• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • AndreaBD
    KillBill skrev 2020-06-03 22:32:33 följande:

Nu börjar tom den kanske störste alarmisten ge Sverige rätt..

https://www.dailymail.co.uk/news/article-8379769/Professor-Lockdown-Neil-Ferguson-admits-greatest-respect-Sweden.html?ito=amp_twitter_share-top

Och han var den enda utländska experten som jag kände till, som verkligen var emot! På andra sidan bryr sig ingen om honom sedan han hälsade på sin älskarinna under sträng lock-down.  
  • klyban
    Anonym (A) skrev 2020-06-03 22:37:06 följande:
    Jag hoppas han har rätt. För jag är rätt skeptisk just nu.

Du bör vara mindre skeptisk nu än innan.

Vi ser alla problematiken att ha stängt, det är inget som går att ignorera.
    Och även om vi haft öppet så gott det går, så kommer detta ge enorma problem får vår ekonomi ändå.
    Och vi får hoppas vi är duktiga på hitta andra vågen sen, så vi inte får en repris.
    Dock tror jag inte detta, men vi kommer få en betydande smitta igen är min gissning avsett.
    Men nu har äldrevården fattat vad detta handlar om, så där bör man lyckas bättre.

Man har ökat den basala vårdhygienen, och man msåte starta utbildningar för vården så man ökar kunskapen på mer än ett område.

Det jag säger när jag säger med det verkar som vi har gjort rätt, så tänker jag på ALLA aspekter och ett långt tidsperspektiv i tankarna.
    Finns ingen anledning att tänka runt hörnet på denna smitta, då smittan är inte över på mycket mycket länge.

Dåliga nyheter för första vaccinet, för låg antal får ett skydd 50-75% bara.(Skydd =  för lite antikroppar har skapats.)

hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • klyban
    KillBill skrev 2020-06-03 22:32:33 följande:
    Nu börjar tom den kanske störste alarmisten ge Sverige rätt..

www.dailymail.co.uk/news/article-8379769/Prof...

Udda, men de ser de enorma ekonomiska problemen som hopar sig.

btw EU hjälper dom England på nått sätt nu?
    För det låter inte rätt.

hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • KlantSmurfen
    AndreaBD skrev 2020-06-01 13:42:12 följande:

Jag tycker det är svårt att förstå sig på. Ni som är mer vana med såna modell, du eller fler, kan du förklara vad man egentligen ser på första bilden? Olika mutationer? Men varför är det så många olika punkter och olika namn? (jag har först valt Sverige innan jag tittat närmare på)

Och andra bilden - hur ser man skillnaden mellan smitta som har kommit till Sverige ifrån ett annat land och smitta som andra har fått av Sverige?

www.healthline.com/health-news/what-to-know-about-mutation-and-covid-19

41:00-

• FDFMGA
    AndreaBD skrev 2020-06-03 21:54:59 följande:
    Jo, sånt är förstås sanslöst. Men jag förstår inte heller hur folk kan tro att bara man gör "rätt" så kommer ingen att dö. Det är som barn som tror att vuxna kan fixa vad som helst. 
    Ja, på den nivå flertalet "kritikerna" flockar sig har man lyckats utveckla en stark flockimmunitet mot i stort sett allt som är mer komplext än att Anders Tegnell är ansvarig för allt som hänt och allt som kommer att hända.

Och det fåtal betraktelser som ligger bortom Anders Tegnell eller regeringens oförmåga är så outvecklade att de blir obegripliga.

Exempelvis förklarar anonyn (A) att det är åt helvete att politiker styr regionerna. Vad menar hen då - att reginerna ska avskaffas och riksdag och regering ska styra sjukvård, kollektivtrafik med mera eller att man avskaffar demokratin på regional nivå och låter privata företag ta över?

2015 uppmande Folkhälsomyndigheten för övrigt kommuner och regioner att  förbereda sig inför kommande pandemier, bland annat genom att bygga upp beredskapslager. Undrar om den uppmaningen ens blev läst.

Ska man förenkla lika mycket som kritikerklustret så är jag övertygad att graden av nyliberalisering av sjukvård och äldreomsorg är en betydligt mer pålitlig parameter än graden av lockdown om man vill veta varför andelen avlidna varierar så stort mellan olika länder.

Det är åtminstone min uppfattning i min egenskap av självutnämnd expert och den tycker jag är betydligt bättre verklighetsförankrat än när kritikerklustrets självutnämnda experter Tomte kallar Anders Tegnell för självutnämnd expert
  • Anonym (A)
    FDFMGA skrev 2020-06-04 07:16:48 följande:

Exempelvis förklarar anonyn (A) att det är åt helvete att politiker styr regionerna. Vad menar hen då - att reginerna ska avskaffas och riksdag och regering ska styra sjukvård, kollektivtrafik med mera eller att man avskaffar demokratin på regional nivå och låter privata företag ta över?

Jag förstår motsägelsen i min kommentar eftersom det inte går att komma ifrån politisk styrning då regering och riksdag fortfarande måste sätta grundbulten. Jag tycker inte regionerna ska avskaffas men att de lokala politiska styrningarna ska upphöra. Vi skulle alltså inte ha regionval. Ser hellre än styrning som annan offentlighet såsom skattemyndighet/Jordbruksverket/länsstyrelsen.
  • FDFMGA
    Anonym (A) skrev 2020-06-04 08:04:25 följande:
    Jag förstår motsägelsen i min kommentar eftersom det inte går att komma ifrån politisk styrning då regering och riksdag fortfarande måste sätta grundbulten. Jag tycker inte regionerna ska avskaffas men att de lokala politiska styrningarna ska upphöra. Vi skulle alltså inte ha regionval. Ser hellre än styrning som annan offentlighet såsom skattemyndighet/Jordbruksverket/länsstyrelsen.
    Du vill alltså gå några steg längre än KD och SD som väl bara vill förstatliga sjukvården men inte avskaffa den demokratiska framröstade organisationen inom regionerna.

Ser man till misslyckanden så ligger väl kommuner som Stockholm hittills i absolut topp på den inte alltför hedrande listan.

Vill du avskaffa det lokala politiska inflytandet över kommuners verksamhet också?
  • Anonym (A)
    FDFMGA skrev 2020-06-04 08:21:13 följande:

Du vill alltså gå några steg längre än KD och SD som väl bara vill förstatliga sjukvården men inte avskaffa den demokratiska framröstade organisationen inom regionerna.

Ser man till misslyckanden så ligger väl kommuner som Stockholm hittills i absolut topp på den inte alltför hedrande listan.

Vill du avskaffa det lokala politiska inflytandet över kommuners verksamhet också?

Ja! Varför ska vi sitta med politisk styrning i 3 steg? En centralstyrning skulle innebära lika villkor inom vård och skola.

Kostnader för politiker etc skulle kunna gå till verksamheterna istället. Du verkar tycka att detta är högerpolitik?
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin