• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • Pope Joan II
    Anonym (. 3) skrev 2020-07-02 00:21:32 följande:

Ja, av förklarliga skäl är de flesta på vårdhem äldre, precis som i Sverige. Men de flesta äldre bor inte på vårdhem, bara de som är allra sjukast. Det är skillnad på äldreboende och vårdhem. I Norge precis som i Sverige.

Det bra om du har en uns aning om VAD du diskuterar. Det är faktiskt en förutsättning.

På vilket sätt påverkar mina barns kunskaper den här diskussionen menar du?

Du känner andra såsom dig själv ser jag och antar att jag gör likadant som dig och struntar totalt i säkra källor på ett språk jag behärskar.

Hur gammalt är mitt barn menar du? 1 månad? 35 år?

Hoppsan Kerstin. Där klev du i galen tunna.

Jag tvivlar inte alls på att du är duktig på norska, inte heller tror jag att ditt barn är en månad. Jag undrar bara var dina/ditt barns uppgifter kommer ifrån?
  • FuckGoggleAskMe

Väntar med spänning på vederhäftiga källor som bekräftar att i grannländerna räknas enbart dödsfall på sjukhus i den officiella statistiken ...

• Anonym (man)
    Anonym (. 3) skrev 2020-07-01 22:27:00 följande:
    Det handlar inte om vad vi, pöbeln, tror. Tror gör man i kyrkan.

Det man däremot VET är att smittan är lika utbredd i Norge som i Sverige. Jäkligt märkligt att samma virus är dödligt på en sida om gränsen men inte på den andra. Hur förklarar du det?
    Vadå tror, dödstalen är fakta och skillnaden i antalet döda är oxå fakta.

Hur man förklarar skillnaden i dödligheten är ganska enkelt, bra hantering av covid hos våra grannar, snabbt och resolut agerande samt bättre taktik. Extremt dålig hantering av covid i Sverige, segt, lamt, utan koll på verkligheten, samt en korkad strategi.

Det är väl klart att det bli komplicerat att förstå om man hela tiden ska försöka kringgå den mest uppenbara och logiska förklaringen. 
  • Dr Nail

Så mycket onödig, tråkig akrobatik med siffror istället för att konstatera den enkla sanningen att vi har höga dödstal pga. av vår jättehöga smittspridning. Den finns en anledning varför vi är på pestlistan.

Erkännandet av brister är den enda vägen till förbättring, mina vänner.

• Anonym (man)
    Pope Joan II skrev 2020-07-02 11:14:56 följande:

www.google.se/amp/s/amp.svt.se/nyheter/utrikes/oppenhet-del-av-norges-strategi-mot-viruset

Bra tänkt, bra utfört.

Absolut och samtidigt så får man bukt på företags försök att tysta ner saker som tex Attendo gör i Sverige där man å ena sidan profilerar sig själv (och får gratisreklam) med att man är nog med att följa rekommendationer och skydda sin personal och kunder men samtidigt får kritik från facken för att utöva repressalier mot anställda som uttalar sig om brister.

Är det nåt denna kris visat med all tydlighet är hur enorm korrupt vårt system är där man verkar mer angelägen om att slippa ansvar än att åtgärda brister.

Hade vi haft samma öppenhet som Norge så hade man inte kunnat smussla, fiffla och tysta ner saker lika enkelt.
  • FDFMGA
    Dr Nail skrev 2020-07-02 13:36:32 följande:

Så mycket onödig, tråkig akrobatik med siffror istället för att konstatera den enkla sanningen att vi har höga dödstal pga. av vår jättehöga smittspridning. Den finns en anledning varför vi är på pestlistan.

Det är inte särskilt svårt att förstå hur en pangdemist resonerar, bara lite svårare än att förstå en person som anser att Sveriges strategi är fel men gör detta utifrån att resonemang som är sakligt och kunnigt.

Deja vu, är en märklig upplevelse. Men för min del som brukar diskutera politik så känns den här tråden välbekant, grälsjukheten, ovanan att skapa egna tolkningar för betydelsen av vedertagna begrepp och det ständiga: Se på hur våra grannländer gör, lika vanligt bland invandringsmotståndare som bland pangdemister elelr andra varinter av nyauktoritöra strömningar.

Och så din uppmaning att det är dags att erkänna att Sveriges strategi är felaktig, har du aldrig tänkt tanken att det finns personer - och många sådana - som anser att Sveriges strategi med alla dess fel och brister trots allt är det bästa förhållningssättet till pandeminSolig
  • Anonym (man)
    Dr Nail skrev 2020-07-02 13:36:32 följande:

Ja visst är det lustigt hur man gör komplicerade yogaövningar och baklängesvolter för att på alla sätt försöka hitta någon annan förklaring till fiaskot än det som är uppenbart för i stort sett hela världen.

Snacka om förnekelse deluxe....
  • Dr Nail
    Anonym (man) skrev 2020-07-02 13:55:57 följande:

Ja visst är det lustigt hur man gör komplicerade yogaövningar och baklängesvolter för att på alla sätt försöka hitta någon annan förklaring till fiaskot än det som är uppenbart för i stort sett hela världen.

Snacka om förnekelse deluxe....

Jag undrar hur många döda krävs för att vår strategi ska sluta vara bäst. Jag faktiskt uppriktigt nyfiken. 10k? 20?
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin