• Anonym (oförstående)

Mamma har fått en dödlig cancerdiagnos - syster väljer att resa på bilsemester i sommar

Jag kan inte fatta. Våran gemensamma mamma har fått en dödlig diagnos och enligt läkarna max något år kvar att leva enligt statistiken. Vi är i sorg och i chock. Mamma har blivit sämre sista månaderna och behöver hjälp med det mesta. Som tur är har hon våran pappa som hjälper henne med allt och sen åker vi två systrar hem till henne så fort vi kan när vi är lediga från jobbet.

Systern har trots detta valt att boka upp hela sin semester och resa på bilsemester i Europa med sin i över en månad.
    Jag har valt att vara hemma och umgås med mamma, ta ut henne så mycket jag kan för att hon ska känna glädje. Hon är så dålig och om ett par månader kanske hon inte orkar någonting. Pappa behöver ju också avlastning, utan oss så får han inte heller vila. 

Hur kan min syster vara så egoistisk? Dels kan detta vara sista sommaren med mamma dels lämnar hon även mig som är inne i denna jobbiga tid också samt våran pappa som jobbar dygnet runt trots att han själv är gammal och trött.  Det hade varit så mycket bättre om vi hade varit två som delat på denna tid tillsammans. Vi hade kunnat göra saker tillsammans med mamma och delat på det som är jobbigt. Det tär på en att se sin mor tyna bort, det är inte lätt. Nu när min syster valt att åka bort hela sin semester, ,över en månad, så blir det bara jag som kan ta ut mamma. Pappa är gammal också och trött och orkar inte mer än det han gör nu. 

Är jag dum som tänker så här? Har min syster rätt till en rejäl paus efter denna chock-nyhet att mammas sjukdom inte går att bota? 
    Jag känner mig förbannad, besviken och ledsen för mammas skull. Undrar vad mamma tänker. Hur kan hon välja att åka iväg på en semester så lång tid när mamma mår så dåligt? Jag hade förstått om hon stack en vecka någonstans för att få vila ut. Jag behöver också det. 

Men jag förstår verkligen inte. Tänker jag fel? Jag vill inte tycka illa om min syster men just nu känner jag bara att det hon gör är väldiigt egoistiskt, mot oss alla i denna jobbiga tid.

• Svar på tråden Mamma har fått en dödlig cancerdiagnos - syster väljer att resa på bilsemester i sommar
  • Ess
    Anonym (oförstående) skrev 2019-06-21 09:51:58 följande:
    Martyr och offer. Ni skriver så konstigt. Jag väljer ju att vara med mamma. Jag kan ju självklart resa men jag vill inte! 

Å "lägga hela ens liv på vänt" det handlar om EN SOMMAR, 5 VECKOR, det är en enormt kort tid i ens liv. Att skita i att resa iväg för sin syster, pappas och mammas skull är väl för sjutton inte så himla stort? 

Min mammas diagnos är obotbar och behandlas inte, fyra år är inget hon kommer leva så här. Hon kan inte stå längre och måste matas. Så det är lite skillnad i hur dålig man är. Detta har hänt sista månaden så det går jäkligt snabbt här, inte alls att man kan tro att det kommer vända. Detta ser min syrra men väljer att åka och hon fattar att jag kommer vara med mamma och hon frågar inte ens om jag vill åka iväg och hur vika göra så att mamma får det bäst. Ingen planering med mig. 
    Ja, du gör dig själv till martyr. DU VÄLJER att bli hemma hos din mamma och har tydligen valt att ta hand om henne utan hjälp från hemtjänsten?.
    Din syster väljer annorlunda, hon prioriterar sitt barn och vill åka iväg med hen. 

Min släktings cancer var också obotbar och de avslutade behandlingen då det inte var lönt att fortsätta. Han hade bara några veckor kvar att leva enligt läkarna.
    Det vände inte mirakulöst, utan han levde med cancern under fyra år trots att han egentligen inte skulle kunna det.

Men se till att få hjälp från hemtjänsten så att du/ni inte blir så bundna. Ni har tagit på er ett enormt ansvar, som ni faktiskt inte behöver ta då det finns människor som har det som sitt jobb att hjälpa. Det är detta som gör dig till en martyr, att du själv väljer att sätta dig i en sits som är övermäktig och sen anklaga den som väljer att göra annorlunda. Tar ni hemtjänst så behöver du inte sitta där dygnet runt för att hjälpa henne, utan du kan umgås med henne och göra annat också på dagarna. 
  • Embla twopointoh
    Anonym (oförstående) skrev 2019-06-21 09:48:02 följande:
    Jag är sån som har svårt att sätta mig själv först. Min syster har inte det. Jag hade behövt hjälp att få göra det. Hade hon bollat med mig och sagt att hon bokat upp en resa och frågat mig om jag vill åka, så kanske jag hade tagit en vecka. Hon har inte räknat in mig i sina planer alls, inte haft en tanke på hur jag känner det om jag är själv hela semestern med mamma. 

Jag näbbar inte emot, jag säger hur jag känner. Men det är konstigt att ni alla försvarar min systers beteende och ingen verkar ens förstå hur jag känner.

Det är verkligen så man ska vara enligt er, sätta sig själv först. Hur mycket det än sårar andra så är det absolut viktigaste att tänka på sig själv - i alla lägen. Jag önskar ingen av er hamnar i denna sits jag är nu. För ni verkar totalt ofröstående kring hur det känns att vara ensam i detta vilket jag är nu. 

All ledig tid har jag inte begärt min syster att vara med min mor. Jag hade uppskattat om vi delat på semestern på något vis. Å det handlar inte om hjälpen som sagt, det handlar om att mamma ska få må lite bättre denna svåra tid genom SÄLLSKAP av oss - dett kan inte hemtjänsten ersätta!

Att inte hålla med dig till 100% är inte samma sak som att inte förstå hur du känner. Att förklara att människor hanterar sorg på olika sätt är inte heller att ensidigt försvara din syster. Det verkar snarare vara du som har svårt att förstå att andra kan reagera och känna på andra sätt än vad du gör.

Du är också mitt i ett sorgearbete, och det är därför jag upprepade gånger har gett rådet att du ska prata med någon som kan det här med människor i sorg, eftersom det förhoppningsvis kan hjälpa dig att dels ge dig stöd i din egen process, dels att du kan, i alla fall rationellt, förstå din syster.
  • Anonym (AR)

Min gamla mamma var i väldigt dåligt skick och gamle pappa kämpade på med att fixa mat, övrigt i hushållet plus hjälpte mamma en hel del för hon hade problem att gå. Han kunde knappt gå ut med hunden för mamma ville ha sällskap. Jag och syskonet fick in mamma på ålderdomshem och skickade iväg pappa på en resa. När han var i Centraleuropa, försämrades mamma. Vi sa att vi inte tyckte att han behövde avbryta resan. Hon avled med mig, mitt syskon och barnbarn vakandes. Pappa klarar inte av tragiska eller dramatiska händelser. Naturligtvis sörjde han, men han ville inte avbryta resan och tyckte det var skönt att han inte var där när mamma avled. Han hade dock kommit om hans barn bett honom. Alla är olika, jag var hos henne när hon dog och det tyckte jag var bra. Pappa skulle inte klarat av det och säkert blivit sjuk själv (han fick ett svårt astmaanfall efter min födelse, som var utdragen och lite dramatisk. Han skulle nog inte ha närvarat). Din syster är tydligen annorlunda än du, och det är ok.

• Anonym (Psss)
    Anonym (oförstående) skrev 2019-06-21 09:43:14 följande:

Jag har aldrig kritiserat min syster och hon har gjort lika mycket för mamma som jag har sen diagnosen kom i februari. Jag har inte heler någonsin ringt och klagat och inte ens bett om att få prata ut med henne, för jag orkar inte. 

Som sagt så hade jag varit tacksam om hon bollat med mig kring sin semester eftersom vi är fler i situationen, inte ta fem veckor utan att fråga om det funkar för mig för jag anser faktiskt att vi på något sätt kunde ha delat upp tiden. 

Jag behöver okcså tänka på mig men jag klarar inte det på samma sätt. Sen om det är svagt av mig får det väl vara det. Men sån är jag. Å jag hade behövt hjälp från henne för att tänka mer på mig själv också. 

Så hon har gjort lika mycket som du hittills och ändå väljer du att haka upp dig på det hon minsann inte gör? "Du hade behövt hjälp av henne". Alltså har ni inte alla tillräckligt mycket med att ni måste vara med eran mamma all eran lediga tid. Nu måste din syster vara där för dig också. Vilka krav du har. Din syster kanske helt enkelt bara behöver några veckor med sig själv och sin sambo. Upprepar att det verkar vara du som verkar vara egot här.

Varför ska hon fråga dig och bolla med dig om semester? Finns ju inget som hindrar dig från att åka på semester bara för att hon gör det. Men du har ju redan deklarerat att du inte vill åka iväg på semestern utan bara sitta med din mamma alla de veckorna.
  • Anonym (Psss)
    Anonym (oförstående) skrev 2019-06-21 09:48:02 följande:

Jag är sån som har svårt att sätta mig själv först. Min syster har inte det. Jag hade behövt hjälp att få göra det. Hade hon bollat med mig och sagt att hon bokat upp en resa och frågat mig om jag vill åka, så kanske jag hade tagit en vecka. Hon har inte räknat in mig i sina planer alls, inte haft en tanke på hur jag känner det om jag är själv hela semestern med mamma. 

Jag näbbar inte emot, jag säger hur jag känner. Men det är konstigt att ni alla försvarar min systers beteende och ingen verkar ens förstå hur jag känner.

Det är verkligen så man ska vara enligt er, sätta sig själv först. Hur mycket det än sårar andra så är det absolut viktigaste att tänka på sig själv - i alla lägen. Jag önskar ingen av er hamnar i denna sits jag är nu. För ni verkar totalt ofröstående kring hur det känns att vara ensam i detta vilket jag är nu. 

All ledig tid har jag inte begärt min syster att vara med min mor. Jag hade uppskattat om vi delat på semestern på något vis. Å det handlar inte om hjälpen som sagt, det handlar om att mamma ska få må lite bättre denna svåra tid genom SÄLLSKAP av oss - dett kan inte hemtjänsten ersätta!

Nej men ska inte sätts sig själv först alltid. Men ibland ska man göra det. Och det är inte egoistiskt att göra det ibland. Så om din syster hjälper till mycket med eran mamms är det inte egoistiskt att hon vill göra nåt annat på sin semester. Vilket inte hindrar dig från att göra nåt på din semester så varför skulle hon ha bollat med dig och frågat innan?

Hur kan du vara så ensam i allt detta? Du skriver ju att din syster och eran pappa är där för eran mamma?

Dessutom skriver du motsägelsefullt. Å ena sidan driver du att du vill vara med eran mamma hela semestern. Sen skriver du att du kan tänka dig att åka nån vecka och nu skriver du att du hade varit tacksam om ni delat på semestern. Varför ska ni dela på den om du vill vara med din mamma hela tiden?
  • Anonym (Olika vinklar)

Har du frågat din syster om det? Och har du frågat din mamma om det? Finns det någon möjlighet att din mamma och din syster har pratat om det och att er mamma har uppmuntrat henne till att åka? Hur ser din mamma på att ni alla ska ta en paus från era liv tills hon dör?

Sedan så undrar jag varför ni tackat nej till den hjälp ni kan få? Lite hjälp är väl bättre än ingen alls?

En av mina föräldrar gick bort i cancer för några år sedan. Tidigt blev vi lovade hjälp och fick det. Allt eftersom tillståndet förvärrades så fick vi allt mer hjälp. I slutet (det var ett kort förlopp på bara fem månader) så fick vi hjälp av korttidsboende så att vi anhöriga skulle kunna få vila och andrum. Även om det gick snabbt så behövdes det, även om det bar emot att ?lämna bort? sin förälder. Hade vi inte tagit den hjälpen vi blev erbjudna hade vi inte orkat hela vägen. Samtidigt så ville inte föräldern att vi barn (fyra stycken varav endast en bodde geografiskt nära, vi andra bodde mellan 15 och 35 mil bort) ge upp våra liv helt utan att vi skulle fortsätta leva, detta för vår egen skull och för barnbarnens skull. Barnbarnen var pappas allt. Jag hade inga barn då, jag hade precis blivit klar med min utbildning och skulle mycket väl kunnat flytta hem ich hjälpa till men det ville inte pappa. Han ville att jag skulle fortsätta så som jag planerat tidigare, trots att jag inte hade fått tag på något jobb och var arbetslös. Så jag flyttade istället till samma ort som min pojkvän men åkte så mycket jag kunde till mina föräldrar och hjälpte till där så mycket jag kunde. En av mina systrar är fortfarande idag bitter på mig för att jag inte flyttade till min gamla hemort och hjälpte till mer med pappa, men vem var jag att gå emot hans vilja? Kanske är det något liknande i din systers fall? Att er mamma vill att hon ska åka iväg med sin familj på sin planerade resa?

Eller så kanske dun syster idag redan mår så dåligt och håller på att gå under och är nära att själv bli sjuk om hon inte glr något, och att hon väljer resan med sin man och barn för att förhoppningsvis även kunna vara mamma och maka även framöver? Om du inte har frågat, hur vet du att din svåger inte frågat din syster om hon verkligen är säker på att resa är det rätta, och hur kan du vars säker att din syster inte väljer resa av helt andra orsaker ön egoistiska?

• Anonym (vet)

Om din mamma är så sjuk som du säger, och jag tvivlar inte ett ögonblick på att du upplever henne så sjuk som du gör så orkar hon inte med att du och din syster, och nu i sommar bara du, kommer dit och tar t henne varje dag, Hon behöver vila och komma ut någon gång men inte så ofta. Dessutom tar ni ifrån både henne och din pappa möjligheten att tillsammans som ett par ta sig igenom denna period. 
    Jag tycker din syster gör helt rätt som backar ifrån ett tag och det borde kanske du också göra. Det hjälper varken din mamma eller din pappa att de inte får någon egen tid, det hjälper bara ditt eget dåliga samvete att du känner att du ska vara där så ofta.

För några år sedan blev min man väldigt sjuk och under lång tid så trodde man att man måste göra en hjärttransplantation för att han skulle klara sig några år till. Visst kom våra barn och hälsade på några gånger men han bad dem att inte komma varje dag eller ens varje vecka. Ett eller två besök i veckan max, och med tre barn så blev det ju inte så mycket per unge. Varför han ville? Det var ändå han och jag som var gifta och älskade varann. Det var vi som hade upplevt saker tillsammans, som hade våra egna smultronställen han ville besöka tillsammans med mig en "sista gång" och orken fanns inte att göra så mycket hela tiden, Den orken han hade ville han först och främst lägga på oss

• Mrs Moneybags

Jag förstår att du lider, men folk hanterar svåra situationer så otroligt olika. Din syster kanske behöver andrum medan du mår bättre av att vara nära. 

Det bästa är att försöka att sluta döma och bara låta varandra vara precis som ni är, med fel och brister. Även du själv. 

Jag hoppas att din mamma får må så bra som möjligt denna sista tid i livet. 

• Anonym (Erfaren)
    Anonym (oförstående) skrev 2019-06-19 23:49:22 följande:

Vi har vänt oss till biståndshandläggare och frågat vilken hjälp man kan få men eftersom mamma behöver hjälp hela tiden nu så var det inget de kunde erbjuda. Mer hjälp med städning och duschning osv. Så vi struntade i det eftersom det kändes som små punktinsatser. Pappa kunde få några timmars avlastning per vecka men då kände väl vi att det kan ju vi hjälpa till med. 

Jag beklagar att du förlorat ett syskon. 

Det är så hemskt när anhöriga blir sjuka ;( 

Det där är trams, man kan visst få hjälp med sjukvård i hemmet om man är så sjuk att man behöver hjälp dygnet runt. Googla ASIH avancerad sjukvård i hemmet, prata med ansvarig läkare.
  • Tiina87
    Anonym (Erfaren) skrev 2019-06-24 16:36:09 följande:

Det där är trams, man kan visst få hjälp med sjukvård i hemmet om man är så sjuk att man behöver hjälp dygnet runt. Googla ASIH avancerad sjukvård i hemmet, prata med ansvarig läkare.

För att få det ska det finnas ett vårdbehov och det är inte säkert ts mamma anses ha det.
Svar på tråden Mamma har fått en dödlig cancerdiagnos - syster väljer att resa på bilsemester i sommar