• ANMIFR

Vi som planerar graviditet 2020!

ÄNTLIGEN är det dags! Nu vid årsskiftet 19/20 bestämde vi oss för att försöka bli gravida, min första och hans tredje om allt går vägen. P-pillerna är lagda på hyllan och vi väntar med spänning på att allt ska dra igång.

Någon som är i samma, helt färska, planering och vill följas åt?

• Svar på tråden Vi som planerar graviditet 2020!
  • vadelma
    Amanda87 skrev 2020-05-12 19:09:53 följande:

Jag är ju helt säker på att jag inte är gravid nu. Så bara att vänta in mensen...

Jag har också haft många symtom. Men allt är önskesymtom...

men håller tummarna för dig denna månad! När har du bim?

Oj ja, tror du att du fixar att hantera det?

Jag blir alltid extra orolig och får mycket ångest under mina graviditeter. Misstro på mig själv osv..har du några andra underliggande sjukdomar eller liknande?

Är du ung och frisk, även om sämre immunförsvar under graviditet tror jag inte du behöver oroa dig. Men det är ju bara vad jag tror...

Är det verkligen så att du borde kunna få positivt redan nu bara för att du fått det tidigare? Tänker om det verkligen är kört denna gång.

Jag har bim 21 maj.

Jo jag fixar nog att hantera det. Är inte i någon riskgrupp men lite extra kilon. Är nästan aldrig sjuk dock. Också orolig för hur andra ska reagera om man blir gravid. Om ens föräldrar och svärföräldrar till exempel tycker att det är oansvarigt, vet inte ens att de skulle tycka så. Bara saker jag tänker på.
  • Amanda87
    vadelma skrev 2020-05-12 21:26:49 följande:

Är det verkligen så att du borde kunna få positivt redan nu bara för att du fått det tidigare? Tänker om det verkligen är kört denna gång.

Jag har bim 21 maj.

Jo jag fixar nog att hantera det. Är inte i någon riskgrupp men lite extra kilon. Är nästan aldrig sjuk dock. Också orolig för hur andra ska reagera om man blir gravid. Om ens föräldrar och svärföräldrar till exempel tycker att det är oansvarigt, vet inte ens att de skulle tycka så. Bara saker jag tänker på.

Behöver inte vara så, men har en besviken känsla att det är så.. har bim den 15e så vi får se..har så långa menscyklar också..

Väntans tider!

Ja, hur andra ska reagera är jag faktiskt också orolig över. Som du säger, att andra ska uppleva det oansvarigt. Skrev om det i en mamma-grupp på fb och där var en mamma som nog allt tyckte vi kunde vänta och hänvisade till en barnmorska som uttalat sig om att vänta med graviditeter på Nyhetsmorgon...

Samtidigt tror jag att det är nu alla barn blir till. Ur kriser föda barn och hopp...

Min svåger och hans fru är överläkare och de har precis genomgått iVF och väntar barn i december. Så även de som jobbar inom vården och i allt skaffar barn.

Hoppas det går bra för oss och att vi inte blir utdömda av andra i familjen..
  • Kira16
    Waloria skrev 2020-05-11 17:38:53 följande:

Grattis till er som är gravida! 

Jag skrev en fråga till en barnmorska i Stockholm angående restriktioner gällande att pappor inte får följa med på ultraljud/BB och fick då ett lång svar med avrådan att ens försöka bli gravid nu pga Coronaviruset och att det finns för lite forskning om Corona och graviditet samt att man kan få blodproppar m.m. om man får Corona som gravid...

Hur ska man tänka om det svaret? Vänta ett halvår/år med att bli gravid? 

När jag var och plockade ut min kopparspiral för lite mer än en vecka sedan och pratade med barnmorskan där om att vi akilleshäl ett syskon så nämnde jag till henne att jag hört att man egentligen skulle avvakta.

Hon hade inte hört några sådana rekommendationer och verkade inte orolig över att vi skulle försöka bli gravida nu.

Men det är klart, man vet ju så lite. Jobbigt att alla säger olika man vill ju inte gå runt och vara orolig liksom.
  • Kira16
    Kira16 skrev 2020-05-13 12:30:47 följande:

När jag var och plockade ut min kopparspiral för lite mer än en vecka sedan och pratade med barnmorskan där om att vi akilleshäl ett syskon så nämnde jag till henne att jag hört att man egentligen skulle avvakta.

Hon hade inte hört några sådana rekommendationer och verkade inte orolig över att vi skulle försöka bli gravida nu.

Men det är klart, man vet ju så lite. Jobbigt att alla säger olika man vill ju inte gå runt och vara orolig liksom.

Autokorrekt såg jag nu! Akilleshäl ska det såklart inte stå utan att vi planerar ett syskon ska det vara!
  • vadelma
    Kira16 skrev 2020-05-13 12:30:47 följande:

Det är ändå skönt att höra att fler resonerar lika. Såg också klippet på Nyhetsmorgon men just det oroade inte mig mer. Vi får se vad som händer. Det kan ju dröja innan man blir gravid också.
  • Strangeness
    vadelma skrev 2020-05-13 14:45:57 följande:

Det är ändå skönt att höra att fler resonerar lika. Såg också klippet på Nyhetsmorgon men just det oroade inte mig mer. Vi får se vad som händer. Det kan ju dröja innan man blir gravid också.

Ja jag känner som dig, det kan ta tid så känner att iaf jag inte har råd att vänta.. jag är 33 år så har inte åldern helt på min sida. Jag vet inte ens om jag kan bli gravid då jag aldrig blivit det innan trots "missar" med prevmedel och stadigt förhållande.
  • Kira16
    vadelma skrev 2020-05-13 14:45:57 följande:

Ja men precis! Första barnet hann vi påbörja en utredning så det kan ju hända att det dröjer denna gången också, så då kan man lika gärna börja försöka, och tar det sig fortare så är jag inte orolig att det skulle bli några problem
  • vadelma
    Strangeness skrev 2020-05-13 15:51:52 följande:

Ja jag känner som dig, det kan ta tid så känner att iaf jag inte har råd att vänta.. jag är 33 år så har inte åldern helt på min sida. Jag vet inte ens om jag kan bli gravid då jag aldrig blivit det innan trots "missar" med prevmedel och stadigt förhållande.

Okej ja, jag är 32 och vår första är 3. Vill inte det blir för stor åldersskillnad mellan dem heller. Han blev till på första riktiga försöket men förstår att det inte behöver vara samma nu.
  • Wojsan
    Strangeness skrev 2020-05-13 15:51:52 följande:

Vid vilken ålder börjar chanserna gå nedåt för graviditet, vet du det? Jag är 29 och har hellre aldrig blivit gravid (förvisso inte försökt, men vid missar och sådär som du säger) men ju fler runtom mig som blir gravida ju mer stressad blir jag, även om jag är lugn med insikten att det kan ta ett tag innan det sker liksom.

Håller förresten med dig helt om att det är skönt att ha denna tråd då vi inte berättat för någon att vi försöker :)
  • Strangeness
    Wojsan skrev 2020-05-13 19:35:30 följande:

Vid vilken ålder börjar chanserna gå nedåt för graviditet, vet du det? Jag är 29 och har hellre aldrig blivit gravid (förvisso inte försökt, men vid missar och sådär som du säger) men ju fler runtom mig som blir gravida ju mer stressad blir jag, även om jag är lugn med insikten att det kan ta ett tag innan det sker liksom.

Håller förresten med dig helt om att det är skönt att ha denna tråd då vi inte berättat för någon att vi försöker :)

De är störst mellan 20-25 med en chans på 40% att bli gravid. 25% runt 30 och minskar ju äldre man blir. Jag har läst det cirka 100ggr men hittar det inte nu.

Samtidigt väldigt individuellt :)

Eller hur :) Någon/några man kan fråga sina tusen frågor tilsammans med :D
Svar på tråden Vi som planerar graviditet 2020!