• Anonym (Diktatur/kommunism nästa?)

Varför försvinner yttrandefriheten mer och mer i Sverige?

Fler som tänkt på att yttrandefriheten håller på att försvinna? Det dyker upp nya lagar titt som tätt vars uppgifter är att strama åt yttrandefriheten mer och mer.

• Svar på tråden Varför försvinner yttrandefriheten mer och mer i Sverige?
  • KlantSmurfen
    Ignoramus skrev 2019-06-10 20:06:26 följande:

Ja, fast som sagt, amningsinlägg och kroppsaktivism tas alltid bort, kränkande inlägg bedöms väldigt sällan som kränkande! Det ska till extremt mycket i så fall. Så ibland orkar den där lilla personalstyrkan åstadkomma rätt mycket ändå?

Haha jo giriga kvinnor har existerat och sexism hade förmodligen fortfarande funnits.

Jag är inte förvånad över att ett företag i religiösa USA använder en algorithm som hittar bröstvårtor. Amningsbilder som nu är tillåtna...När det är mobben som får avgöra vad som är lämpligt och inte får ju moralister och troll ett visst inflytande.
  • klyban
    KlantSmurfen skrev 2019-06-10 15:39:35 följande:
    Han blev tillfälligt avstängd för att tokvänstern som anmält inläggen försöker tysta meningsmotståndare? Det kanske inte är hållbart att stänga av konton bara för att några blivit anmälda.
    Du är mycket för konspirationer har vi märkt.
    hur många meter var det?
  • KlantSmurfen
    klyban skrev 2019-06-11 06:17:08 följande:
    skriver du om dej själv igen?
  • Flash Gordon
    KlantSmurfen skrev 2019-06-10 15:36:57 följande:
    Om regeringen ska bestämma vem som är troll eller inte spårar det ur fullständigt. Är det regeringen som ska bestämma vilka som är troll eller trycker de på för att Facebook ska ta tag i trollandet?
    Regeringen trycker på för att sociala medier skall ta bort "troll med politisk agenda". Om inte det sker hotar regeringen med "lagstiftning". Oklart vad som avses i detalj.

Hur dessa "troll med politisk agenda" skall definieras: av sociala media eller av regeringen - det är den farliga biten när det kommer till frågan om yttrandedrihet. 

Låt mig gissa: en röd regering tycker att höger-individer är "troll".

Men vilka skulle en regering med SD i spetsen tycka vara "troll"?

Vi har redan, som skrivet, lagar som hanterar sådant som hot och förtal osv. Vi behöver knappast lagar som på något sätt ska definiera: "troll med politisk agenda".
  • Flash Gordon
    KlantSmurfen skrev 2019-06-10 15:39:35 följande:
    Han blev tillfälligt avstängd för att tokvänstern som anmält inläggen försöker tysta meningsmotståndare? Det kanske inte är hållbart att stänga av konton bara för att några blivit anmälda.
    Tja, det är ju Facebooks regler men de är som gjorda för att missbrukas via mass-anmälningar.

Men det intressanta med exemplet är ju, som jag skriver, om han hade varit en av dessa som betecknats som "troll" om regeingen hade fått bestämma.

Det handlar om en öppen profil med åsikter som inte överensstämmer med regeringens.
  • KlantSmurfen
    Flash Gordon skrev 2019-06-11 08:34:17 följande:
    Regeringen trycker på för att sociala medier skall ta bort "troll med politisk agenda". Om inte det sker hotar regeringen med "lagstiftning". Oklart vad som avses i detalj.

Hur dessa "troll med politisk agenda" skall definieras: av sociala media eller av regeringen - det är den farliga biten när det kommer till frågan om yttrandedrihet. 

Låt mig gissa: en röd regering tycker att höger-individer är "troll".

Men vilka skulle en regering med SD i spetsen tycka vara "troll"?

Vi har redan, som skrivet, lagar som hanterar sådant som hot och förtal osv. Vi behöver knappast lagar som på något sätt ska definiera: "troll med politisk agenda".
     Vi behöver ingen lag som definierar vad som är troll, regeringen bör hålla sig undan sånt som kräver kompetens och att man är opartisk.
    Ett av problemen är att FB har låtit vissa inlägg varit kvar i flera timmar.

'Låt mig gissa: en röd regering tycker att höger-individer är "troll"'
    Man behöver inte gå så långt när fel åsikt är ett kränkande och dåligt beteende.
    Det är inte bara inom vänstern vissa spelar spelet mest kränkt vinner

• klyban
    KlantSmurfen skrev 2019-06-11 07:39:46 följande:

Nä, jag behöver inte konspirera mot min egen person.
    Trodde det var lätt och förstå en så enkel sak.

hur många meter var det?
  • klyban
    Flash Gordon skrev 2019-06-11 08:37:48 följande:
    Tja, det är ju Facebooks regler men de är som gjorda för att missbrukas via mass-anmälningar.

Men det intressanta med exemplet är ju, som jag skriver, om han hade varit en av dessa som betecknats som "troll" om regeingen hade fått bestämma.

Det handlar om en öppen profil med åsikter som inte överensstämmer med regeringens.

Märkt jag som är kanten på en del diskussioner som är tabubelagda i någon grad.
    Så kan jag skriva inlägg som blir borttagna, som är patetiska i regelbrott, då det inte existerar tom.

Men då är det tydligen någon som anmält mig, och lagt orden i mun på mig och sen blivit modererade.

Och sen den som sitter tar emot anmälan, är den personen olämplig för arbetet, jag skulle säga ja alldeles för ofta, då de är personliga och inte följer regler.
    Familjeliv har varit hemska på detta förr.

hur många meter var det?
  • KlantSmurfen
    KlantSmurfen skrev 2019-06-11 07:39:46 följande: #163
    klyban skrev 2019-06-11 06:17:08 följande:
    klyban skrev 2019-06-11 15:32:54 följande:

Nä, jag behöver inte konspirera mot min egen person.
    Trodde det var lätt och förstå en så enkel sak.

om du läser inlägget jättesakta 10-15 gånger till kanske du förstår vad jag menar.

"Nä, jag behöver inte konspirera mot min egen person."
    om du menar "vi" som i du och dina jag finns det ju en risk att du gör det omedvetet.
  • klyban
    KlantSmurfen skrev 2019-06-11 17:07:03 följande:
    om du läser inlägget jättesakta 10-15 gånger till kanske du förstår vad jag menar.

"Nä, jag behöver inte konspirera mot min egen person."
    om du menar "vi" som i du och dina jag finns det ju en risk att du gör det omedvetet.

Ledsen det du pratar om har inte någon betydelse för nått mer än för dig att rikta om fokusen till nått annat.

Och sedan när betyder "Du är mycket för konspirationer har vi märkt." nått annat än att du är mycket för konspirationer?

hur många meter var det?
Svar på tråden Varför försvinner yttrandefriheten mer och mer i Sverige?