• Svar på tråden Vad skulle du tycka om att ha ett LSS-boende i ditt bostadsområde?
  • jeanette02

Skulle inte bry mig så mycket hoppas jag. Däremot skulle jag känna viss oro om det kan komma att bo väldigt utåtagerande personer, alltså vet mycket väl vad ett gruppboende har för klienter, men även de är människor med ibland stora mentala problem och kan gå bananas. Då polis kan dröja 1-2 timmar vid händelser här. Litet samhälle mellan större städer. Det skulle inte kännas speciellt tryggt just här nej.

• Anonym (Nytta)
    molly50 skrev 2020-01-13 10:10:53 följande:

Kanske har jag också större förståelse då jag själv har jobbat på LSS.boenden.

Är det en erfarenhet du har haft nytta av i livet? Kan du mycket pyskologi
  • Mentat

Det är väl utmärkt att personer som omfattas av LSS får någonstans att bo? Det kan gärna få vara i mitt område, jag ser inte vad som skulle vara problemet med det.

• molly50
    Anonym (Nytta) skrev 2020-01-13 12:02:12 följande:
    Är det en erfarenhet du har haft nytta av i livet? Kan du mycket pyskologi
    Ja,jag tycker nog det. Jag tycker att jag har fått större acceptans för andra människor och vad de gör t ex.
    Sen beror det ju såklart på vad de gör.
    Brottsliga handlingar är såklart inte acceptabelt.

När det gäller psykologin så har jag läst litegrann.
    Är utbildad undersköterska och har då fått läsa lite psykologi.
    Men jag vet inte om jag kan påstå att jag kan så mycket.
    Det mesta har jag nog lärt mig när jag jobbat på LSS-boenden,äldre-/demensboenden och på sjukhus.
  • Anonym (Tja)
    Anonym (V) skrev 2020-01-12 14:15:33 följande:

Vilken okunskap! Jag har jobbat på LSS-boenden som legat i villaområden och ingen har blivit störd av de boende. Personer med funktionshinder har rätt att ni i samhällen nära andra människor. Vi vill inte gå tillbaka till institutioner.

Tack och lov så bryr sig inte IVO om grannarnas vilja när tillstånd för boenden beviljas.

Jag har vuxit upp med ett LSS-boende i samma villakvarter. Inga problem alls. Enda gången jag märkte dem var när hela gänget gick förbi (eller körde i rullstol) för att de och personalen skulle på någon aktivitet. Så jag förstår inte heller vad problemet är!
  • Anonym (op)

Det beror på vilken typ av lss.

Boenden med psykiskt sjuka, som jag själv arbetar på, hade jag inte velat ha i närheten helst då många är missbrukare, har psykosproblematik och många är även dömda till rättpsykiatrisk vård, vilket innebär att de begått grova våldsbrott tidigare.

Lss med andra funktionshinder än bara psykisk ohälsa inga problem.

• Anonym (op)
    Anonym (förälder) skrev 2020-01-13 11:46:17 följande:
    Självklart finns det det precis som det finns normala människor som blir våldsamma, det flesta våldsbrott begås av normala människor.
    Jag tror att många som inte är insatta eller har kunskap inte vet skillnad mellan funktionshinder och psykisk sjukdom, de flesta funktionshindrade är just funktionshindrade medans psykisk sjukdom är just sjukdom och där kan personer med vissa obs bara vissa diagnoser bli våldsamma.

Har vi inte kommit längre år 2020 att vissa har fördomar mot t ex personer med downs syndrom och utvecklingsstörning att man är rädd för dom och tycker att dom ska bo på institution och inte vara ute vardagliga livet utan separeras i från omvärlden.

Vi kan alla råka ut för en olycka och få en hjärnskada eller få en sjukdom som påverkar hjärnan.
    Vem som helst kan få ett barn med downs syndrom eller utvecklingsstörning av olika grad.

Min åsikt är att alla som inte är farliga för andra har lika rätt att vistas ute i samhället vare sig man har ett handikapp eller ej.

Vänner till min man fick en dotter som fick syrebrist vid förlossningen och hon har fått bestående men av det, dvs utvecklingsstörning (dom har två barn till)
    Skulle vara helt befängt att vara rädd för henne eller att dom skulle lämna bort henne för att bo på institution.

Jag blir mer rädd av folks fördomar.  
    Många tror att folk som bor på lss är just folk med downs eller liknande. Men det finns olika sorters lss också.

Just rättpsyk-lss finns faktiskt farliga personer boende på. Många känner inte till det.

Jag har inga problem med att jobba på boenden med dessa personer och gillar mitt jobb, och är bra på det. Men jag vill inte ha mina barn i närheten av tex dömda sexbrottslingar och mördare.
  • Anonym (förälder)
    Anonym (op) skrev 2020-01-13 15:57:22 följande:
    Många tror att folk som bor på lss är just folk med downs eller liknande. Men det finns olika sorters lss också.

Just rättpsyk-lss finns faktiskt farliga personer boende på. Många känner inte till det.

Jag har inga problem med att jobba på boenden med dessa personer och gillar mitt jobb, och är bra på det. Men jag vill inte ha mina barn i närheten av tex dömda sexbrottslingar och mördare.
    Fast det boendet som ts refererade till i artiklarna var just boende för personer med Downs och autism alltså inga dömda psykiskt sjuka personer utan just personer  med funktionshinder.
    Det var ett sådant boende folk inte ville ha i närheten och det är en himla skillnad mot att ha dömda psykiskt sjuka i närheten.
    Om folk är rädda för personer med Downs mm är det ganska skrämmande tycker jag, vill dom bara inte veta av dom är dom fördomsfulla.
    Att 2020 tycka att folk med downs mm inte ska kunna bo i samma bostadsområde som en själv är fruktansvärt fördomsfullt, jag tycker som sagt att alla funktionshindrade eller ej har samma rättigheter att vistas ute i samhället.
    Dömda brottslingar som utgör en fara är inte att likställa med funktionshindrade och är en helt annan sak.
    Men som sagt det typ av boende ts refererar till i artiklarna är ju inte boende för dömda brottslingar.
  • Anonym (op)
    Anonym (förälder) skrev 2020-01-13 16:56:58 följande:
    Fast det boendet som ts refererade till i artiklarna var just boende för personer med Downs och autism alltså inga dömda psykiskt sjuka personer utan just personer  med funktionshinder.
    Det var ett sådant boende folk inte ville ha i närheten och det är en himla skillnad mot att ha dömda psykiskt sjuka i närheten.
    Om folk är rädda för personer med Downs mm är det ganska skrämmande tycker jag, vill dom bara inte veta av dom är dom fördomsfulla.
    Att 2020 tycka att folk med downs mm inte ska kunna bo i samma bostadsområde som en själv är fruktansvärt fördomsfullt, jag tycker som sagt att alla funktionshindrade eller ej har samma rättigheter att vistas ute i samhället.
    Dömda brottslingar som utgör en fara är inte att likställa med funktionshindrade och är en helt annan sak.
    Men som sagt det typ av boende ts refererar till i artiklarna är ju inte boende för dömda brottslingar.
    Absolut är det skillnad, som jag skrev.

Jag svarade på rubriken.

Även dessa psykiskt sjuka som jag arbetar med är funktionshindrade psykiskt, och ibland också fysiskt, trots att de också är dömda och tar droger. 
  • Anonym (op)

Vad jag menar är att det är skillnad på olika LSS. Men alla heter LSS.

Svar på tråden Vad skulle du tycka om att ha ett LSS-boende i ditt bostadsområde?