• Roreza

Min man tror att jag fått barn med någon annan.

Jag vet inte hur jag ska börja. Har skrivit flera meningar, men raderat allt för att skriva igen. Men jag skäms över det jag ska skriva:

Jag och min make har två barn tillsammans. En av våra barn är inte lik honom. Barnet är likt mig, det andra barnet(äldsta) är likt honom. Min man har varit tyst dom senaste dagarna och undvikande. Idag frågade jag vad det var, och han förklarade att det inte var något. Efter flera om och men sa han "Jag har tänkt på att alla som träffar" x"("x" =vårt yngsta barn) säger att han inte är lik mig öht. Han är bara lik dig". Jag sa då att vår äldsta dotter liknar honom, och att vår yngsta liknar mig. Än sen? Då säger han: "jo, men eftersom att vår äldsta liknar mig vet jag till 100%att hon är min. Men jag kan ju inte veta det om" x". Blir HELT ställd eftersom att jag fattar att han är seriös.

Frågar honom om han tror att jag varit med någon annan. Alltså om det är någon annans barn och han säger "jag vet inte.

Från början skrattade jag och skojade om det. Men ju mer jag förstår vad han anklagar mig för blir jag nästan äcklad. HUR kan man tro något sånt om sin fru? Jag kanske hade förstått det om jag hade varit en kvinna som hade varit otrogen innan eller gjort något annat bakom hans rygg, men jag har ALLTID varit trogen till 110%. Han har svårt med tillit och har svårt med att jag har haft relationer innan honom. En gång gick han ut för att träna och kom tillbaka 30 min senare. Han slängde upp dörren till vårt sovrum där jag låg och nattade vårt barn. Anledningen? Han trodde att jag var med en annan man i vårt sovrum.

Jag vet inte vart jag vill komma med detta inlägg, men jag kanske bara vill skriva av mig. Hur ska jag hantera honom? Har oftast varit lugn, men ibland blir det för mycket och då skäller jag på honom, men han blir istället irriterad och nästan arg. Har någon varit i samma situation?

Har aldrig någonsin pratat om hans sätt att vara med någon, därav av mitt inlägg tror jag. Känner mig ensam och det känns som att vårt band inte alls känns starkt när han håller på såhär.

• Svar på tråden Min man tror att jag fått barn med någon annan.
  • molly50
    Eldiablo1991 skrev 2019-08-19 06:35:17 följande:

Tycker att kvinnor ofta kan bete sig jävligt orättvist i frågan angående faderskapsprov. Jag kan förstå att det kan kännas kränkande när ens man ber om ett sådant men som sagt, ni kan vara helt säkra på att det är ert barn. Det räcker med en liten kommentar angående ens barn för att börja ifrågasätta sitt faderskap och den tanken försvinner inte av sig själv. Tänk er att gå varenda dag och undra över en sån sak.

Sen kan ni jämföra er "kränkningskänsla" med känslan att flera år senare få reda på att ett barn som man har älskat, tagit hand om och försörjt som sitt eget, inte är ens eget. Att personen som man litat på gick bakom ens rygg och svek en och inte nog med det, utan även ljög om det i flera år.

Som sagt, tänk er in i situationen om den var sån att det var mannen som födde barnet och ni bara kunde stå bredvid och lita på att han sa sanningen, skulle ni inte själva vilja veta till 100%?

Jag kan förstå din tankegång och jag tycker du har en poäng.
    Men,i detta fallet så är det inte bara det här med barnet som TS man försöker kontrollera.
    Han har TS lösenord till dator och mobil,försöker bestämma vilka kläder hon ska ha på sig osv.
    Detta med att han misstänker att det yngsta barnet inte är hans är bara toppen på ett isberg.
    Han kan väl göra ett faderskapstest som får bevisa att han är fadern och sen söka hjälp för sin sjukliga svartsjuka.
    För likaväl som att det kan kännas jobbigt för en man att vara osäker på om ett barn verkligen är hans,likaväl kan det vara jobbigt att som kvinna inte bli trodd om en sådan sak. Att bli anklagad för att ha varit otrogen.
  • Eldiablo1991
    molly50 skrev 2019-08-19 08:25:11 följande:

Jag kan förstå din tankegång och jag tycker du har en poäng.

Men,i detta fallet så är det inte bara det här med barnet som TS man försöker kontrollera.

Han har TS lösenord till dator och mobil,försöker bestämma vilka kläder hon ska ha på sig osv.

Detta med att han misstänker att det yngsta barnet inte är hans är bara toppen på ett isberg.

Han kan väl göra ett faderskapstest som får bevisa att han är fadern och sen söka hjälp för sin sjukliga svartsjuka.

För likaväl som att det kan kännas jobbigt för en man att vara osäker på om ett barn verkligen är hans,likaväl kan det vara jobbigt att som kvinna inte bli trodd om en sådan sak. Att bli anklagad för att ha varit otrogen.

Självklart!

Hans svartsjuka är ett problem, jag pratade mer om faderskapsprov i allmänhet. Det behöver inte innebära att man tror att ens fru varit otrogen, det är svårt att förklara och någonting som kvinnor aldrig kommer att förstå då dom aldrig kommer befinna sig i den situationen. Det är för ens egen skull som man vill ha ett test, för att få svart på vitt att "jag är pappa" för innan ett sånt test så är det bara att lita på någon annans ord. För alla dom män som fått reda på att dom inte var pappan har ju garanterat trott på sin fru tidigare när hon sagt "aldrig, jag skulle aldrig vara otrogen, hur kan du tro något sånt"
  • Eldiablo1991

Sen är det ju väldigt enkelt att stilla bådas oro, ta ett test, då får pappan reda på om det är hans barn eller inte och mamman kan bevisa att hon inte varit otrogen (den gången iallafall) och då måste man ju som man släppa tanken på otrohet när det är bevisat. Om inte så behöver man söka hjälp, men jag anser inte att man har sjuklig svartsjuka och behöver hjälp enbart om man vill göra ett faderskapsprov.

• molly50
    Eldiablo1991 skrev 2019-08-19 10:00:44 följande:
    Självklart!

Hans svartsjuka är ett problem, jag pratade mer om faderskapsprov i allmänhet. Det behöver inte innebära att man tror att ens fru varit otrogen, det är svårt att förklara och någonting som kvinnor aldrig kommer att förstå då dom aldrig kommer befinna sig i den situationen. Det är för ens egen skull som man vill ha ett test, för att få svart på vitt att "jag är pappa" för innan ett sånt test så är det bara att lita på någon annans ord. För alla dom män som fått reda på att dom inte var pappan har ju garanterat trott på sin fru tidigare när hon sagt "aldrig, jag skulle aldrig vara otrogen, hur kan du tro något sånt"
    Jag kan absolut förstå hur det kan kännas för en man. Men i det här fallet så verkar det vara obefogat.
    Eldiablo1991 skrev 2019-08-19 10:04:13 följande:

Sen är det ju väldigt enkelt att stilla bådas oro, ta ett test, då får pappan reda på om det är hans barn eller inte och mamman kan bevisa att hon inte varit otrogen (den gången iallafall) och då måste man ju som man släppa tanken på otrohet när det är bevisat. Om inte så behöver man söka hjälp, men jag anser inte att man har sjuklig svartsjuka och behöver hjälp enbart om man vill göra ett faderskapsprov.

Men återigen så handlar det inte enbart om faderskapstest här. Utan TS man är svartsjuk även i andra avseenden.
    Så han borde söka hjälp för det oavsett vad testet visar.
    Annars finns det risk för att han förstör hela deras förhållande.

• molly50
    Eldiablo1991 skrev 2019-08-19 10:00:44 följande:
    Självklart!

Hans svartsjuka är ett problem, jag pratade mer om faderskapsprov i allmänhet. Det behöver inte innebära att man tror att ens fru varit otrogen,
    Fast om man misstänker att ens barn inte är ens eget så är väl det samma sak som att misstänka att ens partner har varit otrogen. Framförallt om kvinnan blivit gravid under deras förhållande.
  • Roreza
    Xenia skrev 2019-08-19 00:16:07 följande:

Alltså du måste sluta vara medberoende och ge efter. Du ser ju själv att det inte hjälper mot hans sjukliga svartsjuka. Så ofta som kvinnor låter sig begränsas för uppfylla makens kontrollbehov och svartsjuka. Det blir bara värre och värre och en dag är kvinnan helt isolerad.

Se till att få nya lösenord och ge honom inte dem. Man har rätt till privatliv. Säg till honom att ge tusan i att bestämma vad du ska ha för kläder, det är också att kränka din integritet.

Kanske är det något i din mans barndom som gett upphov till denna bristande tillit. Kanske saknar han självförtroende, kanske blev han sviken av sina föräldrar. Men oavsett vad kan inte du bota honom, ens om du lägger dig platt inför alla hans orimliga krav. Kräv att han ska gå i terapi. Gör han inte det, fundera allvarligt på en separation. Hur vill du leva ditt liv i framtiden? 

Du har helt rätt i det du skriver. Jag borde verkligen inte ge efter hans krav. Men jag gör det enbart för att jag verkligen inte orkar bråka. Om jag tar på mig något han inte tycker om och jag vägrar byta om blir det världens bråk t.e.x. Jag vill inte att våra barn ser oss bråka.

Jag vet att hans pappa var väldigt kontrollerande när han var liten. Det kanske kommer därifrån.
  • Roreza
    molly50 skrev 2019-08-18 17:04:43 följande:

Du tycker det känns kränkande med ett faderskapstest,men inte att han är så svartsjuk och har sådan kontroll över dig? Eller att han ens kan misstänka att hans ena barn inte är hans?

Jag skulle tycka att det sistnämnda vore betydligt mer kränkande än att låta honom göra ett faderskapstest för att han ska bli av ,ed sina misstankar.

Om ni gör testet och får svart på vitt att barnet är hans så tycker jag,som någon redan har skrivit,att du ska kräva att han söker hjälp för sin svartsjuka som motprestation.

Jo, jag tycker det är extremt kränkande. Jag känner mig som ett litet barn när han säger att jag ska gå och byta om, dra upp min tröja för att 1 mm av min klyfta syns om man kollar ner i min tröja, byta nummer, avsluta kontakten med mina (fd) killkompisar osv. Det är därför jag aldrig pratat om detta med någon, för att jag skäms att jag ger efter.
  • Eldiablo1991
    molly50 skrev 2019-08-19 10:51:28 följande:

Fast om man misstänker att ens barn inte är ens eget så är väl det samma sak som att misstänka att ens partner har varit otrogen. Framförallt om kvinnan blivit gravid under deras förhållande.

Ja dom hänger såklart ihop, men det är inte riktigt så enkelt. Som jag sa så är detta en sak som är väldigt svår att förklara och om här finns fler män här så kan dom säkert säga samma sak. Ibland handlar det inte om att man tror ATT frun varit otrogen, utan mer en bekräftelse på att hon INTE varit det utan att egentligen tro motsatsen, och att man vill ha svart på vitt att "detta är MITT barn, JAG är pappan". Och det pappret väger tyngre än någon annans ord. Då kan ingen komma senare om man börjar bråka eller vid en eventuell skilsmässa eller liknande och säga "bara så du vet så är xx inte din" enbart för att såra.

Hoppas du förstår hur jag menar, jag är fullt medveten om att det låter motsägelsefullt att "jag vill ha test fast jag tror inte att frun varit otrogen."

Men det är lite så det är.
  • molly50
    Roreza skrev 2019-08-19 13:56:36 följande:
    Jo, jag tycker det är extremt kränkande. Jag känner mig som ett litet barn när han säger att jag ska gå och byta om, dra upp min tröja för att 1 mm av min klyfta syns om man kollar ner i min tröja, byta nummer, avsluta kontakten med mina (fd) killkompisar osv. Det är därför jag aldrig pratat om detta med någon, för att jag skäms att jag ger efter.
    Du ska inte skämmas. Jag vet hur det är. Jag har själv varit i din situation. Vi hade dock inga barn (tack och lov!) men han var sjukligt svartsjuk och anklagade mig ständigt för att vara otrogen och jag fick inte ens så mycket som prata med andra killar.
    Var han själv inte med mig så hade han andra ute som spionerade på mig åt honom.
    Det hela eskalerade en kväll då han fått för sig att jag varit otrogen och både slog mig och tog stryptag.
    Det var fruktansvärt jobbigt och till slut så fick jag nog och gjorde slut.

Jag tycker du ska sätta ner foten och kräva att han söker hjälp för sin svartsjuka,om ni ska kunna fortsätta tillsammans.
    Ett faderskapstest kan kanske också vara på sin plats för att lugna ner honom.
    Även om ni inte bråkar framför barnen så lär de märka att du/ni mår dåligt.
    Barn är inte dumma utan kan märka sådant.
    Så sätt ner foten och börja ställa krav på honom nu. Varken du eller barnen ska behöva ha det så här.
  • molly50
    Eldiablo1991 skrev 2019-08-19 13:59:31 följande:
    Ja dom hänger såklart ihop, men det är inte riktigt så enkelt. Som jag sa så är detta en sak som är väldigt svår att förklara och om här finns fler män här så kan dom säkert säga samma sak. Ibland handlar det inte om att man tror ATT frun varit otrogen, utan mer en bekräftelse på att hon INTE varit det utan att egentligen tro motsatsen, och att man vill ha svart på vitt att "detta är MITT barn, JAG är pappan". Och det pappret väger tyngre än någon annans ord. Då kan ingen komma senare om man börjar bråka eller vid en eventuell skilsmässa eller liknande och säga "bara så du vet så är xx inte din" enbart för att såra.

Hoppas du förstår hur jag menar, jag är fullt medveten om att det låter motsägelsefullt att "jag vill ha test fast jag tror inte att frun varit otrogen."

Men det är lite så det är.
    Jo,jag förstår vad du menar. Och jag har full förståelse för att det känns jobbigt för en man att vara osäker på om hans barn verkligen är hans. Eller om han får reda på att barnet inte är hans. Ett barn han kanske har levt med och tagit hand om som sitt eget under flera år.
    Men samtidigt,vem ska betala för det om faderskapstest skulle bli obligatoriska? Det är ju inte gratis.
Svar på tråden Min man tror att jag fått barn med någon annan.