• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • Tecum
    AndreaBD skrev 2020-06-04 23:22:21 följande:
    Jo, det är klart. På andra sidan - om man kan hålla risken minimal, så finns det ingen anledning att  få sämre ekonomi också. 
    Helt rätt. Men frågan är om tillfället är det rätta. Nu ökar smittspridningen ute i landet samtidigt som den minskar i Sthlm. Är Sverige lika med Sthlm? Är det läge att släppa reserestriktionerna då?
  • klyban
    Tecum skrev 2020-06-05 09:57:09 följande:
    Helt rätt. Men frågan är om tillfället är det rätta. Nu ökar smittspridningen ute i landet samtidigt som den minskar i Sthlm. Är Sverige lika med Sthlm? Är det läge att släppa reserestriktionerna då?

Det finns mer än en punkt att ha i åtanke i en pandemi, och nu har vi börjat skydda våra äldre bättre.
    Och de som är friska gör inte så mycket att de blir smittade, symotomer är få och extremt kort tid.

Dock kvarstår grunden här, avstånd, mindre folksamlingar som mest, självkarantän vid symtom osv...

En lättnad på resor ändrar inte mycket, det är sen vad man hittar på som kan ändra nått och när man bryter emot dom förhållningar vi har.
    Dock har jag svårt och se hur detta ska fungera i de större städerna, många kommer bli gravt besvikna när de inser att det inte går röra sig som önskat eller ens närheten av detta.
    Men vi har ett vackert land, så skippa stor ständerna.

Jag tror vi är för korkade att klara av detta, och att man får backa.
    Men den som lever får se.

hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • AndreaBD
    Tecum skrev 2020-06-05 09:57:09 följande:
    Samtidigt så brukar det inte sprida sig lika lätt alls i mera glest befolkade områden. Och t.ex. Gotland vill ju ha inkomsterna ifrån turister också. Där är det en viss risk, men de är ju medvetna om det och tycker ändå att de behöver turister. Och man kan ju smittspåra lättare på en ö, det har man ju sett i Island. 
  • Anonym (sant)
    klyban skrev 2020-06-05 10:14:04 följande:

Det finns mer än en punkt att ha i åtanke i en pandemi, och nu har vi börjat skydda våra äldre bättre.
    Och de som är friska gör inte så mycket att de blir smittade, symotomer är få och extremt kort tid.

Dock kvarstår grunden här, avstånd, mindre folksamlingar som mest, självkarantän vid symtom osv...

En lättnad på resor ändrar inte mycket, det är sen vad man hittar på som kan ändra nått och när man bryter emot dom förhållningar vi har.
    Dock har jag svårt och se hur detta ska fungera i de större städerna, många kommer bli gravt besvikna när de inser att det inte går röra sig som önskat eller ens närheten av detta.
    Men vi har ett vackert land, så skippa stor ständerna.

Jag tror vi är för korkade att klara av detta, och att man får backa.
    Men den som lever får se.

Innan igår så hade jag gott hopp om Malmö i alla fall. Även om det fanns de som satt tätt på uteserveringar etc, så är det inget jag sett sedan de stängde ner något ställe pga det. Nu har jag lite mindre hopp. Tror smittan kommer öka här med nu och har också hört att många studenter kommer ha stora studentfester etc 

När det gäller turister så känns de mindre försiktiga när de är på besök än vad befolkningen känns. Som man mer tar ansvar där man bor, eller så är det de ansvarslösa som reser?
  • klyban
    AndreaBD skrev 2020-06-05 10:33:55 följande:
    Samtidigt så brukar det inte sprida sig lika lätt alls i mera glest befolkade områden. Och t.ex. Gotland vill ju ha inkomsterna ifrån turister också. Där är det en viss risk, men de är ju medvetna om det och tycker ändå att de behöver turister. Och man kan ju smittspåra lättare på en ö, det har man ju sett i Island. 
    Och Nyazeeland.
    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Tecum
    Ja jag vet inte vad som är rätt eller fel. Eller minst fel, snarare.
  • Anonym (sant)
    Det är nog väldigt kluvet på Gotland. Svårt att hindra dem som har sommarboende där dock, de kommer nog ändå.

Jag har en del vänner som bor på Gotland, och de är inte så positiva. Så jag kan tänka mig att det beror på vad man har att tjäna på det.
  • AndreaBD
    Anonym (sant) skrev 2020-06-05 10:52:01 följande:
    Det är nog väldigt kluvet på Gotland. Svårt att hindra dem som har sommarboende där dock, de kommer nog ändå.

Jag har en del vänner som bor på Gotland, och de är inte så positiva. Så jag kan tänka mig att det beror på vad man har att tjäna på det.
    Visst. Själv avstår jag från att åka till såna ställen i år. Om det blir någonting den här sommaren, så blir det nån helg någonstans i närheten där det inte är mycket folk. 
  • AndreaBD
    Tecum skrev 2020-06-05 10:40:37 följande:
    Ja jag vet inte vad som är rätt eller fel. Eller minst fel, snarare.
    Det är svårt att säga....
  • Anonym (sant)
    AndreaBD skrev 2020-06-05 11:00:37 följande:
    Visst. Själv avstår jag från att åka till såna ställen i år. Om det blir någonting den här sommaren, så blir det nån helg någonstans i närheten där det inte är mycket folk. 
    Även jag kommer stanna hemma eller i närområdet. Inom Skåne i alla fall. 

Dock är det lite trist med tanke på att jag har min familj 100 mil uppåt landet, men känns ändå onödigt i år.
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin