Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
Intressant och mångsidig bedömning av situationen. Den här kanalen tar in alla möjliga intressanta personer. Enligt honom är Tawain, Sydkorea och Nya Zealand de enda som har hanterat situationen bra. Men det går förstås bara om man gör det i tid. Han säger dessutom att man borde ha en sån app som Sydkorea och att folk borde ge fan i om man då kan spåra dem - det är ju bara tillfälligt och det räddar liv. Jag tvivlar egentligen inte på det heller, misstänker bara att många inte kommer att göra det.
Sedan sa han något intressant, som faktiskt förvånade mig. Han sa att social distancing faktiskt fungerar BÄTTRE än lockdown, och antydde att det finns belägg på det, alltså att det skulle vara bevisat att det blir mindre smitta då. Undrar om det finns nån studie, är det nån som vet?
">
De pratar om ungefär samma som Niall pratar om i början.
15:22-20:07, 31:48-34:53
"Enligt honom är Tawain, Sydkorea och Nya Zealand de enda som har hanterat situationen bra"
Gad Saad pratar om det med Paul Offit vid 15:00 (2a klippet)
"Han säger dessutom att man borde ha en sån app som Sydkorea och att folk borde ge fan i om man då kan spåra dem - det är ju bara tillfälligt och det räddar liv."
Jo men det går tydligen inte att lita på myndigheter när det handlar om information (de vill gärna ha ett övervakarsamhälle) så det är om man godkänner det under en viss tid i appen som man raderar när den inte längre behövs.
"Han sa att social distancing faktiskt fungerar BÄTTRE än lockdown..."
Jag förstår inte riktigt vad han menar men han pratar om excess deaths, en fullständig lockdown lamslår ju samhället efter ett tag och många som behöver övrig vård söker den inte vilket innebär ett högre dödstal i längden som inte beror på själva viruset. Om man inte har något systematiskt testande kommer viruset att fortsätta spridas som vanligt efter lockdown.
1:47-16:16
Paul Offit - Wikipedia
Dessa räknas inte som experter men har intressanta diskussioner och tillför ett annat perspektiv, de pratar om flockimmunitet i det här klippet och är tveksamma.