• Svar på tråden Vad skulle du tycka om att ha ett LSS-boende i ditt bostadsområde?
  • Anonym (Anonym signatur)

Nu är en här 4 år senare och försöker hitta andra som upplevt samma som jag. Behöver nog egentligen mest skriva av mig.

Bor bredvid ett LSS-boende, och med bredvid menar jag att mina sovrumsfönster och gatan är det enda emellan oss. 

Har egentligen inga problem med dem boende, men blir jävligt irriterad när någon form av insats sker. Ex är deras större transporter EXTREMT högljudda, piper högre än ett billarm hela tiden dem håller på. Sen har dem av någon anledning i min åsikt för ofta någon (inhyrd?jobbar för Malmö Stad?) jobbandes i trädgården, fra klippa häcken eller gräset. Problemet är att dem kör in traktorsklippare och skit som väser något förfärligt 7 på morgonen, och dessutom klipper dem så fort gräset växt knappt någon enstaka centimeter. Ni använder inte ens ytan på framsidan? Kombon inte kunna ha fönster öppna utan grov huvudvärk och att behöva ha fönster öppna för att undvika bastu med morgonsolen under sommaren är INTE kul.

• Anonym (NN)

Berättelserna i tråden om boende som skapar problem i bostadsområdet räcker som argument för att inte vilja ha ett LSS-boende som granne.

Sedan är det en annan sak att ett stort gruppboende inte skulle passa in i miljön som jag bor i

• Anonym (Soë)
    Anonym (Anonym signatur) skrev 2024-06-26 08:02:11 följande:

Nu är en här 4 år senare och försöker hitta andra som upplevt samma som jag. Behöver nog egentligen mest skriva av mig.

Bor bredvid ett LSS-boende, och med bredvid menar jag att mina sovrumsfönster och gatan är det enda emellan oss. 

Har egentligen inga problem med dem boende, men blir jävligt irriterad när någon form av insats sker. Ex är deras större transporter EXTREMT högljudda, piper högre än ett billarm hela tiden dem håller på. Sen har dem av någon anledning i min åsikt för ofta någon (inhyrd?jobbar för Malmö Stad?) jobbandes i trädgården, fra klippa häcken eller gräset. Problemet är att dem kör in traktorsklippare och skit som väser något förfärligt 7 på morgonen, och dessutom klipper dem så fort gräset växt knappt någon enstaka centimeter. Ni använder inte ens ytan på framsidan? Kombon inte kunna ha fönster öppna utan grov huvudvärk och att behöva ha fönster öppna för att undvika bastu med morgonsolen under sommaren är INTE kul.

Går det inte att du lägger dej på soffan när morgonens solstrålar värmer för mycket och sover vidare?
    Det gör jag, mina växter behöver solen så persiennerna vill jag inte dra ner. Vardagsrummet har eftermiddagssol så det är mycket svalare där på morgonen så jag kan sova vidare gott på soffan en stund.

Klipps ofta gräs här utanför också eller flyttas, städas i porten, bilar på tomgång eller stor färdtjänsttaxi el lastbil med sitt monotona pipljud. Arbetare brukar börja 7 på morgonen och de har laglig rätt att föra oväsen redan då (Ibland drygt kan jag hålla med om).

Sen att klippa gräset så ofta är inte förnuftigt alls. Gissar att de hittar på arbetsuppgifter till någon sommarjobbare när det inte finns tillräckligt att göra eller  någon boende som gillar att göra vaktmästaruppgifter (fast då hade han/hon kunnat börja lite senare förstås)
    I min förening har vi slutat att hyra in tjänster med röjsåg till omgivningarna och låter vissa partier bli till vildvuxen ängsmark, för ekologisk mångfald och gynnsam miljö för bin och andra insekter. Gräsmattan klipps inte lika ofta längre. Cykelställl med tak och garagetak har fått växter på taken. Det är bara positivt på alla sätt!
  • Anonym (Soë)
    Anonym (NN) skrev 2024-06-26 08:28:51 följande:

Berättelserna i tråden om boende som skapar problem i bostadsområdet räcker som argument för att inte vilja ha ett LSS-boende som granne.

Sedan är det en annan sak att ett stort gruppboende inte skulle passa in i miljön som jag bor i

Ett litet gruppboende passar säkert bra in i din miljö.
    De kan dessutom se ut hur som helst. Oftast vanliga villor.
  • Anonym (.)
    Anonym (Anonym signatur) skrev 2024-06-26 08:02:11 följande:

Märkligt trådputtande. Sånt sker i vanliga bostadsområden hela tiden, inget specifikt för LSS.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Milla)
    Anonym (.) skrev 2024-06-26 14:37:00 följande:
    Märkligt trådputtande. Sånt sker i vanliga bostadsområden hela tiden, inget specifikt för LSS.
    Jag tänkte samma sak. Alltför morgonpigga fastighetsskötare (eller grannar) kan man råka ut för lite var som helst.
  • Anonym (NN)
    Anonym (Soë) skrev 2024-06-26 14:16:07 följande:
    Ett litet gruppboende passar säkert bra in i din miljö.
    De kan dessutom se ut hur som helst. Oftast vanliga villor.
    Det är förstås aldrig en "vanlig villa" eftersom det är en verksamhet som kräver allt från personalparkeringar till möjlighet att ta emot sjuktransporter och varumottagning av lastbilar.

Nä, inte i vår miljö. Allt är k-märkt (som det hette förr) eller strandskydd och natura-områden som begränsar vad som kan och får göras. 
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Nu bor vi inte jättenära, men några hundra meter bort ligger flera mindre LSS- boenden bredvid varandra, med delvis olika typer av boende och verksamheter. Jag har själv besökt dessa i jobbet, då jag jobbar med kultur och fritidsverksamhet.

De flesta av de boende är helt harmlösa. Härliga människor och roliga att träffa. Några kan vara högljudda, men det är allt. I området märks de inte mer än någon annan. Det är ett ganska barnrikt område, och barn låter ju också.

Detta handlar inte heller om boende som driver omkring själva vind för våg. De flesta har assistent eller ledsagare med sig när de är ute. Många sitter i rullstol.

Att inte vilja bo nära funktionsnedsatta är enbart fördomsfullt. Att inte vilja ha grannar eller andra som kan bli farliga, eller om antastar, är något helt annat. Det vill väl ingen? Alltså beror det helt på vilken typ av boende det handlar om.

I ett av LSS-husen i vårt område, bor det personer med ganska grav autism. De har jag inte träffat närmare och de kan tydligen vara utagerande, men då mot personalen, anhöriga eller varandra. Inte utomstående.

De träffar inte utomstående själva. Skulle någon av dem mot förmodan rymma, skulle denne någon förmodligen springa och gömma sig, snarare än att börja slåss eller antasta grannar. Kanske skulle personen springa ut i skogen eller gömma sig i friluftsområdet här i närheten. De klarar inte av folk hur som helst, i synnerhet inte främlingar.

De har rätt att finnas i samhället som alla andra, men bor i ett eget hus pga sina speciella behov. 50 meter bort ligger vanliga bostadshus. Jag har inte hört att det skulle vara några problem.

• Anonym (Hem för ensamkommande)

I området där jag bor var ett hem för ensamkommande, det finns inte kvar längre. Jag tror det blev som en självuppfyllande profetia med all negativitet redan före, och att hade man varit mer positiv hade det inte blivit så mycket problem som det blev.

Anonym (Hem för ensamkommande) skrev 2024-06-28 13:20:58 följande:

I området där jag bor var ett hem för ensamkommande, det finns inte kvar längre. Jag tror det blev som en självuppfyllande profetia med all negativitet redan före, och att hade man varit mer positiv hade det inte blivit så mycket problem som det blev.

Vilka problem blev det?
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-06-28 13:25:24 följande:
    Vilka problem blev det?
    Mycket bråk kring en privat pool vid en villa som inte de fick använda men använde ändå. Killarna ville inte gå från tomten när de blev tillsagda . Polis som inte dök upp när de ringde så någon ringde vad jag tror var nazister/fotbollshuliganer att skrämma bort killarna från poolen. Sedan blev poolen/trädgården vandaliserad och fönsterrutor krossade hos den villaägare samt en av hans bilar vandaliserad. De flesta hävdade att det var de ensamkommande och visst det tyder ju på det men ingen hade faktiskt bevis att det var så. 

Ett par bilstölder men bara 1 som var säkert att det var en av dem. Grillar och trädgårdsmöbler som försvann eller vandaliserades. Jag vet inte om det var kulturkrock för det här med trädgårdstomt och gata vart man får vara respektive inte som.är naturligt för oss verkade vara svårt för dem. 

Ett par kvinnor/tjejer som upplevde obehag när killarna visade intresse. Några bråk när de var inne i trädgårdarna det blev missförstånd. Det var på somrarna det blev incidenter resten av året nästan helt lugnt. 
  • Dr Nail

Baserat på alla svar hittills platsar nog de som är emot snarare i skogen än bland folk i allmänhet.

• Anonym (.)
    Anonym (Hem för ensamkommande) skrev 2024-06-28 13:20:58 följande:

Så vi liknar LSS med ensamkommande..
  • Anonym (.)
    Anonym (NN) skrev 2024-06-28 11:30:45 följande:
    Det är förstås aldrig en "vanlig villa" eftersom det är en verksamhet som kräver allt från personalparkeringar till möjlighet att ta emot sjuktransporter och varumottagning av lastbilar.
    Fast... Även hyreshuset där jag bor har sjuktransporter, besök av diverse lastbilar med mat eller prylar och parkering nära inpå.
    Anonym (.) skrev 2024-06-28 18:28:43 följande:
    Så vi liknar LSS med ensamkommande..
    På sätt och vis handlar det mest om radhus- och villaområden och den speciella kulturen sombä utvecklas där. Inte om LSS-boendet. Det som på engelska kallas NIMBY. Där man är humanist tills det är i anslutning till sitt eget bostadsområde, kan vara ensamkommande, LSS, eller ett hyreområde som byggs nära. 

Hur negativa folk blir och en självuppfyllande profetia om att det blir problem istället för att vara positiv samt krav på att de skall anpassa sig men man vägrar anpassa sig själv.
  • Anonym (NN)
    Anonym (.) skrev 2024-06-28 18:30:19 följande:
    Fast... Även hyreshuset där jag bor har sjuktransporter, besök av diverse lastbilar med mat eller prylar och parkering nära inpå.
    Hyreshus. Ja, säkert.

Men nu var det någon som påstod att ett boende ofta bara var en "vanlig villa".
Svar på tråden Vad skulle du tycka om att ha ett LSS-boende i ditt bostadsområde?