Anonym (Bizz) skrev 2020-01-13 11:24:32 följande:
Vill klargöra att det visst finns människor med intellektuell funktionsnedsättning som kan bli våldsamma.
Känner personligen till en sådan person.
Han är närmare 60 år men ligger på ett förskolebarns nivå intellektuellt. Om någon retar honom, säger fel saker eller dylikt så är inte smockan långt borta. När han var yngre och lekte med barnen på gatan så gick det hett till ibland då denna man är fullvuxen och stark som en oxe.
Självklart finns det det precis som det finns normala människor som blir våldsamma, det flesta våldsbrott begås av normala människor.
Jag tror att många som inte är insatta eller har kunskap inte vet skillnad mellan funktionshinder och psykisk sjukdom, de flesta funktionshindrade är just funktionshindrade medans psykisk sjukdom är just sjukdom och där kan personer med vissa obs bara vissa diagnoser bli våldsamma.
Har vi inte kommit längre år 2020 att vissa har fördomar mot t ex personer med downs syndrom och utvecklingsstörning att man är rädd för dom och tycker att dom ska bo på institution och inte vara ute vardagliga livet utan separeras i från omvärlden.
Vi kan alla råka ut för en olycka och få en hjärnskada eller få en sjukdom som påverkar hjärnan.
Vem som helst kan få ett barn med downs syndrom eller utvecklingsstörning av olika grad.
Min åsikt är att alla som inte är farliga för andra har lika rätt att vistas ute i samhället vare sig man har ett handikapp eller ej.
Vänner till min man fick en dotter som fick syrebrist vid förlossningen och hon har fått bestående men av det, dvs utvecklingsstörning (dom har två barn till)
Skulle vara helt befängt att vara rädd för henne eller att dom skulle lämna bort henne för att bo på institution.
Jag blir mer rädd av folks fördomar.