• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • klyban
    AndreaBD skrev 2020-06-06 11:45:05 följande:
    Från och med idag? Då har de ju inte missat mycket än eller? 

Jag har inget mot idén alls, men största problemet kommer att vara att få tag på lämpliga munskydd och att byta dem tillräckligt ofta också, så att de gör nytta. 

Och det som FHM har sagt om att det finns risken att man då släpper andra försiktighetsåtgärder, att man kanske inte håller lika mycket avstånd och liknande, det tycker jag låter väldigt rimligt. 

Jag skulle gå längre än WHO - jag undviker ställen där det är mycket folk. Och jag känner många andra som också gör så. Det borde ju duga BÄTTRE än munskydd. 

Munskydd kommer inte skydda många, då få kan använda dom.
    Allt man behöver göra är att titta på TV och hur illa var person använder dessa.
    De håller på pillar och rättar till dom faan nästan precis hela tiden.

Såg en rolig grej mataffären, där en ung tjej hade plasthandskar på sig, och sen köpte lösgodis och tog med dessa plasthandskar på godiset.
    Man ställer sig frågan, vad faan hade hon plasthandskar om hon sen tog det som hon skulle stoppa i munnen.
    Det förverkade ju hela syftet med dom, det är så smitta sprides.

Och samma gäller munskydd, folk vet inte hur man använder dom och därför förverkar dom munskyddets nytta, nått man alltid lyft.
    Skydden i sig skyddar om munskyddet har en viss klass, det råder dock ingen tvekan om, men alla dessa handhavande fel kommer inte munskydd ha någon direkt verkan i positiv bemärkelse för hindra smittspridning.

Jag tror WHO har blivit pressade in till detta, för de kan inte missat allt detta.
    Korrekt använt, och utsätta sig få trängsel situationer, då kan vi prata om en nytta.
    Men med tanke på hur illa folk sköter dessa munskydd, även vårdpersonal man sett på TV, så säger jag nej få kommer ha nytta av ett munskydd.

hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • AndreaBD
    klyban skrev 2020-06-06 13:19:22 följande:

Munskydd kommer inte skydda många, då få kan använda dom.
    Allt man behöver göra är att titta på TV och hur illa var person använder dessa.
    De håller på pillar och rättar till dom faan nästan precis hela tiden.

Såg en rolig grej mataffären, där en ung tjej hade plasthandskar på sig, och sen köpte lösgodis och tog med dessa plasthandskar på godiset.
    Man ställer sig frågan, vad faan hade hon plasthandskar om hon sen tog det som hon skulle stoppa i munnen.
    Det förverkade ju hela syftet med dom, det är så smitta sprides.

Och samma gäller munskydd, folk vet inte hur man använder dom och därför förverkar dom munskyddets nytta, nått man alltid lyft.
    Skydden i sig skyddar om munskyddet har en viss klass, det råder dock ingen tvekan om, men alla dessa handhavande fel kommer inte munskydd ha någon direkt verkan i positiv bemärkelse för hindra smittspridning.

Jag tror WHO har blivit pressade in till detta, för de kan inte missat allt detta.
    Korrekt använt, och utsätta sig få trängsel situationer, då kan vi prata om en nytta.
    Men med tanke på hur illa folk sköter dessa munskydd, även vårdpersonal man sett på TV, så säger jag nej få kommer ha nytta av ett munskydd.

Jo, det är lite grann det praktiska där det inte håller. 
  • klyban
    AndreaBD skrev 2020-06-06 14:25:33 följande:
    Jo, det är lite grann det praktiska där det inte håller. 

Idag vart jag till asienbuitiken och inhandla massa special ingredienser.
    Bara i den såg man 3 som hade munskydd, två anställda och en kund, samtliga pilla flera ggr på dessa munskydd.

Jag tror den falska tryggheten och detta pillandet tar ut effekten av munskydden, kanske om folk lär sig använda dom så kan man påstå nått.
    Jag är inte säker på det,  jag tror inte heller jag kan låta bli och pilla på ett munskydd om jag använder det, lite som att äta en krämbulle med socker på och utan slicka sig om munnen.
    Nu har jag i och för sig lärt mig att låta bli slicka mig om munnen när jag äter krämbullen, men det var ansträngande.(Var pga 24 karat och charlie treutiger som hade ett tävlingsmoment där och inte slicka av sockret på läpparna, och ville se hur svårt det var.)
    Svårast var att låta bli och göra det utan att anstränga sig nått kopiöst.

Och jag känner samma omedvetna pillande här är av samma grund och pga automatism.
    Och ser man omkring sig, så bekräftar allt pillande detta.
    Även om jag är medveten om detta, så är frågan hur lång tid tar det och lära sig detta och inte pilla.

• KlantSmurfen
    AndreaBD skrev 2020-06-06 11:45:05 följande:

Från och med idag? Då har de ju inte missat mycket än eller? 

Jag har inget mot idén alls, men största problemet kommer att vara att få tag på lämpliga munskydd och att byta dem tillräckligt ofta också, så att de gör nytta. 

Och det som FHM har sagt om att det finns risken att man då släpper andra försiktighetsåtgärder, att man kanske inte håller lika mycket avstånd och liknande, det tycker jag låter väldigt rimligt. 

Jag skulle gå längre än WHO - jag undviker ställen där det är mycket folk. Och jag känner många andra som också gör så. Det borde ju duga BÄTTRE än munskydd. 

Det hjälper nog när man är inomhus och inte kan hålla distans.

Jag tror inte så mycket på det där om att munsskydd inte hjälper för att man är för dålig för att anvvända dem och kladdar ner sig med virus som när en ettåring äter tårta eftersom de flesta har fattat vid det här laget att man ska undvika att kladda i ansiktet med otvättade händer och vi är ju kapabla att läsa hur de ska användas, det är väl ändå något man tänker extra mycket på nu när det är något folk har tänkt extra mycket på i månader. Den största smittrisken är aerosoler i luften inomhus, det verkar vara lägre risk att det överförs via ytor och är munskyddet av material som absorberar vätska minskar ju smittrisken ännu mer.
  • FDFMGA

Nu ansluter Jimmie Åkesson på allvar till "kritikerkåren" genom att kräva Tegnells avgång. Detta måste kännas skönt och bekräftande för alla SD-vänner som i den här tråden och andra coronatrådar har uttryckt sitt misstroende gentemot Tegnell, FHM och regeringen.

https://www.svd.se/jimmie-akesson-kraver-att-tegnell-avgar

Därmed inte sagt att man måste vara SD-anhängare för att vara kritisk mot Sveriges strategi, men det underlättar nog en hel del.

Det tycks finnas en rad områden där jag sjäv och andra ser helt andra orsakssamband än "kritikerkåren", och detta oavsett om det handlar om corona, Greta Thunberg och klimathot, invandring, public service eller vad det innebär att vara svensk.

För övrigt så tycks Spanien ha gått över till en kreativ metod vid redovisningen, endast fall som rapporterats in samma dag rapporteras, vilket innebär att ingen längre dör av covid-19, enligt spansk statistik.

Ett exempel på att överdödligheten är ett vida överlägset mått på dödligheten i covid-19.

• Iarwain
    FDFMGA skrev 2020-06-07 08:34:46 följande:
    Nu ansluter Jimmie Åkesson på allvar till "kritikerkåren" genom att kräva Tegnells avgång. Detta måste kännas skönt och bekräftande för alla SD-vänner som i den här tråden och andra coronatrådar har uttryckt sitt misstroende gentemot Tegnell, FHM och regeringen.

www.svd.se/jimmie-akesson-kraver-att-tegnell-...

Därmed inte sagt att man måste vara SD-anhängare för att vara kritisk mot Sveriges strategi, men det underlättar nog en hel del.

Det tycks finnas en rad områden där jag sjäv och andra ser helt andra orsakssamband än "kritikerkåren", och detta oavsett om det handlar om corona, Greta Thunberg och klimathot, invandring, public service eller vad det innebär att vara svensk.

För övrigt så tycks Spanien ha gått över till en kreativ metod vid redovisningen, endast fall som rapporterats in samma dag rapporteras, vilket innebär att ingen längre dör av covid-19, enligt spansk statistik.

Ett exempel på att överdödligheten är ett vida överlägset mått på dödligheten i covid-19.
    Jag har svårt att avgöra om han är en idiot när han angriper Tegnell.
    Tegnell är en tjänsteman som inte kan avsättas på det sätt han tycker att man ska göra.

Så antingen är JÅ en idiot som inte förstår, eller så inser han att hans följare är idioter som inte förstår det. Jag lutar faktiskt åt det senare.
    Jag har, tyvärr, uppfattat JÅ som en av våra slugaste politiker.
    Människor är korkade! Men jag tänker inte överförklara för de som har som sin enda uppgift att missförstå så mycket som möjligt
  • FDFMGA
    Iarwain skrev 2020-06-07 09:08:39 följande:
    Jag har svårt att avgöra om han är en idiot när han angriper Tegnell.
    Tegnell är en tjänsteman som inte kan avsättas på det sätt han tycker att man ska göra.

Så antingen är JÅ en idiot som inte förstår, eller så inser han att hans följare är idioter som inte förstår det. Jag lutar faktiskt åt det senare.
    Jag har, tyvärr, uppfattat JÅ som en av våra slugaste politiker.
    Jimmie Åkesson är definitivt ingen idiot, så han vet mycket väl vad det är han valt att bli en del av.
  • AndreaBD
    KlantSmurfen skrev 2020-06-06 18:37:14 följande:

Jag tror inte så mycket på det där om att munsskydd inte hjälper för att man är för dålig för att anvvända dem och kladdar ner sig med virus som när en ettåring äter tårta eftersom de flesta har fattat vid det här laget att man ska undvika att kladda i ansiktet med otvättade händer och vi är ju kapabla att läsa hur de ska användas, det är väl ändå något man tänker extra mycket på nu när det är något folk har tänkt extra mycket på i månader. Den största smittrisken är aerosoler i luften inomhus, det verkar vara lägre risk att det överförs via ytor och är munskyddet av material som absorberar vätska minskar ju smittrisken ännu mer.
    Såå lätt är det inte heller. Visst, vi vet att man inte ska ta sig i ansiktet. De flesta kan ändå inte låta bli. Men framför allt - vad gör du om munskyddet flyttar på sig och hamnar fel? Använder du inte händerna då? Men framför allt också - om man har munskydd av papper så är ju engång-grejer egentligen. Man ser vissa människor med lite bättre modeller. Men hur ofta byter de då? 

Jag säger inget mot att det skulle kunna göra nytta. Jag är bara tveksam till att man kan ha fräscha skydd, byta regelbundet och sånt. 
  • klyban
    KlantSmurfen skrev 2020-06-06 18:37:14 följande:

Dålig på använda dom är bara förnamnet, det är kusligt och se folk som använder dom och hur galet fel de använder dom.

Vilket även min lilla tripp till asianaffären också bekräftade.

En tjejen som använde plasthandskar och tog lördagsgodiset med dessa, för jag bara antar hon skulle äta dom senare.
    Undrar hur bright det var och med tanke på beslutet att sätta på dom från början.

• Anonym (sant)
    AndreaBD skrev 2020-06-07 10:12:36 följande:
    Såå lätt är det inte heller. Visst, vi vet att man inte ska ta sig i ansiktet. De flesta kan ändå inte låta bli. Men framför allt - vad gör du om munskyddet flyttar på sig och hamnar fel? Använder du inte händerna då? Men framför allt också - om man har munskydd av papper så är ju engång-grejer egentligen. Man ser vissa människor med lite bättre modeller. Men hur ofta byter de då? 

Jag säger inget mot att det skulle kunna göra nytta. Jag är bara tveksam till att man kan ha fräscha skydd, byta regelbundet och sånt. 
    Det är nog bättre än inget skydd alls, så länge man fortfarande håller avstånd. Jag har inte haft den erfarenheten att alla går och pillar på munskydden och känner en falsk trygghet och därmed ställer sig nära andra. Jag ser äldre människor och handikappade med skydd varje dag, snarare blir det nog så att omgivningen reagerar på att dessa har munskydd och blir bättre på att själva hålla avstånd.

De jag märkt som är överlag sämst på att just hålla avstånd är barnfamiljer (där föräldrar håller avstånd, men har barnen framför sig i kön så att de ändå står 20 cm från nästa person tex, eller springande runt i butiken), och äldre tonåringar.
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin