• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • FDFMGA
    Anonym (sant) skrev 2020-06-07 12:31:03 följande:
    Ja, då har vi olika erfarenheter. Sedan är jag inte ute och rör mig i folksamlingar mer än att jag går till affären, apoteket, åker buss och tåg (för jag är tvungen) och jobbar även med människor. Men det kanske räcker.
    Har en minnesbild av att du någonstans skrev att du bor i Skåne. Det kan ju vara så att det finns tydliga regionala skillnader i hur man förhåller sig till smittan.

Vi möter också en del munskydd när vi är ute med hunden, alltså på platser där man utan problem kan hålla 20 meters avstånd. Jag törs inte fråga om de tror att munskydden behövs när det är folktomt - det kan ju också vara så att de inte vidrör munskydden under hela promenaden och alltså inte kan ta av dem förrän de är hemma igen.

Men till skillnad från dig undviker jag inte folksamlingar och här i Stockholm verkar de allra flesta dela min uppfattning att smittan är på väg att försvinna trots att den sociala distanseringen numer mer har fokus på social än på distansering.

Ja, de flesta av dem jag möter, men jag möter ju betydligt mindre ofta de som fortfarande har fokus på distansering, så jag ser ju det jag ser, eller kanske snarare det jag vill se.
  • FDFMGA
    Anonym (sant) skrev 2020-06-07 12:28:25 följande:

Jag bara undrar hur många kritiker som är sverigedemokrater egentligen och var den uppfattningen kommer ifrån, jag är det defintivt inte. Man kan vara kritisk mot regeringen och folkhälsomyndigheten utan att vara sverigedemokrat? 

Klart man kan.

Men det innebär ju inte att sverigedemokrater inte i större utsträckning än andra är kritiska mot regeringens smittskyddsstrategi - och nu har SD-ledaren tydligen kommit fram till att Tegnell måste avgåTomte
  • klyban
    Dr Nail skrev 2020-06-07 12:44:51 följande:
    Skitkul ändå att Tegnell nu själv anslutit sig till "skulle ha" - kören (EXAKT det perspektivet som vi kritiska hela tiden blivit anklagade för att använda).

omni.se/lena-hallengren-staller-sig-fragande-...

Ack, Anders. Inte ens dina bossar kan förstå vad du säger xd

Det är så experter kommer fram till nått, och analysera.
    Detta är basal saker.

Och tegnell har redan förklarat, men det verkade du ha glömt, rätt passande av dig att glömma det.

hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • KillBill
    Dr Nail skrev 2020-06-07 12:44:51 följande:

Skitkul ändå att Tegnell nu själv anslutit sig till "skulle ha" - kören (EXAKT det perspektivet som vi kritiska hela tiden blivit anklagade för att använda).

omni.se/lena-hallengren-staller-sig-fragande-till-tegnells-kritik-han-ger-inga-exakta-svar/a/K30o35

Ack, Anders. Inte ens dina bossar kan förstå vad du säger xd

Nu har det i efterhand kommer fram att Tegnell anser att Ekot Drog felaktiga slutsatser utifrån vad han sa och då är det inte så konstigt att folk som lyssnade inte förstod vad som menades.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • hawthorne
    Anonym (sant) skrev 2020-06-07 12:13:08 följande:
    Ska tillägga att de som bär handskar på det sättet nog mest tänker att de gärna vill skydda sig själva, andra tänker de nog inte så mycket på. tror inte att de sedan äter själva av godiset.
    Nja. Du ska snarare ifrågasätta arbetsgivaren och inte arbetstagaren.
    Handskar är fortfarande en bristvara och de som finns går i första hand till vården.
    Det är faktiskt så illa att de handskar som finns räcker inte riktigt i vården.

Så en personal i en agffär har kanske bara ett paket handskar. Det är mycket sannolikt att arbetsgivaren förmanat personalen att vara sparsam med handskar (och handsprit).
    Så frågan är då, ska personalen använda handskar som man bör för att sen inte ha några alls?

• FDFMGA
    KillBill skrev 2020-06-07 12:18:20 följande:

Jag rekommenderar läsning av denna artikel som pulveriserar många av Jimmie Åkessons påståenden i hans debattartikel i DN.

https://emanuelkarlsten.se/06/flera-missforstand-i-jimmie-akessons-debattartikel-som-kraver-tegnells-avgang/

Det är häpnadsväckande att partiledaren för Sveriges 3:e största parti inte drar sig från att vilseleda läsare på detta sätt och den logiska konsekvensen borde vara ett minskat stöd för SD och dess pajas till partiledare.

Haha, i en av trådarna där covid-19 diskuteras utan att tråden egentligen handlar om detta påstår ju en av FL:s mest aktiva sverigedemokrater att Tegnell är självutnämnd.

Kanske Åkesson har varit in på Familjeliv och tagit till sig av den kritik som riktas mot regeringen, FHM och Tegnell. Mot bakgrund av hur illa genomtänkt Åkessons artikel är så kan man ju ana att han tagit intryck av Familjelivs kritikerkluster - alternativt att han vet att delar av klustret inte kräver annat än just det Åkesson levererade.

Är Tegnell självutnämnd som coronakritikern påstod så är det ju relevant att kräva hans avgång, är han en anställd expert så kan man ju i stället kräva att han får sparken.

Själv under jag mest hur Ulf Kristersson och Ebba Busch ska reagera nu när Åkesson flyttat fram partiets position inom Tegnell- och regeringskritiken.
  • Anonym (Inte ett fan)

Jag bara undrar hur många kritiker som är sverigedemokrater egentligen och var den uppfattningen kommer ifrån, jag är det defintivt inte. Man kan vara kritisk mot regeringen och folkhälsomyndigheten utan att vara sverigedemokrat? 

Förmodligen en slags strategi att "insinuera" om att det mestadels är sverigedemokrater som är kritiska mot FHM och regeringen. En neslig  debatteknik som medför att många tappar lusten till att argumentera   För handen på hjärtat - vem vill förknippas med sverigedemokrater? 
    (vilket givetvis är uträknat = ett avsiktligt sätt att döda/vinna en debatt).
  • Anonym (***)

Ganska många tror jag, även om även andra också gör det. SD:arna är alltid kritiska till vad regeringen gör, oavsett vad de gör. Ofta ganska oinsatta om hur saker fungerar. Se hur tugget går när det gäller deras inflytande som parti. 

Det är bara att se på Åkesson, som tror att de gamla inte kommer att dö om Tegnell avgår. Han är politiker, sitter i riksdagen och är ledare för ett av de största partierna i Sverige. Ändå förstår han inte hur det fungerar, varför det ser ut som det gör på våra äldreboende och i hemtjänsten. Det handlar inte om konstruktiv kritik, eller de gamlas välmående, det handlar om att smutskasta. 
  • Dr Nail
    KillBill skrev 2020-06-07 13:14:42 följande:

Nu har det i efterhand kommer fram att Tegnell anser att Ekot Drog felaktiga slutsatser utifrån vad han sa och då är det inte så konstigt att folk som lyssnade inte förstod vad som menades.

Ok, det kan jag ha missat. Vad exakt tycker han misstolkades av det han sa, så att t.o.m. regeringen undrar?

Sen om man blir misstolkad av journalister (speciellt på SR, som ändå håller en inte så låg nivå) bör man kanske försöka uttrycka sig lite.....bättre?
  • FDFMGA
    Anonym (Inte ett fan) skrev 2020-06-07 13:30:14 följande:
    Förmodligen en slags strategi att "insinuera" om att det mestadels är sverigedemokrater som är kritiska mot FHM och regeringen. En neslig  debatteknik som medför att många tappar lusten till att argumentera   För handen på hjärtat - vem vill förknippas med sverigedemokrater? 
    (vilket givetvis är uträknat = ett avsiktligt sätt att döda/vinna en debatt).
    Ja, det var nesligt av Åkesson att insinuera att han har partiet och dess sympatisörer bakom sig när han kräver Tegnells avgång .

Dock har han kanske tagit intryck av de sverigedemokrater som i sina analyser att läget kommit fram till att Tegnell är självutnämnd och då är det ju korrekt att kräva hans avgång.

En statsepidemiolog bör ju anställas på meriter och inte utnämna sig själv. Och statsepidemiologer som är anställda kan ju avskedas, medan självutnämnda sådana måste avgå.
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin