Inlägg från: Anonym (Tvillingmorsan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Vad skulle du tycka om att ha ett LSS-boende i ditt bostadsområde?

Nu bor vi inte jättenära, men några hundra meter bort ligger flera mindre LSS- boenden bredvid varandra, med delvis olika typer av boende och verksamheter. Jag har själv besökt dessa i jobbet, då jag jobbar med kultur och fritidsverksamhet.

De flesta av de boende är helt harmlösa. Härliga människor och roliga att träffa. Några kan vara högljudda, men det är allt. I området märks de inte mer än någon annan. Det är ett ganska barnrikt område, och barn låter ju också.

Detta handlar inte heller om boende som driver omkring själva vind för våg. De flesta har assistent eller ledsagare med sig när de är ute. Många sitter i rullstol.

Att inte vilja bo nära funktionsnedsatta är enbart fördomsfullt. Att inte vilja ha grannar eller andra som kan bli farliga, eller om antastar, är något helt annat. Det vill väl ingen? Alltså beror det helt på vilken typ av boende det handlar om.

I ett av LSS-husen i vårt område, bor det personer med ganska grav autism. De har jag inte träffat närmare och de kan tydligen vara utagerande, men då mot personalen, anhöriga eller varandra. Inte utomstående.

De träffar inte utomstående själva. Skulle någon av dem mot förmodan rymma, skulle denne någon förmodligen springa och gömma sig, snarare än att börja slåss eller antasta grannar. Kanske skulle personen springa ut i skogen eller gömma sig i friluftsområdet här i närheten. De klarar inte av folk hur som helst, i synnerhet inte främlingar.

De har rätt att finnas i samhället som alla andra, men bor i ett eget hus pga sina speciella behov. 50 meter bort ligger vanliga bostadshus. Jag har inte hört att det skulle vara några problem.

Anonym (Hem för ensamkommande) skrev 2024-06-28 13:20:58 följande:

I området där jag bor var ett hem för ensamkommande, det finns inte kvar längre. Jag tror det blev som en självuppfyllande profetia med all negativitet redan före, och att hade man varit mer positiv hade det inte blivit så mycket problem som det blev.

Vilka problem blev det?
Svar på tråden Vad skulle du tycka om att ha ett LSS-boende i ditt bostadsområde?