• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • Dr Nail
    AndreaBD skrev 2020-06-07 14:16:59 följande:

Men det är ju bara det typiskt svenska sättet att vara lite ödmjuk, inget mer. Och hur ska han kunna dra slutsatser redan nu? Lite senare går det säkert mycket bättre. 

Kanske.
  • Dr Nail

Jag gissar att Löfven är Sveriges tacksammaste person gentemot Åkesson just nu.

• KlantSmurfen
    AndreaBD skrev 2020-06-07 10:12:36 följande:
    Såå lätt är det inte heller. Visst, vi vet att man inte ska ta sig i ansiktet. De flesta kan ändå inte låta bli. Men framför allt - vad gör du om munskyddet flyttar på sig och hamnar fel? Använder du inte händerna då? Men framför allt också - om man har munskydd av papper så är ju engång-grejer egentligen. Man ser vissa människor med lite bättre modeller. Men hur ofta byter de då? 

Jag säger inget mot att det skulle kunna göra nytta. Jag är bara tveksam till att man kan ha fräscha skydd, byta regelbundet och sånt. 

Den här studien tycker som jag
    www.researchgate.net/publication/340603522_Face_Masks_Against_COVID-19_An_Evidence_Review
    Experterna som säger att munskydd ger falsk säkerhet verkar vara överens om att munskydd minskar risken att smitta andra och när även tygmasker minskar risken att smitta andra så verkar det ju som de gör en tankevurpa när de ignorerar "minskar risken att smitta andra"
    www.researchgate.net/publication/341654846_A_face_mask_reduces_coronavirus_transmission_but_doesn't_protect_the_eyes

• Dr Nail

Jag kan inte tyska men gissar att illrött inte betyder något positivt.

• Anonym (Inte ett fan)
    FDFMGA skrev 2020-06-07 15:42:32 följande:
    Du menar att det är fel att påtala att även partiledaren för SD nu ansluter till den skara som tror och förkunnar sin tro att allt är Anders Tegnells fel.

Det gör inte jag, jag anser att det är fel att kritisera kritiken när den är förenklad, personfixerad och populistisk.

Den kritik som undanber sig kritik är sällan väl underbyggd, därmed inte sagt att det inte finns kritik som förmår att handskas med fler än en variabel i stället för en konstant.

Själv tycker jag att vi i Sverige mot bakgrund av ett synnerligen uselt utgångsläge sett till den beredskap vi hade inför pandemier och en miserabelt skött äldreomsorg i många kommuner har lyckats ganska bra.

Vi har med utgångspunkt från rekommendationer - eller om man så vill vädjanden till vanligt folkvett - och utan trixande med statistik lyckats hålla nere smittspridningen så att överdödligheten inte är högre än den var 1993 när influensan härjade.

Det är naturligtvis mycket tragiskt att så många personer som borde ha skyddats av äldreomsorgen dött, men det finns ju en del som tyder på att det kommer att bli politiskt omöjligt i framtiden att sätta äldre på undantag i omänskliga miljöer.

Och sist men inte minst, sedan vecka 15 minskar antalet som dör i covid-19 i Stockholm kontinuerligt och markant, och detta trots att många har blivit mer slarviga med att följa rekommendationerna. En trolig delförklaring till detta är att smittspridningen här dämpas av att så många inte längre är mottagliga för sjukdomen.
    Kortfattat:
    Nej, men att insinuera om att det finns ett starkt samband mellan att vara kritiker  och sverigedemokrat,( i syftet att kategorisera de flesta kritiker och på så vis lyckas tysta debatten). Vilket jag redan skrev om i tidigare inlägg.  

Att sverigedemokrater är kritiska till allt regeringen tar sig för är inget nytt. De hade varit lika kritiska om regeringen hade valt att stänga ner landet. Det är retoriken bakom att använda sig av sverigedemokraterna som jag opponerade mot.

Om det har någon betydelse är jag lika kritisk mot det personliga drev som förts mot Tegnell som okvädesord, hot och andra vidrigheter. Det vill säga personangrepp mot den som endast för myndighetens talan. Jag ogillar starkt lynchmobbar i alla former.

Jag vet att du flertalet gånger hävdat gruppimmunitet i Stockholm. Ingen kan ha undgått det vid det här laget. Trevligt för er Stockholmare om det är så - men alla svenskar bor tyvärr inte i Stockholm.
  • Dr Nail

Ännu ett massivt coronaparty. Den här gången i gbg.

Sverige kan inte sluta leverera FOLKVETT.

• AndreaBD
    Dr Nail skrev 2020-06-07 17:15:43 följande:

Under tiden: en spännande ny europakarta från Tyskland.

Kan du ge en länk?
  • FDFMGA
    Anonym (Inte ett fan) skrev 2020-06-07 17:40:18 följande:
    Kortfattat:
    Nej, men att insinuera om att det finns ett starkt samband mellan att vara kritiker  och sverigedemokrat,( i syftet att kategorisera de flesta kritiker och på så vis lyckas tysta debatten). Vilket jag redan skrev om i tidigare inlägg.  

Att sverigedemokrater är kritiska till allt regeringen tar sig för är inget nytt. De hade varit lika kritiska om regeringen hade valt att stänga ner landet. Det är retoriken bakom att använda sig av sverigedemokraterna som jag opponerade mot.

Om det har någon betydelse är jag lika kritisk mot det personliga drev som förts mot Tegnell som okvädesord, hot och andra vidrigheter. Det vill säga personangrepp mot den som endast för myndighetens talan. Jag ogillar starkt lynchmobbar i alla former.

Jag vet att du flertalet gånger hävdat gruppimmunitet i Stockholm. Ingen kan ha undgått det vid det här laget. Trevligt för er Stockholmare om det är så - men alla svenskar bor tyvärr inte i Stockholm.
    Nja, jag påstod väl snarare att kritikerklustret är mycket överrepresenterat bland så kallade sverigevänner, vilket betyder att man mycket väl kan vara kritisk till regeringens och/eller Folkhälsomyndighetens agerande - eller brist på agerande.

Nej, alla svenskar bor inte i Stockholm (eller Göteborg) men exkluderar du dessa städer från smittostatistiken så får du också en helt annan bild av den relativa smittspridningen i ett Sverige utan Stockholm och Göteborg. Ett Sverige som aldrig kommer att ens komma i närheten av gruppimmunitet såvida man inte lyckas framställa ett vaccin och att tillräckligt många vaccinerar sig, men också ett Sverige som tycks uppnå det som andra länder uppnår, fast för vår del utifrån folkvett, inte tvång.

Som jag ser det så finns det två motsatta sätt att förhålla sig till smittspridning, i ena änden på en skala återfinns Kina och i den andra Sverige. Och visst, kommunistdiktaturer som Kina och Vietnam har hittills lyckats förbluffande väl med att hålla tillbaka smittan med repressiva åtgärder. Själv är jag inte mycket för starka ledare som pekar med hela handen och hotar dem som inte lyder order, jag tycker att Sverige klarar sig hyfsat trots en decentraliserad demokratis alla ofullkomligheter och trots att politiker i årtionden satt smittskyddsberedskap och äldreomsorg på undantag.
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin