridningen och varför vi BORDE använda masker.

Lite kontakt med verkligheten skulle inte skada... bara för att Tegnell säger "håll avstånd" så betyder inte det att alla gör det vet du....

Såhär ser det i bussar på den här planeten...
    Och vad ser man på den bilden? 9 personer i en buss. Fotograferat ur ett läge där det ser ut som om det är trångt. Kanske är det det, kanske vill man bara skapa det intrycket. Fakta är: Det syns 9 personer, och vi vet inte om det ens finns fler i bussen. 

Sen tvivlar jag iofs inte på att det säkert har förekommit med fulla bussar också. Jag undviker såna, och det gör säkert fler människor. 
  • Anonym (man)
    FDFMGA skrev 2020-07-06 11:45:25 följande:
    Nja, GP:s ledarsida utgör ju en mer verserad variant än avpixlat, men om du ser till kommentarsfältet så är skillnaden inte stor.

Och för såväl GP som avpixlat så kräver knappast de som svärmar där att man ska belägga ett påstående, vilket Neudling heller inte gör. Hon behöver ju inte ens det, hennes följare är ju nyauktoritära.

Att någon ljuger är uppenbart, antingen är det Tegnell eller också är det Neudling.
    Enligt dig ja, och enligt dig är ju allt som inte stämmer med det FHM säger helfel så att även GT faller under den kategorin är ju föga förvånande.

PS! FHM har ju inte heller varit överaktiva med att belägga sina påståenden utan avfärdar saker lite som de känner för, som tex varför vi inte ska använda masker. Det räcker med att Tegnell säger att de inte funkar så är det så, han behöver inte förklara varför och om det han säger stämmer med forskning, hans följare är extrem auktoritära.

Ja någon ljuger och jag tippar på Tegnell, FHM och regering. Folk har en tendens att göra det när saker inte går som man trodde och konsekvenserna blir katastrofala.... det är enkel psykologi, när den ene inte har något att tjäna på att ljuga och den andra har massor att tjäna på det så är det oftast den som tjänar på att ljuga den som ljuger.
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin