Anonym (V) skrev 2020-01-12 16:17:00 följande:
Vilken personkrets har du jobbat med? Jag har jobbat med personkrets 1 och det du beskriver låter väldigt långt ifrån de som jag jobbat med, har under tio år aldrig jobbat med något som fått en psykos.
Har heller aldrig hört någon som kallar de boende för patienter. Låter ju mer som behandlingshem eller sjukhus då. Boende, brukare och kunder har jag hört.
Brukar inte säga patienter, har ju varit föräldraledig ett tag så tappar väl de rätta orden.
Personkretsen vet jag inte, men vi får ju in de människor som inte funkar någon annanstans, men ändå inte hör hemma på låst avdelning på rättpsyk, så mycket psykos sjukdomar, vi har haft några f.d våldtäktsmän, de var bara och mellanlandade innan de blev flyttade igen. Vi har också många självmordsbenägna (otroligt dåligt enligt mig då vi inte ha resurserna eller utbildning/erfarhenhet av detta). Många f.d missbrukare har vi också.
Någon månad innan jag gick på föräldraledigt blev jag mordhotat av en boende som var psykotisk, men enligt PIVA var i sitt "habitual tillstånd". De har som sagt aldrig gått på någon utomstånde dock.