• Svar på tråden Vad skulle du tycka om att ha ett LSS-boende i ditt bostadsområde?
  • Anonym (Jobbar på LSS boende)
    Anonym (V) skrev 2020-01-12 16:17:00 följande:

Vilken personkrets har du jobbat med? Jag har jobbat med personkrets 1 och det du beskriver låter väldigt långt ifrån de som jag jobbat med, har under tio år aldrig jobbat med något som fått en psykos.

Har heller aldrig hört någon som kallar de boende för patienter. Låter ju mer som behandlingshem eller sjukhus då. Boende, brukare och kunder har jag hört.

Brukar inte säga patienter, har ju varit föräldraledig ett tag så tappar väl de rätta orden.

Personkretsen vet jag inte, men vi får ju in de människor som inte funkar någon annanstans, men ändå inte hör hemma på låst avdelning på rättpsyk, så mycket psykos sjukdomar, vi har haft några f.d våldtäktsmän, de var bara och mellanlandade innan de blev flyttade igen. Vi har också många självmordsbenägna (otroligt dåligt enligt mig då vi inte ha resurserna eller utbildning/erfarhenhet av detta). Många f.d missbrukare har vi också.

Någon månad innan jag gick på föräldraledigt blev jag mordhotat av en boende som var psykotisk, men enligt PIVA var i sitt "habitual tillstånd". De har som sagt aldrig gått på någon utomstånde dock.
  • Anonym (förälder)

Fast vad pratar vi om för boende?
    För mig är LSS boende för funktionshindrade dvs fysiskt eller utvecklingsstörda, downs eller liknande och kan man inte bo nära funktionshindrade får man hoppas då att man aldrig själv råkar ut för en olycka.
    Psykiskt sjuka dvs som  inte är funktionshindrade utan sjuka och det  finns  våldsamma personer är det en annan sak men funktionshindrade är ju inte våldsamma och gör inte mycket väsen av sig.

• MsFry

Har två sådana boenden nära min bostad, det är inga problem. Det är jättebra att de får vara med i samhället och att de blir synliga för områdets barn det skapar kunskap hos alla.

Har även ett hem för ungdomar med olika psykologiska och sociala problem i närområdet. Det enda problemet med det är väl att ungarna där får skit för allt dåligt som händer i området i vissa grupper på sociala media. Helt utan belägg.

• Anonym (förälder)
    Anonym (Bizz) skrev 2020-01-12 14:32:45 följande:
    SweeneyTodd skrev 2020-01-12 14:17:56 följande:
    Vad är det för fel med gruppbostäder?

Fel och fel, det är väl egentligen inget fel men jag vill inte bo granne med dem.
    Och det är min fulla rätt att välja var jag ska bo.
    Har du något emot personer med t ex Downs syndrom?
    Vilka personer är det du inte vill bo nära och varför?
    Nu pratar vi inte om våldsamma personer utan funktionshindrade.
  • Anonym (Bizz)
    Anonym (förälder) skrev 2020-01-12 19:49:57 följande:
    Har du något emot personer med t ex Downs syndrom?
    Vilka personer är det du inte vill bo nära och varför?
    Nu pratar vi inte om våldsamma personer utan funktionshindrade.
    Nej, det har jag inte.
    De som är oberäknerliga.  För att de är just det, oberäknerliga.
  • MsFry
    Anonym (Bizz) skrev 2020-01-12 20:15:29 följande:

Nej, det har jag inte.

Inte mer än andra människor...
  • Cheescake
    Anonym (Bizz) skrev 2020-01-12 20:15:29 följande:

Nej, det har jag inte.

Det kan tekniskt sätt även personer utan någon formell diagnos vara...
  • Anonym (Stina)
    MsFry skrev 2020-01-12 20:20:40 följande:
    Inte mer än andra människor...
    Det beror ju helt på vad det är för personer som bor på LSS boendet. 

Jag hade ett sånt boende ett par hus i från mej när jag växte upp, fast det hette något annat då. En av som boende hade den lilla egenheten att han ville slå ihjäl någon med en yxa. Han smet ut och hittade yxor både en och två gånger. En annan visade snoppen för alla och frågade om man ville ta på den. En tredje smög omkring i trädgårdarna och stod och tittade in i fönstren. Resten var nog rätt ok.
  • Anonym (förälder)
    LSS-boende[redigera | redigera wikitext]
    Hoppa till navigeringHoppa till sök

Ett LSS-boende, egentligen Bostad med särskild service för vuxna enligt LSS (ofta förkortat BmSS), avser en insats enligt Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS), som innebär en bostad som är anpassad för personer med fysiska eller psykiska funktionsnedsättningar.

Till exempel kan personer med utvecklingsstörningautismhjärnskada eller rörelsehinder bo i ett LSS-boende. Att bo i ett LSS-boende är frivilligt för den enskilde. Boendet kan vara ett gruppboende, ett servicehus eller en annan särskilt anpassad bostad. Målet med LSS-boenden är att personer med funktionsnedsättningar ska kunna leva och bo så likt andra människor som möjligt. I ett LSS-boende finns personal som tar hand om de inneboende. Den enskilde får hjälp med dagliga behov. Dagliga behov kan vara att sköta hygienen, klä på eller av sig, förflytta sig, handla och att kommunicera och umgås med andra människor. Personen som bor på LSS-boendet har rätt till fritidsverksamhet och kulturella aktiviteter. LSS-boendet får inte likna en institution utan ska fungera som personens privata hem.

• Anonym (förälder)

Precis så här har jag uppfattat att LSS boende är dvs för funktionshindrade, inte psykiskt sjuka och våldsamma personer.
    Det är något annat.
    Den ena artikeln ts refererar till är också just ett boende för unga med downs syndrom och autism.
    Så tråkigt att folk inte har kunskap om vad dom funktionshindren innebär utan har fördomar.

Anonym (förälder) skrev 2020-01-12 21:23:15 följande:
    LSS-boende[redigera | redigera wikitext]
    Hoppa till navigeringHoppa till sök

Ett LSS-boende, egentligen Bostad med särskild service för vuxna enligt LSS (ofta förkortat BmSS), avser en insats enligt Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS), som innebär en bostad som är anpassad för personer med fysiska eller psykiska funktionsnedsättningar.

Till exempel kan personer med utvecklingsstörningautismhjärnskada eller rörelsehinder bo i ett LSS-boende. Att bo i ett LSS-boende är frivilligt för den enskilde. Boendet kan vara ett gruppboende, ett servicehus eller en annan särskilt anpassad bostad. Målet med LSS-boenden är att personer med funktionsnedsättningar ska kunna leva och bo så likt andra människor som möjligt. I ett LSS-boende finns personal som tar hand om de inneboende. Den enskilde får hjälp med dagliga behov. Dagliga behov kan vara att sköta hygienen, klä på eller av sig, förflytta sig, handla och att kommunicera och umgås med andra människor. Personen som bor på LSS-boendet har rätt till fritidsverksamhet och kulturella aktiviteter. LSS-boendet får inte likna en institution utan ska fungera som personens privata hem.

Svar på tråden Vad skulle du tycka om att ha ett LSS-boende i ditt bostadsområde?