Inlägg från: Embla twopointoh |Visa alla inlägg
  • Embla twopointoh

Varför försvinner yttrandefriheten mer och mer i Sverige?

Barbro45 skrev 2019-06-05 18:39:43 följande:
    Yttrandefrihet innebär att myndigheter inte får begränsa din rätt att yttra dig. Att dina medmänniskor säger att du är nazist, rasist och/eller fascist innebär inte en begränsning av din rätt att yttra dig. Det innebär att de använder sig av samma rättighet som du. Yttrandefrihet innebär inte att du ska slippa bli motsagd av andra.
    Det är helt sant att yttrandefrihet inte innebär att man har rätt att yttra sina åsikter utan att bli motsagd, så rent formellt är detta rätt.

Problemet i vårt samhälle, är tendensen att försöka tysta meningsmotståndare, genom att kalla någon som till exempel talar emot nuvarande invandringspolitik för rasist. Andra vanliga invektiv som används i det syftet är fascist, nazist, x-fob, bigott, hatare, och att hävda att man blir kränkt när någon uttalar en åsikt.

En annan taktik är att klaga hos personens arbetsgivare, eller på annat sätt försöka minska personens inkomst, även när de personliga åsikterna inte är relevanta för arbetsuppgifterna.

Något annat som inskränker yttrandefriheten är sabotage av meningsmotståndares valaffischer, demonstrationer och möten.

• Embla twopointoh
    Anonym (***) skrev 2019-06-06 15:01:45 följande:
    Fast detta gäller ju inte bara de som är emot invandringspolitiken, det gäller i lika hög grad de som är för invandringspolitiken.Men det har du kanske inte problem med?
    Jag har inte sagt att det handlar om uteslutande en politisk inriktning. Exemplet jag gav var precis det,ett exempel. Varför känner du ett sådant behov av whataboutism?
  • Embla twopointoh
    Missermajser skrev 2019-06-06 18:41:25 följande:
    Jag tycker yttrandefrihet är bra så länge den är saklig och inte går till personangrepp.
    Ett stort problem med yttrandefrihet är att det nu mera handlar mycket om att massproducera åsikter i sociala medier men att samtidigt inte ta ansvar för dem.
    Jag börjar tycka att om man basunerar ut åsikter vid upprepade tillfällen så ska man kunna leva upp till dem och ta ansvar för kontentan av sina åsikter.
    Skriker man ut att man är emot abort så ska man tvingas ta hand om alla barn som dess föräldrar inte klarar av att ta hand om et, etc.
    Kanske något slags åsiktskontrakt i det offentliga rummet. :P
    Det där måste vara ett av de sämsta argumenten någonsin. Tycker du att de som är emot cirkuselefanter har ett ansvar för att personligen ta hand om alla djur också? Eller att de som högljutt är emot kvinnomisshandel har ett ansvar att ta emot alla misshandlade kvinnor i sitt hem?
  • Embla twopointoh
    Missermajser skrev 2019-06-06 19:15:22 följande:

Jag var ironisk! 

Men om vi ska vara seriösa så gick mitt ironiska resonemang ut på de omvända mot hur du tolkade det:

Är man emot cirkuselefanter så får man inte gå på cirkus med cirkus elefanter.

Är man emot kvinnomisshandel kan jag inte se att det finns mycket andra konsekvenser än att man får låta bli att slå kvinnor.

Är man för kvinnomisshandel som tycker jag man kan tvingas vara med och betala extra för de omkostanader det ger när samhället för ta hand om alla barn och kvinnor som far illa.

Okej, ironi försvinner lätt i skrift.
Svar på tråden Varför försvinner yttrandefriheten mer och mer i Sverige?