• Roreza

Min man tror att jag fått barn med någon annan.

Jag vet inte hur jag ska börja. Har skrivit flera meningar, men raderat allt för att skriva igen. Men jag skäms över det jag ska skriva:

Jag och min make har två barn tillsammans. En av våra barn är inte lik honom. Barnet är likt mig, det andra barnet(äldsta) är likt honom. Min man har varit tyst dom senaste dagarna och undvikande. Idag frågade jag vad det var, och han förklarade att det inte var något. Efter flera om och men sa han "Jag har tänkt på att alla som träffar" x"("x" =vårt yngsta barn) säger att han inte är lik mig öht. Han är bara lik dig". Jag sa då att vår äldsta dotter liknar honom, och att vår yngsta liknar mig. Än sen? Då säger han: "jo, men eftersom att vår äldsta liknar mig vet jag till 100%att hon är min. Men jag kan ju inte veta det om" x". Blir HELT ställd eftersom att jag fattar att han är seriös.

Frågar honom om han tror att jag varit med någon annan. Alltså om det är någon annans barn och han säger "jag vet inte.

Från början skrattade jag och skojade om det. Men ju mer jag förstår vad han anklagar mig för blir jag nästan äcklad. HUR kan man tro något sånt om sin fru? Jag kanske hade förstått det om jag hade varit en kvinna som hade varit otrogen innan eller gjort något annat bakom hans rygg, men jag har ALLTID varit trogen till 110%. Han har svårt med tillit och har svårt med att jag har haft relationer innan honom. En gång gick han ut för att träna och kom tillbaka 30 min senare. Han slängde upp dörren till vårt sovrum där jag låg och nattade vårt barn. Anledningen? Han trodde att jag var med en annan man i vårt sovrum.

Jag vet inte vart jag vill komma med detta inlägg, men jag kanske bara vill skriva av mig. Hur ska jag hantera honom? Har oftast varit lugn, men ibland blir det för mycket och då skäller jag på honom, men han blir istället irriterad och nästan arg. Har någon varit i samma situation?

Har aldrig någonsin pratat om hans sätt att vara med någon, därav av mitt inlägg tror jag. Känner mig ensam och det känns som att vårt band inte alls känns starkt när han håller på såhär.

• Svar på tråden Min man tror att jag fått barn med någon annan.
  • Anonym (K)

Jag hade då inte ens haft ett förhållande med någon som har problem med att jag haft relationer innan...

Var han oskuld när ni träffades??

• Anonym (Stella)
    Tomelilla15 skrev 2019-08-18 00:30:21 följande:

Jag skulle föreslå att du säger att du går med på faderskapstest mot att han går i terapi om provet visar att han är fadern och att han gör det senast inom en månad från provresultatet så att det faktiskt blir av. Går han inte med på det så vill han ju inte ens jobba med sitt problem och då får nog du fundera på om du vill vara kvar i relationen.

Bra förslag. Du ska inte gå med på ett faderskapstest utan en motprestation från honom. Det vore att legitimera hans beteende.
  • Swagger
    Roreza skrev 2019-08-17 23:30:37 följande:
    Jag sa till honom att han kan göra det om det får honom att lugna ner sig. Jag går med på det även om han har 0 anledning för att misstro mig. Han ska få ett faderskapstest i present när han fyller år om 2 veckor :)
    Jag tycker du ska kräva en motprestation med resultatet från faderskapstestet. Han ska börja gå till en psykolog för sin sjukliga svartsjuka. Annars finns en risk att hans svartsjuka (och kontrollbehov?) förstör er relation och att det blir hans svartsjuka som gör att ni går skilda vägar.
  • Anonym (My)

Jag kan förstå båda sidorna. Förstår att du känner dig sviken att han ens kan tänka sig tanken att du varit otrogen mot honom. Men tänkt dig i hans situation också. Du skriver att alla hela tiden berättar hur likt barnet är dig och inte han. Kan det vara andra som då skämtsamt sagt till pappan typ "är du säker på att du verkligen är pappan". För det är precis vad folk säger till min sambo om yngsta. "Hon är ju inte ett dugg likt dig, är du verkligen säker på att hon är din. Eller "Hon har ju inte ärft en enda likhet med dig, det är nog inte ditt barn" och sen skratta de efteråt. Men hur tror du det känns för pappan att få höra det flertalet gånger om ett barn som dessutom inte är likt han som första barnet är. Klart att han kan börja tvivla om andra också säger det. Och att de så uppenbart också ser att barnet inte liknar honom. Så jag hade tagit det lugnt. Erbjudit faderskapstedt utan att anklaga han för den enna eller det andra och sen när resultatet kommit suttit ner och pratat ut efteråt.

Och ja jag tycker att faderskapstest ska vara obligatoriskt och utföras på alla barn när det födda för de finns så många som får reda på det flera år senare att de inte egentligen är pappa till det barn som de i flera år trot är sitt barn. Män som också aldrig skulle tro att frun skulle kunna vara otrogen.

• Anonym (Lollo)

Detta problem är ett av mänsklighetens äldsta. Otaliga gånger har historien visat att kvinnan blivit befruktad av någon annan mans spermier, än den man hon lever med  och som kallas pappa. Inte ovanligt att det slutat i mord och hämndaktioner. Biologin lär oss att den egna individens gener vill överleva. Många kvinnor har hållit tyst om att barnet har en annan pappa, och många håller fortfarande tyst än idag. Det verkar ju dock inte vara fallet med TS, men händelsen i sig är inte ovanlig historiskt sett.

• Giftskåneman
    Roreza skrev 2019-08-18 00:19:34 följande:

Jag är TS. Jag svarade på ditt inlägg. Han har alltid varit svartsjuk och jag trodde att det skulle bli bättre efter att jag visat honom att jag inte har något att dölja.

Tycker du verkligen att ett faderskapstest borde vara obligatoriskt? Tycker att det på något sätt känns förnedrande. Speciellt om det inte finns någon grund för det hela.

Om faderskapstest infördes vid varje födsel skulle kravet på.att ogifta par ska intyga vem som är pappan försvinna.
  • Roreza
    Anonym (K) skrev 2019-08-18 09:01:54 följande:

Jag hade då inte ens haft ett förhållande med någon som har problem med att jag haft relationer innan...

Var han oskuld när ni träffades??

Han var verkligen inte oskuld innan vi träffades. Men han tyckte att det var jobbigt att jag inte var det.
  • Roreza
    Inteutanproblem skrev 2019-08-18 08:48:39 följande:

Inte ovanligt att personer som är otrogna själva blir misstänksamma och agerar svartsjukt mot sin egen, inte ont anande, partner. Som man känner sig själv känner man andra, typ.

Jag har också tänkt i dessa banor. Har en bekant som ständigt är otrogen mot sin partner och hon är själv sjukligt svartsjuk. Men, jag litar på honom. Finns inget som skulle tyda på att han själv är otrogen.
  • Roreza
    Anonym (My) skrev 2019-08-18 09:48:35 följande:

Jag kan förstå båda sidorna. Förstår att du känner dig sviken att han ens kan tänka sig tanken att du varit otrogen mot honom. Men tänkt dig i hans situation också. Du skriver att alla hela tiden berättar hur likt barnet är dig och inte han. Kan det vara andra som då skämtsamt sagt till pappan typ "är du säker på att du verkligen är pappan". För det är precis vad folk säger till min sambo om yngsta. "Hon är ju inte ett dugg likt dig, är du verkligen säker på att hon är din. Eller "Hon har ju inte ärft en enda likhet med dig, det är nog inte ditt barn" och sen skratta de efteråt. Men hur tror du det känns för pappan att få höra det flertalet gånger om ett barn som dessutom inte är likt han som första barnet är. Klart att han kan börja tvivla om andra också säger det. Och att de så uppenbart också ser att barnet inte liknar honom. Så jag hade tagit det lugnt. Erbjudit faderskapstedt utan att anklaga han för den enna eller det andra och sen när resultatet kommit suttit ner och pratat ut efteråt.

Och ja jag tycker att faderskapstest ska vara obligatoriskt och utföras på alla barn när det födda för de finns så många som får reda på det flera år senare att de inte egentligen är pappa till det barn som de i flera år trot är sitt barn. Män som också aldrig skulle tro att frun skulle kunna vara otrogen.

Går med på ett faderskapstest, men som sagt känns kränkande. Men imorse sa han att han inte ville göra ett eftersom att han förstår hur sjukt det är. Vi får se om han ändrar sig under dagen.

Men, ja, det är väl som du säger. Om faderskapstest hade varit obligatoriska så kanske man hade sluppit detta huvudvärk.
  • Anonym (My)
    Roreza skrev 2019-08-18 10:17:02 följande:

Går med på ett faderskapstest, men som sagt känns kränkande. Men imorse sa han att han inte ville göra ett eftersom att han förstår hur sjukt det är. Vi får se om han ändrar sig under dagen.

Men, ja, det är väl som du säger. Om faderskapstest hade varit obligatoriska så kanske man hade sluppit detta huvudvärk.

Har du hört om någon sagt till honom när du varit med om han är säker på att det är hans barn? Även om de bara är sagt på skämt eller med glimten i ögat?
Svar på tråden Min man tror att jag fått barn med någon annan.