• ANMIFR

Vi som planerar graviditet 2020!

ÄNTLIGEN är det dags! Nu vid årsskiftet 19/20 bestämde vi oss för att försöka bli gravida, min första och hans tredje om allt går vägen. P-pillerna är lagda på hyllan och vi väntar med spänning på att allt ska dra igång.

Någon som är i samma, helt färska, planering och vill följas åt?

• Svar på tråden Vi som planerar graviditet 2020!
  • Nathaliekarlsson90

Jag är helt ny på detta med ägglossningstest. Men kände i hela kroppen att nu har jag nog ägglossning och så tog jag ett test och fick upp denna. Enligt min mens kalender har jag ägglossning imorgon men betyder det att det är störst chans att bli gravid idag? :)

• Anga

Jag är också rätt ny på ägglossningstest men vad jag förstår är du som mest fertil idag och imorgon. Har jag förstått rätt så lossnar ägget inom 24 timmar efter ett positivt ägglossningstest. Så förmodligen har din app rätt om att du är fertil imorgon eftersom det är då ägget kan ta emot spermierna. Men jag skulle köra både idag och imorgon för att vara på säkra sidan Glad

Nathaliekarlsson90 skrev 2020-05-05 09:47:05 följande:

Jag är helt ny på detta med ägglossningstest. Men kände i hela kroppen att nu har jag nog ägglossning och så tog jag ett test och fick upp denna. Enligt min mens kalender har jag ägglossning imorgon men betyder det att det är störst chans att bli gravid idag? :)

• Kira16

Hej!

Vår dotter blir snart 10 månader och har nu bestämt oss för att försöka få ett syskon! Kopparspiralen är ute och hoppas på det bästa. Har haft mens en gång för ungefär en månad sedan så har missat ägglossningen förra månaden men håller tummarna för nästa!

Tog tid för lilltjejen att bli till för jag hade problem med oregelbundna cykler men den stabiliserade sig när jag åt munkpeppar, så får se om jag behöver göra det igen.

Grattis till alla plus än så länge och håller tummarna för resten av oss ????

• Wojsan

Ger mig också in i tråden :) Slutade med p-piller 1 april (inte haft mens under tiden på piller så ingen koll på min cykel), fick mens den 22 april. Försökte "spåra" min ÄL innan dess med  ÄL-test men lyckades inte.

Använder NC som förutspår ÄL på tisdag 12 maj. Har sedan 2 maj gjort ÄL-test. Igår på förmiddagen den 7 maj såg jag för första gången ett svagt svagt streck, men avfärdade det som negativt, men ändock en stegring. Igår kväll fick jag sjuuuuuk smärta i höger sida (typ äggstocken), ljusare/vattenliknande flytningar. Var tvungen att ta alvedon för smärtan. Misstänkte ÄL på gång. Tog ett test som visade betydligt starkare streck (se bild) än det på morgonen men ser fortfarande negativt ut. Tänkte att jag säkert har ÄL idag då, den 8 maj. Men nu blir test-strecket bara svagare och svagare... Har jag missat ÄL vid testen eller vad tror ni?

• vadelma

Hoppar in i tråden. Vi har en son som precis fyllt 3. Vi vill gärna ha syskon 2021, men känner viss oro pga viruset. Tog iaf ut kopparspiral i början av april och nu hade vi lite mys 6 maj och jag är rätt säker på att ÄL var 7 maj (inget test dock). Förra gången gick det på första riktiga försöket men försöker ställa in mig på att det inte blir samma. Väntar med spänd förväntan på BIM den 21 maj. Någon som också planerar för syskon med blandade känslor pga pandemin och vill följas åt?

• Majson
    Wojsan skrev 2020-05-08 14:13:30 följande:

Ger mig också in i tråden :) Slutade med p-piller 1 april (inte haft mens under tiden på piller så ingen koll på min cykel), fick mens den 22 april. Försökte "spåra" min ÄL innan dess med  ÄL-test men lyckades inte.

Använder NC som förutspår ÄL på tisdag 12 maj. Har sedan 2 maj gjort ÄL-test. Igår på förmiddagen den 7 maj såg jag för första gången ett svagt svagt streck, men avfärdade det som negativt, men ändock en stegring. Igår kväll fick jag sjuuuuuk smärta i höger sida (typ äggstocken), ljusare/vattenliknande flytningar. Var tvungen att ta alvedon för smärtan. Misstänkte ÄL på gång. Tog ett test som visade betydligt starkare streck (se bild) än det på morgonen men ser fortfarande negativt ut. Tänkte att jag säkert har ÄL idag då, den 8 maj. Men nu blir test-strecket bara svagare och svagare... Har jag missat ÄL vid testen eller vad tror ni?

Äl inträffar ju efter positivt test (alltså när de börjar bli svagare). Skulle gissa på att om du hade tagit ett test igår natt kl 24 så hade du fått positivt, och att ditt ägg släpper idag. Fattat det som att smärtan kan komma ifrån när äggblåsan ska brista/brister.
  • Strangeness

Hej googlade igår och fann denna tråd :)

Jag blir knäpp på att inte riktigt få svar på mina frågor när jag googlar så tänker att jag testar här och hoppas att någon kanske kan klargöra..

Jag och min sambo vill skaffa barn.
    Tog ut min pinne 30jan i år. Har oregelbunden mens. 33 år. Inga barn sen innan. Aldrig varit gravid. Min sambo har barn sedan tidigare förhållande.

Förra månaden (april) hade vi sex två dagar innan ÄL, dagen innan ÄL och på ÄL-dagen då jag testade positivt.

När man tar ÄL-test får man ut sina 2 mest fertila dagar vilket jag förstår är dagen innan ÄL och själva dagen?

Eller när ska man 'pricka in' rätt?

När min mens sen kom flyttades ÄL-datumet fram en dag i appen.. har vi då missat ÄL trots positiv sticka?

Är ÄL den dagen efter 2 positiva svar på stickan?

Denna månad enligt appen Flow hade jag ÄL igår men stickan sa nej (testat ända sen 6 maj samt visar negativt idag också)

Mkt tankar som far runt. Är så rörigt tkr jag.

Vill ju pricka rätt <3

• Majson
    Strangeness skrev 2020-05-11 14:27:57 följande:

Hej googlade igår och fann denna tråd :)

Jag blir knäpp på att inte riktigt få svar på mina frågor när jag googlar så tänker att jag testar här och hoppas att någon kanske kan klargöra..

Jag och min sambo vill skaffa barn.

Tog ut min pinne 30jan i år. Har oregelbunden mens. 33 år. Inga barn sen innan. Aldrig varit gravid. Min sambo har barn sedan tidigare förhållande.

Förra månaden (april) hade vi sex två dagar innan ÄL, dagen innan ÄL och på ÄL-dagen då jag testade positivt.

När man tar ÄL-test får man ut sina 2 mest fertila dagar vilket jag förstår är dagen innan ÄL och själva dagen?

Eller när ska man 'pricka in' rätt?

När min mens sen kom flyttades ÄL-datumet fram en dag i appen.. har vi då missat ÄL trots positiv sticka?

Är ÄL den dagen efter 2 positiva svar på stickan?

Denna månad enligt appen Flow hade jag ÄL igår men stickan sa nej (testat ända sen 6 maj samt visar negativt idag också)

Mkt tankar som far runt. Är så rörigt tkr jag.

Vill ju pricka rätt <3

Lita på stickorna, appen är generell och vet inget om din kropp, den utgår den 14 dagar mellan äl och mens, vilket inte alla har alltid :) äl ska ju ske typ (vet inte exakt) 24h efter positivt test. Men vissa har positivt test flera dagar i rad.. jag använder billiga test för att testa varje dag runt äl, på så sätt ser man när stegringen gått ner och strecket på testet är typ helt borta. Då antar jag att ägget släppt/släpper snart.

Tycker också att det är rörigt haha..
  • Strangeness
    Majson skrev 2020-05-11 15:03:33 följande:
    Lita på stickorna, appen är generell och vet inget om din kropp, den utgår den 14 dagar mellan äl och mens, vilket inte alla har alltid :) äl ska ju ske typ (vet inte exakt) 24h efter positivt test. Men vissa har positivt test flera dagar i rad.. jag använder billiga test för att testa varje dag runt äl, på så sätt ser man när stegringen gått ner och strecket på testet är typ helt borta. Då antar jag att ägget släppt/släpper snart.

Tycker också att det är rörigt haha..
    Ja, jag får göra så. Utgår litegrann från appen och testar ca en vecka i förväg med äl-tester. denna gång verkar det inte stämma iaf. Så håller ut några dagar till.. Om jag inte lyckas denna gång får man ju bara fortsätta tills man prickar rätt :) 

Upplever du att det blir lite tvång att ligga?
    Vi har inte alltid lätt att få till det även fast viljan finns där, iaf varannan dag xD
Svar på tråden Vi som planerar graviditet 2020!