Inlägg från: Anonym (förälder) |Visa alla inlägg
  • Anonym (förälder)

Vad skulle du tycka om att ha ett LSS-boende i ditt bostadsområde?

Fast vad pratar vi om för boende?
    För mig är LSS boende för funktionshindrade dvs fysiskt eller utvecklingsstörda, downs eller liknande och kan man inte bo nära funktionshindrade får man hoppas då att man aldrig själv råkar ut för en olycka.
    Psykiskt sjuka dvs som  inte är funktionshindrade utan sjuka och det  finns  våldsamma personer är det en annan sak men funktionshindrade är ju inte våldsamma och gör inte mycket väsen av sig.

• Anonym (förälder)
    Anonym (Bizz) skrev 2020-01-12 14:32:45 följande:
    SweeneyTodd skrev 2020-01-12 14:17:56 följande:
    Vad är det för fel med gruppbostäder?

Fel och fel, det är väl egentligen inget fel men jag vill inte bo granne med dem.
    Och det är min fulla rätt att välja var jag ska bo.
    Har du något emot personer med t ex Downs syndrom?
    Vilka personer är det du inte vill bo nära och varför?
    Nu pratar vi inte om våldsamma personer utan funktionshindrade.
  • Anonym (förälder)
    LSS-boende[redigera | redigera wikitext]
    Hoppa till navigeringHoppa till sök

Ett LSS-boende, egentligen Bostad med särskild service för vuxna enligt LSS (ofta förkortat BmSS), avser en insats enligt Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS), som innebär en bostad som är anpassad för personer med fysiska eller psykiska funktionsnedsättningar.

Till exempel kan personer med utvecklingsstörningautismhjärnskada eller rörelsehinder bo i ett LSS-boende. Att bo i ett LSS-boende är frivilligt för den enskilde. Boendet kan vara ett gruppboende, ett servicehus eller en annan särskilt anpassad bostad. Målet med LSS-boenden är att personer med funktionsnedsättningar ska kunna leva och bo så likt andra människor som möjligt. I ett LSS-boende finns personal som tar hand om de inneboende. Den enskilde får hjälp med dagliga behov. Dagliga behov kan vara att sköta hygienen, klä på eller av sig, förflytta sig, handla och att kommunicera och umgås med andra människor. Personen som bor på LSS-boendet har rätt till fritidsverksamhet och kulturella aktiviteter. LSS-boendet får inte likna en institution utan ska fungera som personens privata hem.

• Anonym (förälder)

Precis så här har jag uppfattat att LSS boende är dvs för funktionshindrade, inte psykiskt sjuka och våldsamma personer.
    Det är något annat.
    Den ena artikeln ts refererar till är också just ett boende för unga med downs syndrom och autism.
    Så tråkigt att folk inte har kunskap om vad dom funktionshindren innebär utan har fördomar.

Anonym (förälder) skrev 2020-01-12 21:23:15 följande:
    LSS-boende[redigera | redigera wikitext]
    Hoppa till navigeringHoppa till sök

Ett LSS-boende, egentligen Bostad med särskild service för vuxna enligt LSS (ofta förkortat BmSS), avser en insats enligt Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS), som innebär en bostad som är anpassad för personer med fysiska eller psykiska funktionsnedsättningar.

Till exempel kan personer med utvecklingsstörningautismhjärnskada eller rörelsehinder bo i ett LSS-boende. Att bo i ett LSS-boende är frivilligt för den enskilde. Boendet kan vara ett gruppboende, ett servicehus eller en annan särskilt anpassad bostad. Målet med LSS-boenden är att personer med funktionsnedsättningar ska kunna leva och bo så likt andra människor som möjligt. I ett LSS-boende finns personal som tar hand om de inneboende. Den enskilde får hjälp med dagliga behov. Dagliga behov kan vara att sköta hygienen, klä på eller av sig, förflytta sig, handla och att kommunicera och umgås med andra människor. Personen som bor på LSS-boendet har rätt till fritidsverksamhet och kulturella aktiviteter. LSS-boendet får inte likna en institution utan ska fungera som personens privata hem.

• Anonym (förälder)
    Anonym (trådstartaren) skrev 2020-01-13 08:05:39 följande:
    Jag tycker nog faktiskt att institutioner är rätt väg att gå, för LSS och andra mentalt handikappade. Skulle bli ett säkrare och stabilare samhälle för den stora majoriteten som kallas normala.
    Jag tror att du blandar ihop funktionshindrade med vissa psykiskt sjuka personer som kan vara våldsamma.

Funktionshindrade stör inte folk, dom är inte sjuka utan behöver hjälp med vardagliga saker. Tror inte du vet mycket om olika funktionshinder, dom flesta med nedsatt intellektuell begåvning ser ut som "normala" människor, tror inte ens du märker dom när du är ute.

Min dotter går på en stor högstadieskola, en länets största och den populäraste. vid sidan av skolan finns det en del som tillhör särskolan dvs dom eleverna som har olika lättare intellektuella funktionsnedsättningar, man läser alltså dom vanliga ämnena men med långsammare tempo och mindre klasser osv.
    Min dotter säger att dom som går där är dom snällaste på hela skolan, alltid glada och säger hej.
    Det är lugnare på deras del och där finns ingen mobbning eller annat.

Vad menar du med att samhället skulle bli stabilare och säkrare med institutioner
    för personer med olika funktionshinder? 
    Dom är inga farliga personer, tror som sagt att du blandar ihop intellektuell funktionsnedsättning som är just ett funktionshinder och ingen sjukdom med psykisk sjukdom där vissa, givetvis bara ett fåtal kan ha en psykisk sjukdom som gör dom våldsamma ( vissa diagnoser). 
  • Anonym (förälder)
    Anonym (Bizz) skrev 2020-01-13 11:24:32 följande:
    Vill klargöra att det visst finns människor med intellektuell funktionsnedsättning som kan bli våldsamma.
    Känner personligen till en sådan person.

Han är närmare 60 år men ligger på ett förskolebarns nivå intellektuellt. Om någon retar honom, säger fel saker eller dylikt så är inte smockan långt borta. När han var yngre och lekte med barnen på gatan så gick det hett till ibland då denna man är fullvuxen och stark som en oxe.
    Självklart finns det det precis som det finns normala människor som blir våldsamma, det flesta våldsbrott begås av normala människor.
    Jag tror att många som inte är insatta eller har kunskap inte vet skillnad mellan funktionshinder och psykisk sjukdom, de flesta funktionshindrade är just funktionshindrade medans psykisk sjukdom är just sjukdom och där kan personer med vissa obs bara vissa diagnoser bli våldsamma.

Har vi inte kommit längre år 2020 att vissa har fördomar mot t ex personer med downs syndrom och utvecklingsstörning att man är rädd för dom och tycker att dom ska bo på institution och inte vara ute vardagliga livet utan separeras i från omvärlden.

Vi kan alla råka ut för en olycka och få en hjärnskada eller få en sjukdom som påverkar hjärnan.
    Vem som helst kan få ett barn med downs syndrom eller utvecklingsstörning av olika grad.

Min åsikt är att alla som inte är farliga för andra har lika rätt att vistas ute i samhället vare sig man har ett handikapp eller ej.

Vänner till min man fick en dotter som fick syrebrist vid förlossningen och hon har fått bestående men av det, dvs utvecklingsstörning (dom har två barn till)
    Skulle vara helt befängt att vara rädd för henne eller att dom skulle lämna bort henne för att bo på institution.

Jag blir mer rädd av folks fördomar.  
  • Anonym (förälder)
    Anonym (op) skrev 2020-01-13 15:57:22 följande:
    Många tror att folk som bor på lss är just folk med downs eller liknande. Men det finns olika sorters lss också.

Just rättpsyk-lss finns faktiskt farliga personer boende på. Många känner inte till det.

Jag har inga problem med att jobba på boenden med dessa personer och gillar mitt jobb, och är bra på det. Men jag vill inte ha mina barn i närheten av tex dömda sexbrottslingar och mördare.
    Fast det boendet som ts refererade till i artiklarna var just boende för personer med Downs och autism alltså inga dömda psykiskt sjuka personer utan just personer  med funktionshinder.
    Det var ett sådant boende folk inte ville ha i närheten och det är en himla skillnad mot att ha dömda psykiskt sjuka i närheten.
    Om folk är rädda för personer med Downs mm är det ganska skrämmande tycker jag, vill dom bara inte veta av dom är dom fördomsfulla.
    Att 2020 tycka att folk med downs mm inte ska kunna bo i samma bostadsområde som en själv är fruktansvärt fördomsfullt, jag tycker som sagt att alla funktionshindrade eller ej har samma rättigheter att vistas ute i samhället.
    Dömda brottslingar som utgör en fara är inte att likställa med funktionshindrade och är en helt annan sak.
    Men som sagt det typ av boende ts refererar till i artiklarna är ju inte boende för dömda brottslingar.
Svar på tråden Vad skulle du tycka om att ha ett LSS-boende i ditt bostadsområde?