• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • Dr Nail

WHO rekommenderar från och med idag att ALLA ska ha på sig munskydd på ställen där det tenderar vara mycket folk.

Tegnell säger att de har en poäng, speciellt med tanke på att asymptomatisk spridning kan visst vara en grej, och att svenskarna hittills visat sig vara rätt dåliga på social distansering, så att FHM gör sig nu redo att komma ut med en stark rekommendation...............i en bättre värld. I våran fortsätter han att mumla om att stanna hemma om man är sjuk.

• klyban
    Dr Nail skrev 2020-06-05 23:13:44 följande:
    WHO rekommenderar från och med idag att ALLA ska ha på sig munskydd på ställen där det tenderar vara mycket folk.

Tegnell säger att de har en poäng, speciellt med tanke på att asymptomatisk spridning kan visst vara en grej, och att svenskarna hittills visat sig vara rätt dåliga på social distansering, så att FHM gör sig nu redo att komma ut med en stark rekommendation...............i en bättre värld. I våran fortsätter han att mumla om att stanna hemma om man är sjuk.

Rätt dåliga???
    Verkar som man klarar det utmärkt och om man lyfter blicken mot de som stängt ned sitt samhälle.
    Och tal om du säger mumla, kanske du pratar om dig själv och att det är du som är dålig på socialdistansering.

hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Dr Nail

Snart blir det svårt att fortsätta sjunga refrängen "lyssna på experterna", helt enkelt för att man inte har många experter kvar på sin sida. Därför måste man hitta en ny fras. Jag föreslår: lyssna på ett par "experter".

• Anonym (A)

Jag inser ju att vi alla kommer få det förr eller senare. Men min personliga strategi är nog att försöka fördröja det så långt det är möjligt. Man hör ju redan om att viruset blivit mildare, har vi tur så är det ännu mildare till hösten.

• klyban
    Dr Nail skrev 2020-06-05 23:48:39 följande:
    Snart blir det svårt att fortsätta sjunga refrängen "lyssna på experterna", helt enkelt för att man inte har många experter kvar på sin sida. Därför måste man hitta en ny fras. Jag föreslår: lyssna på ett par "experter".
    Säger ens om struntat i dom, lite komiskt faktiskt.
  • AndreaBD
    klyban skrev 2020-06-05 18:37:41 följande:

Jag säger vad urvalet säger, och den säger 25% är ifrån andra områden och FR, UK och USA genetiken.

Faktum kvarstår tidsmässigt och härkomst i genetiken, den berättar oss att smittan inte gick stoppa och med tanke på att vi tog in den ifrån andra håll.
    Och det är där skon klämmer för dig och dina narrativ har dött pga det.

Där har du pudelns kärna i detta.

Japp. Det var det jag misstänkte. Att de inte gjorde något åt dem här sportlovs-ski-resenärer kan vara just för att de visste att det hade kommit in smitta från andra håll redan, så att det bara skulle vara några enskilda till, i en situation där det redan var för sent att spåra. 

Visst, man kan säga, att man ju åtminstone kunde ha stoppat smittan där, men jag antar att man har gjort någon modell och kom till slut fram till att det gör mer nytta att verkligen få hela befolkningen att omsätta social distancing och annat. 
  • AndreaBD
    Anonym (A) skrev 2020-06-05 23:52:34 följande:

Jag inser ju att vi alla kommer få det förr eller senare. Men min personliga strategi är nog att försöka fördröja det så långt det är möjligt. Man hör ju redan om att viruset blivit mildare, har vi tur så är det ännu mildare till hösten.

Om det är så som de säger att man kan få en mycket svag variant av sjukdomen om man får i sig bara lite av smittan - det skulle man egentligen kunna testa nästan som en vaccination - få en svag infektion och få det över med. Risken är dock att man nog kan få det igen och kanske även värre. Man vet inte tillräckligt än ändå. 
  • AndreaBD
    Anonym (A) skrev 2020-06-05 23:52:34 följande:

Om det är så som de säger att man kan få en mycket svag variant av sjukdomen om man får i sig bara lite av smittan - det skulle man egentligen kunna testa nästan som en vaccination - få en svag infektion och få det över med. Risken är dock att man nog kan få det igen och kanske även värre. Man vet inte tillräckligt än ändå. 
  • klyban
    AndreaBD skrev 2020-06-06 08:58:25 följande:
    Japp. Det var det jag misstänkte. Att de inte gjorde något åt dem här sportlovs-ski-resenärer kan vara just för att de visste att det hade kommit in smitta från andra håll redan, så att det bara skulle vara några enskilda till, i en situation där det redan var för sent att spåra. 

Visst, man kan säga, att man ju åtminstone kunde ha stoppat smittan där, men jag antar att man har gjort någon modell och kom till slut fram till att det gör mer nytta att verkligen få hela befolkningen att omsätta social distancing och annat. 

Man ska också tillägga vi måste titta närmare på detta, så vi lär oss mer.
    Urvalet behöves också vidgas för en den ökade förståelsen hur smittan kom hit, och hur den utvecklar sig.

Utan den grenen, och bara It och AT grenen, så hade situationen sett annorlunda ut i Sverige.
    Jag tror inte Svenskarna kommer sköta detta med resandet speciellt bra, vi får bara hoppas att personal på äldreboenden och den vården är mycket vaksamma.
    För om dessa reser och smittas, så kan vi få in det i äldrevården igen och med full kraft.

• AndreaBD
    Dr Nail skrev 2020-06-05 23:13:44 följande:

Från och med idag? Då har de ju inte missat mycket än eller? 

Jag har inget mot idén alls, men största problemet kommer att vara att få tag på lämpliga munskydd och att byta dem tillräckligt ofta också, så att de gör nytta. 

Och det som FHM har sagt om att det finns risken att man då släpper andra försiktighetsåtgärder, att man kanske inte håller lika mycket avstånd och liknande, det tycker jag låter väldigt rimligt. 

Jag skulle gå längre än WHO - jag undviker ställen där det är mycket folk. Och jag känner många andra som också gör så. Det borde ju duga BÄTTRE än munskydd. 
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin