• Svar på tråden Vad skulle du tycka om att ha ett LSS-boende i ditt bostadsområde?
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Jobbar på LSS boende) skrev 2020-01-12 15:25:06 följande:

kan ju säga att det har hänt att en av våra patienter har gjort inbrott hos några grannar, men dessa grannar polisanmäler inte detta, utan ringer och skäller ut oss. Vi kan inte polisanmäla för vi har inget som helst bevis på att denna boende faktiskt har gjort inbrott eftersom vi inte var där, samt att grejerna den boende kommer med kan ju lika bra blivit bytt mot en cigg med en annan boende. Så vissa grannar får ju faktiskt skylla sig själva om de vägrar polisanmäla. Antingen så bor man kvar eller så flyttar man. Själv skulle jag inte bo vid ett LSS-boende just för att jag vet vilka sorts människor som bor på dessa hem. Såklart kan de vara lugna patienter, men oftast är det mycket psykoser. Ska dock tillägga att det är otroligt sällan dessa patienter går på grannarna utan går istället på varandra eller personalen.

• Anonym (Jag)

Tråkig inställning du har till dina brukare när du kallar de patienter. Du hjälper de i deras hem

• Cheescake
    Anonym (Jag) skrev 2020-01-13 20:08:19 följande:

Tråkig inställning du har till dina brukare när du kallar de patienter. Du hjälper de i deras hem

Och de kan fortfarande kallas patienter. Eller brukare, kunder eller vårdtagare. Vad man kallar dem beror mycket på vad man säger på arbetsplatsen. Inget av oden är fel eller rätt.
  • Cheescake
    Anonym (Jag) skrev 2020-01-13 20:08:19 följande:

Och de kan fortfarande kallas patienter. Eller brukare, kunder eller vårdtagare. Vad man kallar dem beror mycket på vad man säger på arbetsplatsen. Inget av oden är fel eller rätt.
  • Anonym (I samma hus)

Vi har ett LSS-boende i samma hus, vi bor i ett höghus så vi bor några våningar upp. Förut bodde vi våningen ovanför boendet. Kan säga att det inte märks ett dugg och ungdomarna som bor där gör inget väsen av sig. Skulle tro att det är ungdomar med olika former av autism som bor där.

Allt beror på vilken typ av personer som ska bo där. Vore det våldsamma personer eller kanske tom dömda mördare och sexualbrottslingar skulle det nog inte kännas lika tryggt. Men vi bor i bostadsrätt och jag har svårt att se att föreningen skulle godkänna att hyra ut till den sortens verksamhet.

Det svåra med att det byggs ett LSS-boende i tex ett villaområde är ju att man omöjligt kan veta hur byggnaden kommer användas i framtiden. Planen var kanske att ha boende med tex autism och sen blev det helt plötsligt ändrat och de tar emot psykiskt sjuka sexbrottslingar. Så det är en komplex fråga.

• MsFry
    Anonym (kapten) skrev 2020-01-15 03:31:14 följande:

Jag bodde i samma område som ett boende för 10 år sedan. Det var kanske den bästa tiden i mitt liv. Unga tjejer med dålig självkänsla och daddy issues. Har aldrig fått ligga så mycket. De byter gärna tjänster mot alkohol också.

Dessutom stannar de i regel inte så länge, utan byts ut mot nya fräscha tjejer efter några månader. 

Jag tänker utgå från att du trollar, ingen kan vara så jävla dum i huvudet att de stoltserar med att utnyttja skadade människor.

Men frågan är varför du tycker att det är ett roligt änne att försöka provocera med? Att vidriga kryp utsätter skadade människor för ytterligare trauma. Är det roligt? Spännande? Något för dig att flabba åt? För det händer på riktigt vet du. Och många av dessa drabbade människor återhämtar sig aldrig. Men för all del, trolla på du. Det visar vilken ynklig typ du är.

Alternativt, om du nu mot förmodan skulle vara på riktigt: varför stoltserar du med att vara ett vider?
  • ninaflower

Nej, jag skulle inte se det som ett problem. Jag har jobbat på ett LSS-boende och i en särklass.

Och i vårt område finns det 2 boenden. Och jag har en son med autism. Så nej.

• Anonym (Nina)

Vi har ett LSS-boende på vår gata. De boende har autism och intellektuell funktionsnedsättning.

Har bott här i snart 10 år och det har inte varit några problem med de.

• Anonym (Språk)
    Anonym (Jag) skrev 2020-01-15 21:58:09 följande:
    Varför för guds skull? Om vi ska vara petiga så finns det inte i svenska skriften att man ska skriva så många utropstecken. Konstigt att påpeka ett fel genom att göra fel. Är man osäker på dem och dom så ska man skriva de.
    Nej, det har du missuppfattat. Om man inte behärskar skillnaden på subjektsformen "de" och objektsformen "dem" är den gemensamma formen "dom" ett alternativ. Man får acceptera att det ser obildat ut men det är i alla fall något bättre än att använda "de" för objektet.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Språk) skrev 2020-01-16 06:48:48 följande:

Nej, det har du missuppfattat. Om man inte behärskar skillnaden på subjektsformen "de" och objektsformen "dem" är den gemensamma formen "dom" ett alternativ. Man får acceptera att det ser obildat ut men det är i alla fall något bättre än att använda "de" för objektet.

Svar på tråden Vad skulle du tycka om att ha ett LSS-boende i ditt bostadsområde?