Inlägg från: Anonym (Soë) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Soë)

Vad skulle du tycka om att ha ett LSS-boende i ditt bostadsområde?

Jag skulle hellre bo granne med ett LSS-boende än med dagiset/förskolan jag bor bredvid nu.

Då är det ändå helt okej att bo vid dagiset, lite stoj och skrik ibland bara. Ingen fara men hade ändå föredragit ett LSS-boende.

Tråkigt att folk har sådana fördomar!

Är förövrigt väldigt engagerad i en väninnas barn. Barnet har Downs och är helt underbar!

Angående fängelser, varför är folk rädda att bo nära dem? De få gånger någon rymmer lämnar nog rymlingen området fortast möjligt, gissningsvis är det säkrare i det avseendet än att bo någon annanstans!

• Anonym (Soë)
    Anonym (Anonym signatur) skrev 2024-06-26 08:02:11 följande:

Nu är en här 4 år senare och försöker hitta andra som upplevt samma som jag. Behöver nog egentligen mest skriva av mig.

Bor bredvid ett LSS-boende, och med bredvid menar jag att mina sovrumsfönster och gatan är det enda emellan oss. 

Har egentligen inga problem med dem boende, men blir jävligt irriterad när någon form av insats sker. Ex är deras större transporter EXTREMT högljudda, piper högre än ett billarm hela tiden dem håller på. Sen har dem av någon anledning i min åsikt för ofta någon (inhyrd?jobbar för Malmö Stad?) jobbandes i trädgården, fra klippa häcken eller gräset. Problemet är att dem kör in traktorsklippare och skit som väser något förfärligt 7 på morgonen, och dessutom klipper dem så fort gräset växt knappt någon enstaka centimeter. Ni använder inte ens ytan på framsidan? Kombon inte kunna ha fönster öppna utan grov huvudvärk och att behöva ha fönster öppna för att undvika bastu med morgonsolen under sommaren är INTE kul.

Går det inte att du lägger dej på soffan när morgonens solstrålar värmer för mycket och sover vidare?
    Det gör jag, mina växter behöver solen så persiennerna vill jag inte dra ner. Vardagsrummet har eftermiddagssol så det är mycket svalare där på morgonen så jag kan sova vidare gott på soffan en stund.

Klipps ofta gräs här utanför också eller flyttas, städas i porten, bilar på tomgång eller stor färdtjänsttaxi el lastbil med sitt monotona pipljud. Arbetare brukar börja 7 på morgonen och de har laglig rätt att föra oväsen redan då (Ibland drygt kan jag hålla med om).

Sen att klippa gräset så ofta är inte förnuftigt alls. Gissar att de hittar på arbetsuppgifter till någon sommarjobbare när det inte finns tillräckligt att göra eller  någon boende som gillar att göra vaktmästaruppgifter (fast då hade han/hon kunnat börja lite senare förstås)
    I min förening har vi slutat att hyra in tjänster med röjsåg till omgivningarna och låter vissa partier bli till vildvuxen ängsmark, för ekologisk mångfald och gynnsam miljö för bin och andra insekter. Gräsmattan klipps inte lika ofta längre. Cykelställl med tak och garagetak har fått växter på taken. Det är bara positivt på alla sätt!
  • Anonym (Soë)
    Anonym (NN) skrev 2024-06-26 08:28:51 följande:

Berättelserna i tråden om boende som skapar problem i bostadsområdet räcker som argument för att inte vilja ha ett LSS-boende som granne.

Sedan är det en annan sak att ett stort gruppboende inte skulle passa in i miljön som jag bor i

Ett litet gruppboende passar säkert bra in i din miljö.
    De kan dessutom se ut hur som helst. Oftast vanliga villor.
Svar på tråden Vad skulle du tycka om att ha ett LSS-boende i ditt bostadsområde?