• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • Pope Joan II

Folkehelseinstituttet bruker også Folkeregisteret for å få et mest mulig fullstendig bilde. Dersom en person dør i løpet av de første 30 dagene etter han eller hun har testet positivt for covid-19, registreres det som et covid-19-assosiert dødsfall, selv om dødsfallet ikke er registret av smittevernvakta eller i Dødsårsaksregisteret. Hvem som har testet positivt, går fram av Meldingssystem for smittsomme sykdommer (MSIS).

Denne rapporteringen innebærer at covid-19-assosierte dødsfall omfatter både dødsfall der personen dør av og med covid-19.

• FuckGoggleAskMe
    Anonym (. 3) skrev 2020-07-04 09:00:52 följande:
    Dert enda landet man med säkerhet VET att det fungerat är... Sydkorea.
    Inte mycket att bygga en gyllene sanning på, eller hur?
    Nja, i många länder där man stängt samhället delvis eller helt, har det därefter gått snabbt neråt med antalet smittade och döda. Belgien, Holland, Tyskland, Danmark, Österrike, Italien ... det innebär att det fungerat.
  • FuckGoggleAskMe
    klyban skrev 2020-07-04 13:13:52 följande:
    Du berättar där att du styrs av en agenda, är den av politisk och kortsiktig art?
    Agenda? Nej jag har ingen speciell plan eller program i detta sammanhang, och jag styrs av mina egna åsikter. Förstår inte riktigt vad du menar. 
  • FuckGoggleAskMe
    klyban skrev 2020-07-04 13:17:28 följande:
    Som inte räknar de som inte dött på sjukhusen har vi hört, är det du menar?
    Ser fortfarande fram emot vedermhäftiga källor som säger att Norge räknar sin statistik på något underligt vis, och endast räknar fall på sjukhusen.
  • FuckGoggleAskMe
    klyban skrev 2020-07-04 13:20:11 följande:

Är det därför man isolerar 200000 i katalonien och för att det fungerade?

Vi har märkt i de länder där man hade en hög initial smitta, att lockdowns inte ändrat mycket mot vi som haft öppet.

Vi får väl se hur det går där med nya stängningen, men det hjälper nog, precis som det gjort i andra länder.

https://www.bbc.com/news/health-52968523
  • klyban
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-07-04 14:21:25 följande:
    Agenda? Nej jag har ingen speciell plan eller program i detta sammanhang, och jag styrs av mina egna åsikter. Förstår inte riktigt vad du menar. 

Åsikter du inte kan förklara, och frågan är varför har man åsikter som liknar populism och agenda?
    Eller är det nått du missat?

hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • klyban
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-07-04 14:35:58 följande:
    Vi får väl se hur det går där med nya stängningen, men det hjälper nog, precis som det gjort i andra länder.

www.bbc.com/news/health-52968523
    Det är ju det inte det har gjort, och med tanke vi inte ens har haft stängt, så ser vi att vi lyckats lika bra, eller bättre än andra tom som stängt ned.
    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • AndreaBD
    Dr Nail skrev 2020-07-03 23:50:01 följande:

Vi står inför ett faktum: munskydd fungerar. Inte bara det, utan det är möjligt att de har en avgörande betydelse.

www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)31142-9/fulltext

Vad väljer FHM: prestige eller människoliv?

Redan innan jag läser artikeln, säger jag: Det kan man inte säga så där rakt av. Vilka masker då? Att riktigt avancerade masker är bra, det vet vi ju. Men det är inte de som alla människor kommer att ha tillgång till.

Men nu läser jag den också.

"Face mask use could result in a large reduction in risk of infection (n=2647; aOR 0·15, 95% CI 0·07 to 0·34, RD ?14·3%, ?15·9 to ?10·7; low certainty), with stronger associations with N95 or similar respirators compared with disposable surgical masks or similar (eg, reusable 12?16-layer cotton masks; pinteraction=0·090; posterior probability >95%, low certainty)."

Jag tolkar det som: Det kan ha bra effekt om masken är bra. Om masken är dålig har det inte mycket effekt. 

Är det nytt på något sätt? 
  • AndreaBD
    Anonym (. 3) skrev 2020-07-04 07:32:54 följande:
    Tyskland är ett annat exempel. De har haft lockdown och nu är R-0 värdet på runt 2.

Fungerade likadant under spanska sjukan för 100 år sedan. Lockdown är det allra sä'msta alternativet ur smittsynpunkt.
    Jag tror inte man kan ha Tyskland som dålig exempel. Där har det faktiskt gått ner, de har lite längre döda per dag än vad vi har, trots 8 gånger fler invånare.

En lockdown är jättebra om man kan stoppa sjukdomen helt, eller om epidemin bara dröjer en kort tid. Spanska sjukan måste väl ha försvunnit helt?
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin