• Anonym (V)

Vad skulle du tycka om att ha ett LSS-boende i ditt bostadsområde?

Vilken okunskap! Jag har jobbat på LSS-boenden som legat i villaområden och ingen har blivit störd av de boende. Personer med funktionshinder har rätt att ni i samhällen nära andra människor. Vi vill inte gå tillbaka till institutioner.

Tack och lov så bryr sig inte IVO om grannarnas vilja när tillstånd för boenden beviljas.

• Anonym (V)
    Anonym (Jobbar på LSS boende) skrev 2020-01-12 15:25:06 följande:

kan ju säga att det har hänt att en av våra patienter har gjort inbrott hos några grannar, men dessa grannar polisanmäler inte detta, utan ringer och skäller ut oss. Vi kan inte polisanmäla för vi har inget som helst bevis på att denna boende faktiskt har gjort inbrott eftersom vi inte var där, samt att grejerna den boende kommer med kan ju lika bra blivit bytt mot en cigg med en annan boende. Så vissa grannar får ju faktiskt skylla sig själva om de vägrar polisanmäla. Antingen så bor man kvar eller så flyttar man. Själv skulle jag inte bo vid ett LSS-boende just för att jag vet vilka sorts människor som bor på dessa hem. Såklart kan de vara lugna patienter, men oftast är det mycket psykoser. Ska dock tillägga att det är otroligt sällan dessa patienter går på grannarna utan går istället på varandra eller personalen.

Vilken personkrets har du jobbat med? Jag har jobbat med personkrets 1 och det du beskriver låter väldigt långt ifrån de som jag jobbat med, har under tio år aldrig jobbat med något som fått en psykos.

Har heller aldrig hört någon som kallar de boende för patienter. Låter ju mer som behandlingshem eller sjukhus då. Boende, brukare och kunder har jag hört.
Svar på tråden Vad skulle du tycka om att ha ett LSS-boende i ditt bostadsområde?