• Anonym (Diktatur/kommunism nästa?)

Varför försvinner yttrandefriheten mer och mer i Sverige?

Fler som tänkt på att yttrandefriheten håller på att försvinna? Det dyker upp nya lagar titt som tätt vars uppgifter är att strama åt yttrandefriheten mer och mer.

• Svar på tråden Varför försvinner yttrandefriheten mer och mer i Sverige?
  • Iarwain
    bara jagg skrev 2019-06-06 19:08:33 följande:
    Har jag påstått det? Det handlar om att Socialdemokraterna har svårt att acceptera ett demokratiskt samhälle.
    Hur tycker du att vår demokrati ska vara utformad?

2 alternativ, passar något av dessa din syn?

1. Om ett parti får 20% och ett annat parti 80%, då ska första partiet bestämma 20% av sakfrågorna och det andra partiet 80% av sakfrågorna.

2. Om ett parti får 20% och ett annat parti 80%, då ska första partiet bestämma 0% av sakfrågorna och det andra partiet 100% av sakfrågorna.
  • klyban
    bara jagg skrev 2019-06-06 18:25:03 följande:
    Vänstern vill dock förbjuda allt som har med SD att göra. Det är allmänt känt.

Nä, det vill dom inte, det är bara nått som SD lurat i er.
    Och ja, det finns folk på vänstern som vill detta, men i pratar vi extremism.
    Och extremism står inte för vad vänstern vill, inte ens nära.

hur många meter var det?
  • Anonym (Pga tidsandan)

Vi lever i en tid där extrema högerkrafter börjar få ordentligt med luft under vingarna, och detta vill man förhindra. Bland annat genom att lagstifta för att reglera dem.

Om det är ett halvdussin brölande nazister i ett land med tio miljoner invånare så kan man låta dem hållas, inte göra vad de vill, men säga och tycka precis vad de vill. Det gör inget, då kan även dessa omfattas av yttrandefrihet och yttrandefrihet kan verkligen vara yttrandefrihet.

När de här halvdussinet nazister har ökat och kan räknas i hundratal, och det dessutom finns tusentals av halvnazister och rasistiska strömningar, en sorts lightnazism i ett parti med hundratusen röster då hamnar man i ett annat läge. Då vill man stävja detta genom att lagstifta, men lagstifta på ett sätt som så lite som möjligt inskränker yttrandefriheten. En slags kompromiss där man genom minsta möjliga inskränkning försöker bekämpa det man anser är problemet.

• Missermajser
    Embla twopointoh skrev 2019-06-06 19:06:32 följande:
    Det där måste vara ett av de sämsta argumenten någonsin. Tycker du att de som är emot cirkuselefanter har ett ansvar för att personligen ta hand om alla djur också? Eller att de som högljutt är emot kvinnomisshandel har ett ansvar att ta emot alla misshandlade kvinnor i sitt hem?

Jag var ironisk! 

Men om vi ska vara seriösa så gick mitt ironiska resonemang ut på de omvända mot hur du tolkade det:

Är man emot cirkuselefanter så får man inte gå på cirkus med cirkus elefanter.

Är man emot kvinnomisshandel kan jag inte se att det finns mycket andra konsekvenser än att man får låta bli att slå kvinnor.

Är man för kvinnomisshandel som tycker jag man kan tvingas vara med och betala extra för de omkostanader det ger när samhället för ta hand om alla barn och kvinnor som far illa.

• Missermajser
    bara jagg skrev 2019-06-06 19:08:33 följande:
    Har jag påstått det? Det handlar om att Socialdemokraterna har svårt att acceptera ett demokratiskt samhälle.
    Den åsikten får du ju ha men orsaken till att dom haft möjligheten till sin position är ju att de faktiskt fått flest röster!
  • bara jagg
    klyban skrev 2019-06-06 19:13:21 följande:

Nä, det vill dom inte, det är bara nått som SD lurat i er.

Och ja, det finns folk på vänstern som vill detta, men i pratar vi extremism.

Och extremism står inte för vad vänstern vill, inte ens nära.

Du har aldrig hört talas om vänsterextremism? Löfven & co är INTE SD. Du har aldrig hört talas om uttrycket "hålla de högerextrema borta ifrån politiken".

Dom orden kommer INTE ifrån SD.
  • Embla twopointoh
    Missermajser skrev 2019-06-06 19:15:22 följande:

Jag var ironisk! 

Men om vi ska vara seriösa så gick mitt ironiska resonemang ut på de omvända mot hur du tolkade det:

Är man emot cirkuselefanter så får man inte gå på cirkus med cirkus elefanter.

Är man emot kvinnomisshandel kan jag inte se att det finns mycket andra konsekvenser än att man får låta bli att slå kvinnor.

Är man för kvinnomisshandel som tycker jag man kan tvingas vara med och betala extra för de omkostanader det ger när samhället för ta hand om alla barn och kvinnor som far illa.

Okej, ironi försvinner lätt i skrift.
  • Missermajser
    Embla twopointoh skrev 2019-06-06 19:20:08 följande:
    Okej, ironi försvinner lätt i skrift.
    Det har du rätt i jag skulle varit tydligare med att jag var ironisk från början!
  • Padirac
    bara jagg skrev 2019-06-06 18:43:30 följande:
    Är du inte ett dugg insatt i politik? INGET parti vill samarbeta eller ens förhandla med SD. Socialdemokraterna tjatar jämt om att hålla de "högerextrema" (SD) ifrån politiken.
    Har du bott under en sten?
    bara jagg skrev 2019-06-06 19:19:44 följande:
    Du har aldrig hört talas om vänsterextremism? Löfven & co är INTE SD. Du har aldrig hört talas om uttrycket "hålla de högerextrema borta ifrån politiken".
    Dom orden kommer INTE ifrån SD.

Ska alla partier vara tvingade att samarbeta med SD? V hölls utanför politiken i mer än 60 år... redan innan SD är 15 år hade SD plats i utrikesutskottet tex.. SD har tagit med silkesvantar jämfört med hur V behandlades fram till 90-talet. V behandlades så med rätta. Än idag vill inte alliansen ha med V i regeringen eller förhandla med dem.

Varför ska S tvingas ta med SD menar du? Sd sitter dessutom med i utsktotten och deltager i det politiska arbetet.  Är det så att du inte vet hur det går till i riksdagen med regering, parlament, utskott osv...?
  • Anonym (Pga tidsandan)

SD står ju för sig själva politiskt. Då är det svårt att bli inkluderad i annat än omröstningar. Man vill inte samarbeta med SD, men SD vill ju egentligen inte heller samarbeta utan driva igenom sin egen politik. 

Både SD och övriga tjänar på detta. SD får fler röster, och övriga kan utesluta dem ett tag till. Så tro inte att de är ovänner för detta, det är nog mer en tyst överenskommelse, en teater, som gagnar bägge parter. Vilket även betyder att de är högst delaktiga i ett slags samarbete ändå.

Svar på tråden Varför försvinner yttrandefriheten mer och mer i Sverige?