• Iarwain

Varför försvinner yttrandefriheten mer och mer i Sverige?

Anonym (hm) skrev 2019-06-05 20:44:11 följande:
    I denna artikeln på Aftonbladet beskrivs ett fall där en man fällts för hets mot folkgrupp när han stört sig på ljudet från morgonbön och sagt "Det är inte normalt att vakna till en åsna som har ont i magen".
    Det tycker jag är att inskränka yttrandefriheten. Det var synnerligen klumpigt uttryckt och inte något jag tycker man bör säga, men inte något jag tycker skall vara straffbart.

www.aftonbladet.se/debatt/a/9mroWW/yttrandefr...
    Det står inte alls att han fälts. Åklagaren väckte däremot åtal.

Mannen blev senare friad.
  • Iarwain
    bara jagg skrev 2019-06-06 19:08:33 följande:
    Har jag påstått det? Det handlar om att Socialdemokraterna har svårt att acceptera ett demokratiskt samhälle.
    Hur tycker du att vår demokrati ska vara utformad?

2 alternativ, passar något av dessa din syn?

1. Om ett parti får 20% och ett annat parti 80%, då ska första partiet bestämma 20% av sakfrågorna och det andra partiet 80% av sakfrågorna.

2. Om ett parti får 20% och ett annat parti 80%, då ska första partiet bestämma 0% av sakfrågorna och det andra partiet 100% av sakfrågorna.
  • Iarwain
    Flash Gordon skrev 2019-06-07 13:40:56 följande:
    Vad jag INTE vill är att en regering kan avgöra vem som är "troll" eller inte och därmed skulle ha rätt att uttrycka sig, öppet eller anonymt.

Frågan har inget med anonymitet att göra. Även offentliga individer kallas "troll" och stängs av.

Kul, så länge det är man själv som får definiera. Inte lika kul när ens motstånadare får definiera.
    Nu var det ju inte detta som föreslog i det som länkades.

Det som diskuterades där var att begränsa möjligheterna till att styra opinion a la Ryssland och andra länder. Detta skulle göras genom att begränsa förutsättningar att förmedla politiska uttryck där avsändaren är okänd.

Det du nu angriper var inte det som diskuterades. Du kommer med "straw man" och kommer nu komma till ett "slippery slope"...
  • Iarwain
    Flash Gordon skrev 2019-06-07 17:42:16 följande:
    "Peter Eriksson säger att han främst vill nå frivilliga uppgörelser med plattformarna för att minska risken för att valet påverkas av plattformarnas logaritmer, nättroll med politisk agenda, och politisk reklam utan tydlig avsändare."

Så, vem definierar vem som är ett "nät-troll med politisk agenda"?

Så du tar en kortare del från kvällspressen och påstår att något vill något. Läs hela artikeln eller ännu hellre, förklaringen som citat i sin helhet.
  • Iarwain
    Flash Gordon skrev 2019-06-07 17:49:35 följande:
    Ett nät-troll med politisk agenda? Sprdare av anti-feministism kanske? 

www.expressen.se/noje/paolo-roberto-avstangd-.../

I högsta grad en offentlig person som under eget namn skämtar om rörelsen #metoo.

- Vad kallar man en sexuellt trakasserad robot?

- R2#metoo!

Resultat: avstängd från Facebook.

Frågan i sig handlar alltså inte om anonym eller öppen. Utan om vad som är gångbart att säga, även om man håller sin inom lagens råmärken.

Företagen får givetvis bestäma själva vilka regler de vill ha och vilka de vil sätnga av, men när en minister hotar med lagstiftning om inte "nät-troll" stängs av ...
    Även här så tar du kortare utdrag från en part.
    Ta reda på mer om detta så ser du att Paulo inte är avstängd och varför dom under en tid pausade honom och deras policy angående detta.
  • Iarwain
    Flash Gordon skrev 2019-06-07 18:27:59 följande:
    ...

Ja, från den avstängde. Som stängdes av för ett skämt om #metoo.

Att han släpptes tillbaka in är ju inte poängen med det hela. Poängen är att även en offentlig person med öppen signatur ligger i farozonen för att bli avstängd om han/hon säger fel saker - även om det är inom lagens råmärken.

Så frågan handlar inte om anonym eller offentlig.
    Nej, den stängdes av per automatik då många samtidigt anmälde, efter granskning så togs den tillbaks igen.
    Så görs med alla inlägg med många anmälningar och har, från Facebooks sida ingenting med det egentliga innehållet att göra och inte heller med någon påtryckning från politiker att göra.

Läs på och håll dig till fakta.
  • Iarwain
    Flash Gordon skrev 2019-06-08 09:45:15 följande:
    Massanmälningar som leder till automatisk avstängning - ett skydd företag satt upp för att uppfylla den typ av krav som den svenska regeringen vill att företagens skall lyda under.

Men mekanismen för avstänging är inte poängen utan exemplet var för att visa att även offentliga personer kan bli avstängda.

Eftersom det antyddes att det hade men anonymitet att göra.

Retoriskt frågade jag om Roberto var en av alla dessa som skulle bli kallad "politiskt nättroll"
    Hur naiv är du?

Detta system är lika över hela världen. Det är inte bara i Sverige det är konfigurerat så, utan är centralt för hela Facebook.

Du sprider halvsanningar och osäkerhet.
    Är detta gjort medvetet eller är du bara "sån"?
  • Iarwain
    Flash Gordon skrev 2019-06-08 09:57:15 följande:
    Ja, det är lika i hela deras företag, så vitt jag vet.

Men vad har det att göra med det faktum att det var en öppen profil som stängdes av och inte någon "anonym"?
    Därför att det är ett helt rimligt system i öppna forum och inte en riktad avstängning av en viss person. Således inte alls kopplat på det sätt du försöker visa.

Automatisk detektion av oönskade inlägg, tillfällig avstängning tills det kan undersökas manuellt.
    Är det något du har problem med?
    Hur önskade du att det fungerade istället?
  • Iarwain
    Flash Gordon skrev 2019-06-08 10:08:59 följande:
    Och nu talde Peter Eriksson om "nättroll med politisk agenda".

Så, vem ska ha makten att avgöra vem som definieras som troll eller inte?

Vi har redan lagstiftning som reglerar till exempel förtal och "hets mot folkgrupp".

Varför skulle vi behöva lagstiftning där en makthavare godtyckligt får definiera vem som är "troll" och därmed inte skall få tillgång till att uttrycka sig?
    Om du nu hade läst allt, och inte tar delar av inläggen för att få fram ett syfte som inte existerar så är det just som jag påpekat tidigare;

Politiska inlägg med okänd avsändare är det som ska försvåras. Så man definierar inte troll, utan hanterar okända avsändare som "troll".

Försöker du vara aktivt selektiv i dina citat, eller är det rent av så att du inte förstår?
  • Iarwain
    Flash Gordon skrev 2019-06-08 10:18:12 följande:
    Det tekniska systemet för avstängning är inte frågan här - vi derailar inte argumentationen nu.

Påståendet var att detta handlade om "anonyma troll". Det gör det inte. Det handlar lika mycket om folk som är öppna med sin identitet. De har bara "fel åsikt". Blir de då automatiskt "troll med politisk agenda" som måste raderas? 

Att sedan det kan organiseras kampanjer med massanmälningar som automatisk raderar folk - det är ett problem. Och det kan förstås användas åt båda hållen. 
    Det var du som tog upp detta med Paulo R. som exempel, inte jag.
    Så återigen, är det en rimlig hantering eller inte?
    Eller ser du felaktigheten i att använda detta som exempel?

Okej, då tar jag en annan angreppsväg, om du inte har läst citaten i sin helhet.
    Mig veterligen finns inget lagförslag, så hur menar du att vår yttrandefrihet är på väg att begränsas angående detta?
  • Iarwain

Detta är en mycket svår fråga och jag velar fram och tillbaka mellan en väldigt liberal hållning
    - Alla ord är tillåtna
    och en mer realpolitisk hållning
    - "Onda" röster måste begränsas

Ser man på hur Ryssland och andra starka aktörer gör sitt bästa för att påverka genom lögner, halvsanningar och "äkta" exempel så tror jag att man måste på något, för mig oklart, sätt göra vissa begränsningar.

• Iarwain
    Flash Gordon skrev 2019-06-08 13:13:00 följande:
    Jepp. Som exempel på en öppen profil som stängts av.

Då som exempel på att det inte bara handlar om anonyma konton.
    Men inte alls av den anledning som du påstod att det var, så inte alls exempel på det du ville visa.
    Så då kommer min fråga igen;

Automatisk detektion av oönskade inlägg, tillfällig avstängning tills det kan undersökas manuellt.
  • Iarwain
    Flash Gordon skrev 2019-06-08 14:04:19 följande:
    Jo.

Vill du så läs inlägg 110 igen. Det var där det började.
    Detta har alltså inte något att göra med att stänga av användare med någon form av censur eller inskränkande av yttrandefrihet att göra, som du verkar påstå.

Det har att göra med en automatiserad och, i mina ögon, fullt rimlig automathantering av anmälningar.
    Återigen;
  • Iarwain
    KlantSmurfen skrev 2019-06-10 15:39:35 följande:
    Han blev tillfälligt avstängd för att tokvänstern som anmält inläggen försöker tysta meningsmotståndare? Det kanske inte är hållbart att stänga av konton bara för att några blivit anmälda.
    Så hur kommer man då åt sådant som verkligen inte är önskvärt?
    Ska allt få ligga uppe tills något kontrollerat manuellt?
    Är det ett bättre alternati?
Svar på tråden Varför försvinner yttrandefriheten mer och mer i Sverige?