• Svar på tråden Vad skulle du tycka om att ha ett LSS-boende i ditt bostadsområde?
  • Anonym (Inga problem)
    Anonym (Stina) skrev 2020-01-12 16:35:36 följande:

Inget jag skulle vilja ha. Hade inte köpt ett hus som låg granne med ett LSS boende.

Jag är uppväxt jämte ett sånt hem, hette iofs inte LSS boende då tror jag. Om jag ska vara lite diplomatisk så var det inte helt problemfritt att ha dom omkring sej.

För att?
  • Anonym (Koll)

Tycker att det låter som många inte riktigt har koll på vad ett LSS-boende är för något...

När jag växte upp så fanns det fortfarande ?institutioner? men avskaffades när jag var i övre tonåren. Vi bodde nära en större sådan institution och jag tyckte att det var rätt läskigt då personerna där inte var ?normala?. Sedan lades institutionen ner och blev flyktingförläggning, vilket jag nästan tyckte var ännu läskigare...

Idag är jag vuxen och har hunnit jobba på LSS-boenden, dagcenter etc. Jag har även fått mer livserfarenhet och numera skulle jag inte tycka att det var något problem att bo nära ett LSS-boende. Jag tycker att det vore värre att bo nära ett fängelse, eller liknande. Ändå bor jag, helt frivilligt nära två olika ?hem?. Det ena, ett ungdomshem och det andra en anstalt inom kriminalvården... Det ena ligger kanske 700-900 meter bort, det andra inom någon kilometers avstånd. Och jag har aldrig märkt av något av dom. Jag har till och med funderat köpa boende ännu närmare det ena av dom...

• Anonym (Stina)
    Anonym (Inga problem) skrev 2020-01-12 21:34:12 följande:
    För att?
    Se svaret i inlägg 28
  • Anonym (Koll)
    Anonym (förälder) skrev 2020-01-12 21:26:11 följande:

Precis så här har jag uppfattat att LSS boende är dvs för funktionshindrade, inte psykiskt sjuka och våldsamma personer.

Det är något annat.

Den ena artikeln ts refererar till är också just ett boende för unga med downs syndrom och autism.

Så tråkigt att folk inte har kunskap om vad dom funktionshindren innebär utan har fördomar.

Det är just för att folk inte har koll på LSS och den forna tidens institutioner där personer som inte platsade in i samhället av någon anledning (funktionshinder, psyksjuka etc) spärrades mer eller mindre in, som det råder en sådan rädsla för lss-boenden tror jag. Jag tror att fler skulle behöva öka sina kunskaper och vidga sina vyer och möta sådant som är utanför deras vardag och komfortzon...
  • MsFry
    Anonym (Stina) skrev 2020-01-12 21:17:00 följande:

Det beror ju helt på vad det är för personer som bor på LSS boendet. 

Jag hade ett sånt boende ett par hus i från mej när jag växte upp, fast det hette något annat då. En av som boende hade den lilla egenheten att han ville slå ihjäl någon med en yxa. Han smet ut och hittade yxor både en och två gånger. En annan visade snoppen för alla och frågade om man ville ta på den. En tredje smög omkring i trädgårdarna och stod och tittade in i fönstren. Resten var nog rätt ok.

Fast nu var det ju folk med tex downs syndrom personen jag citerade var rädd för.
  • Anonym (sghjkghk)

Jag har ett som granne och det är inga problem. Dom som driver det är trevliga och väldigt mån om att det ska fungera. Och jag brukar hälsa på dom som bor där när jag går förbi och dom har alltid varit trevliga tillbaka.

• Jonnynilsson

Vi har ett LSS-boende med gravt utvecklingsstörda brukare inte mer än 100 meter från vårt hus. Det enda man ser av dem är när de går förbi på gångbanan utanför vårt kvarter. Brukaren först och assistenten några meter efter med blicken i sin telefon.

Inget konstigt.

• Anonym (...)

Människor som bor på LSS-boenden är oftast snällare och trevligare än *normala* människor.. Finns värre personer att bo granne med än ett LSS-boende.

• Whitehorse1979

Det ligger ett LSS-boende i min by, jag har jobbat där.

Nu har det flyttat in nya människor där så jag vet inte klientelet längre.
    Men innan var det vuxna människor med autism.

Det kommer kanske som en chock för alla rövhattar men dessa människor har också rätt att bo, leva och verka i vårt samhälle.
    Tycker man inte det så kan man för min del bosätta sig i Bermudatriangeln!

Människor med intellektuella funktionsnedsättningar/funktionsvariationer har lika stor rätt att finnas precis som vi andra har.
    Sen är det också rätt trevligt om alla kan använda rätt benämning då den är ändrad sen länge.

• MajaMaria79

Vi blandar äpplen och päron lite här när vi diskuterar tror jag. LSS är indelat i tre personkretsar 

Personkrets 1: personer med utvecklingsstörning, autism eller autismliknande tillstånd.

Personkrets 2: personer med betydande och bestående begåvningsmässig funktionsnedsättning efter en hjärnskada i vuxen ålder som har orsakats av yttre våld eller kroppslig sjukdom.

Personkrets 3: personer som har andra stora varaktiga fysiska eller psykiska funktionsnedsättningar som uppenbart inte beror på normalt åldrande och som gör att man har stora svårigheter att på egen hand klara daglig livsföring som att klä på sig, laga mat, förflytta sig eller kommunicera med omgivningen.

Jag har jobbat inom alla tre. Krets 1 och 2 är helt oproblematiska och jag skulle gärna bo bredvid dem. 3:an är mer speciell, det kan innebära psykossjukdomar. Jag skulle kanske tveka en aning inför att bosätta mig precis bredvid ett pk3-boende, men det beror på där också. 
Svar på tråden Vad skulle du tycka om att ha ett LSS-boende i ditt bostadsområde?