Inlägg från: Missermajser |Visa alla inlägg
  • Missermajser

Varför försvinner yttrandefriheten mer och mer i Sverige?

Anonym (Diktatur/kommunism nästa?) skrev 2019-06-05 16:58:28 följande:

Fler som tänkt på att yttrandefriheten håller på att försvinna? Det dyker upp nya lagar titt som tätt vars uppgifter är att strama åt yttrandefriheten mer och mer.

Jag tycker yttrandefrihet är bra så länge den är saklig och inte går till personangrepp.
    Ett stort problem med yttrandefrihet är att det nu mera handlar mycket om att massproducera åsikter i sociala medier men att samtidigt inte ta ansvar för dem.
    Jag börjar tycka att om man basunerar ut åsikter vid upprepade tillfällen så ska man kunna leva upp till dem och ta ansvar för kontentan av sina åsikter.
    Skriker man ut att man är emot abort så ska man tvingas ta hand om alla barn som dess föräldrar inte klarar av att ta hand om et, etc.
    Kanske något slags åsiktskontrakt i det offentliga rummet. :P
  • Missermajser
    bara jagg skrev 2019-06-06 18:43:30 följande:
    Är du inte ett dugg insatt i politik? INGET parti vill samarbeta eller ens förhandla med SD. Socialdemokraterna tjatar jämt om att hålla de "högerextrema" (SD) ifrån politiken.

Har du bott under en sten?

Det gnället om SD's utanförskap idislas troget. T.ex. vänsterpartiet har blivit utestända från sammarbete av och till sedan vi fick demokrati. 

De som INTE röstat på SD kanske inte vill att deras parti ska förhandla med SD. Menar du att man ska låta 15-20 procent av befolkningen styra de andra 80 procenten?

• Missermajser
    Embla twopointoh skrev 2019-06-06 19:06:32 följande:
    Det där måste vara ett av de sämsta argumenten någonsin. Tycker du att de som är emot cirkuselefanter har ett ansvar för att personligen ta hand om alla djur också? Eller att de som högljutt är emot kvinnomisshandel har ett ansvar att ta emot alla misshandlade kvinnor i sitt hem?

Jag var ironisk! 

Men om vi ska vara seriösa så gick mitt ironiska resonemang ut på de omvända mot hur du tolkade det:

Är man emot cirkuselefanter så får man inte gå på cirkus med cirkus elefanter.

Är man emot kvinnomisshandel kan jag inte se att det finns mycket andra konsekvenser än att man får låta bli att slå kvinnor.

Är man för kvinnomisshandel som tycker jag man kan tvingas vara med och betala extra för de omkostanader det ger när samhället för ta hand om alla barn och kvinnor som far illa.

• Missermajser
    bara jagg skrev 2019-06-06 19:08:33 följande:
    Har jag påstått det? Det handlar om att Socialdemokraterna har svårt att acceptera ett demokratiskt samhälle.
    Den åsikten får du ju ha men orsaken till att dom haft möjligheten till sin position är ju att de faktiskt fått flest röster!
  • Missermajser
    Embla twopointoh skrev 2019-06-06 19:20:08 följande:
    Okej, ironi försvinner lätt i skrift.
    Det har du rätt i jag skulle varit tydligare med att jag var ironisk från början!
  • Missermajser
    KlantSmurfen skrev 2019-06-10 15:39:35 följande:
    Han blev tillfälligt avstängd för att tokvänstern som anmält inläggen försöker tysta meningsmotståndare? Det kanske inte är hållbart att stänga av konton bara för att några blivit anmälda.

Att bli tillfälligt avstängd medan administratörerna granskar inlägg efter anmälan är väl inget problem. FB har ju sina egna bestämmelser. Det kan man knappast klandra regeringen i Sverige för.

Anmälaren kan lika gärna ha varit någon från skrikhögern. FB anger inte vem anmälaren är så det kan vara vem som helst.

Svar på tråden Varför försvinner yttrandefriheten mer och mer i Sverige?