• Svar på tråden Vad skulle du tycka om att ha ett LSS-boende i ditt bostadsområde?
  • Anonym (Jobbar på LSS boende)

kan ju säga att det har hänt att en av våra patienter har gjort inbrott hos några grannar, men dessa grannar polisanmäler inte detta, utan ringer och skäller ut oss. Vi kan inte polisanmäla för vi har inget som helst bevis på att denna boende faktiskt har gjort inbrott eftersom vi inte var där, samt att grejerna den boende kommer med kan ju lika bra blivit bytt mot en cigg med en annan boende. Så vissa grannar får ju faktiskt skylla sig själva om de vägrar polisanmäla. Antingen så bor man kvar eller så flyttar man. Själv skulle jag inte bo vid ett LSS-boende just för att jag vet vilka sorts människor som bor på dessa hem. Såklart kan de vara lugna patienter, men oftast är det mycket psykoser. Ska dock tillägga att det är otroligt sällan dessa patienter går på grannarna utan går istället på varandra eller personalen.

• Anonym (Beror på vilka boenden)

Det beror helt på vilka boende de har som bor där. Det kan vara nästan helt omärkbart för grannar till väldigt jobbigt och rentav farligt. Hänger mer på individ än behov av att bo på ett LSS-boende.

Jag har bott granne nästan med LSS-boende och upplevt bägge varianterna. Den gången det var jobbigt så berodde det enbart på två av personerna som bodde där, de övriga 8 (kanske) var ju sjuka på olika sätt, såg underliga ut, betedde sig underligt. Men liksom inget som var destruktivt eller kändes otryggt. Känns ju lite sådär att döma ut  alla 10? för att 2 av dem var hotfulla, skrek och sparkade sönder brevlådor. De där två var problemet, inte hela boendet.

• Anonym (Bizz)
    Solarn skrev 2020-01-12 14:37:14 följande:
    Det besvarade inte alls min fråga.

Du har dock inte rätt att bestämma var andra ska bo.
    Nej, det kanske jag inte gjorde. 
    För att jag inte vill. Räcker det som svar?

Nej, den rätten har jag inte. Men jag har rätten att bestämma var jag själv ska bo.
  • Anonym (V)
    Anonym (Jobbar på LSS boende) skrev 2020-01-12 15:25:06 följande:

kan ju säga att det har hänt att en av våra patienter har gjort inbrott hos några grannar, men dessa grannar polisanmäler inte detta, utan ringer och skäller ut oss. Vi kan inte polisanmäla för vi har inget som helst bevis på att denna boende faktiskt har gjort inbrott eftersom vi inte var där, samt att grejerna den boende kommer med kan ju lika bra blivit bytt mot en cigg med en annan boende. Så vissa grannar får ju faktiskt skylla sig själva om de vägrar polisanmäla. Antingen så bor man kvar eller så flyttar man. Själv skulle jag inte bo vid ett LSS-boende just för att jag vet vilka sorts människor som bor på dessa hem. Såklart kan de vara lugna patienter, men oftast är det mycket psykoser. Ska dock tillägga att det är otroligt sällan dessa patienter går på grannarna utan går istället på varandra eller personalen.

Vilken personkrets har du jobbat med? Jag har jobbat med personkrets 1 och det du beskriver låter väldigt långt ifrån de som jag jobbat med, har under tio år aldrig jobbat med något som fått en psykos.

Har heller aldrig hört någon som kallar de boende för patienter. Låter ju mer som behandlingshem eller sjukhus då. Boende, brukare och kunder har jag hört.
  • Anonym (Inga problem)

Jag har inga problem med det, varför skulle man ha problem med det?

• Anonym (Stina)

Inget jag skulle vilja ha. Hade inte köpt ett hus som låg granne med ett LSS boende.

Jag är uppväxt jämte ett sånt hem, hette iofs inte LSS boende då tror jag. Om jag ska vara lite diplomatisk så var det inte helt problemfritt att ha dom omkring sej.

• SweeneyTodd
    Anonym (Bizz) skrev 2020-01-12 14:32:45 följande:

Fel och fel, det är väl egentligen inget fel men jag vill inte bo granne med dem.
    Och det är min fulla rätt att välja var jag ska bo.
    Jag undrar VARFÖR du känner såhär? Tycker du att det är t.e.x jobbigt med funktionshindrade? Kan du utveckla varför du inte inte vill bo granne med dem?

Förlåt om jag låter otrevlig, men jag är bara nyfiken. :)
  • Cheescake
    Anonym (Anonym) skrev 2020-01-12 12:07:39 följande:

Oj så jobbigt att ha folk med diagnoser omkring sig... "Det hör inte hemma i villaidyllen." Nähä, men en sådan attityd hör inte hemma i ett demokratiskt land heller.

Snacka om att de gör en höna av en fjäder.

Man vet ju dessutom inte hur många till synes normala grannar som har diverse diagnoser....
  • Anonym (Bizz)
    SweeneyTodd skrev 2020-01-12 17:31:36 följande:
    Jag undrar VARFÖR du känner såhär? Tycker du att det är t.e.x jobbigt med funktionshindrade? Kan du utveckla varför du inte inte vill bo granne med dem?

Förlåt om jag låter otrevlig, men jag är bara nyfiken. :)
    Det kan vara störande med psykiskt funktionshindrade, ja.
    Fysiskt funktionshindrade ser jag inget problem med, de är som oss andra förutom själva handikappet.

En vän till mig har en bror om bor på ett sånt boende. Hade inte velat vara hans närmaste granne.
  • Cheescake
    Anonym (Bizz) skrev 2020-01-12 14:32:45 följande:

Fel och fel, det är väl egentligen inget fel men jag vill inte bo granne med dem.

Och det är min fulla rätt att välja var jag ska bo.

Antar att du gör en full koll på dina blivande grannar innan du söker nytt boende, man vet aldrig kan vara npgon av de som har diagnoser eller stark psykisk ohälsa...
Svar på tråden Vad skulle du tycka om att ha ett LSS-boende i ditt bostadsområde?