Varför försvinner yttrandefriheten mer och mer i Sverige?
Fler som tänkt på att yttrandefriheten håller på att försvinna? Det dyker upp nya lagar titt som tätt vars uppgifter är att strama åt yttrandefriheten mer och mer.
Fler som tänkt på att yttrandefriheten håller på att försvinna? Det dyker upp nya lagar titt som tätt vars uppgifter är att strama åt yttrandefriheten mer och mer.
Och nu talde Peter Eriksson om "nättroll med politisk agenda".
Så, vem ska ha makten att avgöra vem som definieras som troll eller inte?
Vi har redan lagstiftning som reglerar till exempel förtal och "hets mot folkgrupp".
Varför skulle vi behöva lagstiftning där en makthavare godtyckligt får definiera vem som är "troll" och därmed inte skall få tillgång till att uttrycka sig?
Yttrandefriheten har inskränkts - såväl som korruptionen
Korruptionen har ökat, menade jag haha ;)
Jag vet de som vill inskränka yttrandefriheten, de är sällan intresserad att svara på frågor i så stor utsträckning.
Och det lustiga är hur man ska göra diskussionen svart och vit, den som gör det har inte mycket förståelse för vad vi pratar om.
Och vi vet även om att detta är svår sak och lösa, och kommer bestå av många lager av lagar den dagen vi är klara med detta.
Yttrandefrihet verkar många tro är en ohämmad rättighet som tillåter en säga vad som helst och använda vilka metoder som helst.
Och sen högerextrema de förstår ju inget av lagen ändå.(samma problem förekommer GIVETVIS hos vänsterextrema, om nu någon inbilla sig annat.)
Men yttrandefriheten kan inskränkas med nya lagar, vi vet ju redan att ytterkanterna i politiken tycker yttrandefrihet är dåligt, samtidig de hävdar den är bra när det passar dom.
Flash uppvisar en mycket klar och tydlig agenda, som han försöker dölja i retoriken.
Han verkar inte förstå vi inte kan ha lögnare som förstår politiken, ljuga är ingen rättighet, göra sin röst hörd är.
Detta är en mycket svår fråga och jag velar fram och tillbaka mellan en väldigt liberal hållning
- Alla ord är tillåtna
och en mer realpolitisk hållning
- "Onda" röster måste begränsas
Ser man på hur Ryssland och andra starka aktörer gör sitt bästa för att påverka genom lögner, halvsanningar och "äkta" exempel så tror jag att man måste på något, för mig oklart, sätt göra vissa begränsningar.
Jag är mer inne på kränkandet och tilldelande av lögner, förtal och såna saker.
Men högerextrema tror det är en rättighet att förtala och ljuga, kanske därför de ljuger så ofta och glömmer så ofta att man kan tro det handlar om demens.