Inlägg från: Anonym (Hem för ensamkommande) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hem för ensamkommande)

Vad skulle du tycka om att ha ett LSS-boende i ditt bostadsområde?

I området där jag bor var ett hem för ensamkommande, det finns inte kvar längre. Jag tror det blev som en självuppfyllande profetia med all negativitet redan före, och att hade man varit mer positiv hade det inte blivit så mycket problem som det blev.

Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-06-28 13:25:24 följande:
    Vilka problem blev det?
    Mycket bråk kring en privat pool vid en villa som inte de fick använda men använde ändå. Killarna ville inte gå från tomten när de blev tillsagda . Polis som inte dök upp när de ringde så någon ringde vad jag tror var nazister/fotbollshuliganer att skrämma bort killarna från poolen. Sedan blev poolen/trädgården vandaliserad och fönsterrutor krossade hos den villaägare samt en av hans bilar vandaliserad. De flesta hävdade att det var de ensamkommande och visst det tyder ju på det men ingen hade faktiskt bevis att det var så. 

Ett par bilstölder men bara 1 som var säkert att det var en av dem. Grillar och trädgårdsmöbler som försvann eller vandaliserades. Jag vet inte om det var kulturkrock för det här med trädgårdstomt och gata vart man får vara respektive inte som.är naturligt för oss verkade vara svårt för dem. 

Ett par kvinnor/tjejer som upplevde obehag när killarna visade intresse. Några bråk när de var inne i trädgårdarna det blev missförstånd. Det var på somrarna det blev incidenter resten av året nästan helt lugnt. 
    Anonym (.) skrev 2024-06-28 18:28:43 följande:
    Så vi liknar LSS med ensamkommande..
    På sätt och vis handlar det mest om radhus- och villaområden och den speciella kulturen sombä utvecklas där. Inte om LSS-boendet. Det som på engelska kallas NIMBY. Där man är humanist tills det är i anslutning till sitt eget bostadsområde, kan vara ensamkommande, LSS, eller ett hyreområde som byggs nära. 

Hur negativa folk blir och en självuppfyllande profetia om att det blir problem istället för att vara positiv samt krav på att de skall anpassa sig men man vägrar anpassa sig själv.
Svar på tråden Vad skulle du tycka om att ha ett LSS-boende i ditt bostadsområde?