• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • AndreaBD
    FDFMGA skrev 2020-07-03 05:44:08 följande:
    Kommunalt självstyre kanske inte är optimalt just nu, åtmisntone inte om man önskar att alla kommuner i Sverige ska agera exakt på samma sätt. Men det vore mindre lyckat att avskaffa en decentraliserad demokratiform ens nu under pandemin.

Men självklart får Sundsvalls kommuns agerande motsatt effekt till det tänkta, det uppmunntrar bara ryktesspridning.

Jag tycker det hade varit bättre om kommunen införmerat den anhöriga att det finns smitta på hemmet men inte på den avdelning personens anhöriga bor, i stället för bara det senare.

Från den kommun jag har anhöriga har jag fått information att inget av hemmen har haft någon smitta hittills, det räcker för mig.
    Precis. Många tänker inte på att det är kommunerna  som ska omsätta rekommendationer och avgöra hur de gör exakt. Och de kan göra ganska olika. 
  • AndreaBD
    Dr Nail skrev 2020-07-03 01:28:48 följande:
    Jag vet, men jag undrar bara efter vilken summa slutar det hela vara värt det. Med tanke på att en av demokratins främsta uppgifter är att skydda sina medborgare. Jag vill bara ha en siffra :)
    Du pratar nu som om man kan stoppa det, som om man kan göra att ingen dör? Hur tänker du då? 75 % av de som har dött hade ju dött ÄVEN MED LOCKDOWN, eftersom de bodde på äldreboende eller hade hemtjänst. Enligt en undersökning av vilka som dog i mars/april. 

Om man nu inte tänker: Om man hade gjort en lockdown, så hade inte personalen som jobbar med de gamla fått smittat och smittat ner dem gamla. Men då hade man behövt göra det väldigt snabbt. När man väl funderat en vecka eller två - då var det egentligen för sent. Kanske, om man hade stängt ner direkt, genast, typ runt 1. mars. Senare, när det väl har spritt sig, gör det inte nytta särskilt snabbt. Då kan man lika väl fortsätta så, det lär inte göra någon skillnad i antal döda. 
  • klyban
    Dr Nail skrev 2020-07-03 01:14:02 följande:
    Ser ut som ett ganska avgörande möte, nej?

Är din mans möten sekretessbelagda de med?
    Vi redan avhandlat detta en gång, varför glömmer du det?
    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • klyban
    Anonym (man) skrev 2020-07-02 16:39:24 följande:
    Återkom när du insett att världen är större än FHM.

Japp helt korrekt, och nationalistiskt narcissism är ju en slags populism så du kanske borde lär dig något av dina egna "visdomsord"

En annan bra fråga man borde ställa sig är, hur kommer det sig att man är så ensam i världen med åsikter?
    FHM har inte hand om världen.
  • klyban
    Pope Joan II skrev 2020-07-02 16:43:56 följande:
    Så det är egentligen bara du som får diskutera det här? Alla vi andra inbjuds att återkomma när det om några år är över?
    En frågeställning som inte går ha innan man har facit, så då får man vackert återkomma när det är inne.
  • Anonym (man)
    klyban skrev 2020-07-03 13:45:15 följande:
    FHM har inte hand om världen.
    De har bara hand om Sverige och resultaten är katastrofala.

kanske dags för FHM att inse att de inte vet bäst?
  • Anonym (man)
    klyban skrev 2020-07-03 13:45:55 följande:
    En frågeställning som inte går ha innan man har facit, så då får man vackert återkomma när det är inne.
    Så det du säger är att den Svenska strategin inte får ifrågasättas förrän pandemin är över?
  • klyban
    Anonym (man) skrev 2020-07-03 14:45:58 följande:
    De har bara hand om Sverige och resultaten är katastrofala.

kanske dags för FHM att inse att de inte vet bäst?

FHM uppdaterar sig om en helt nytt virus, vet bäst vet inte hur du tänker där då det är ett löpande arbete att utbilda sig.

Dock vet vi saker som berättar att vi hade en omfattande smitta tidigt, och det var då man axlade om till strategin att hålla nere spridningen så sjukvården hinner med.
    Och det har man lyckats med fullständigt.

Nu är frågan hur man ska kunna skydda de äldre, det är nått som aldrig går att stänga ned.
    Och har man personal som blivit smittade på resa eller hemma, så är det svårt och fånga upp dessa utan att man tillsatt ett nytt system för hindra detta.

• klyban
    Anonym (man) skrev 2020-07-03 14:47:24 följande:
    Så det du säger är att den Svenska strategin inte får ifrågasättas förrän pandemin är över?

Din poäng kan först ha validitet när man har svaren, är det så svårt och förstå?
    Och nej, det är du som säger detta.

Idag ska vi koncentrera oss på lära oss om COVID-19 och hur hantera frågan, inte kortsiktig politisk populism som är ointresserad av svaren som vi får på vägen.
    En är hur svårt du har att förstå viruset var här före vi visste om det ens.
    Saken är rätt klar annars, vi har lyckats minst lika bra som de som stängt ned och också hade en initial hög smitta som vi.

Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin