Flash Gordon skrev 2019-06-08 13:11:41 följande:
OK, så du menar att det finns en klar manual av något slag som definierar "nät-troll med politisk agenda". Var hittar jag den någonstans?
Om du har den manualen, kan du ge input på några namn jag kastar upp nu, från svensk politsk twitter, troll eller inte?
Beckmansåsikter
Ann Heberlein
Annika Strandhäll
Hanif Bali
Ivar Arpi
Katerina Janousch
Rebecca W Uvell
Rektor Hamid
Malin Lundgren
Granskning
Steget Efter
Fnordspotting
Ett antal öpna. Ett antal anonyma.
Troll eller inte enligt definitionen?
Det finns ingen som har påstått det. Däremot har jag pekat på problemet med OM makthavare skulle ha den makten - till exempel genom att defniera vem som är ett "nättroll med politisk agenda".
Då skriver jag det igen:
Nättroll är klart definierat i fråga om vad som menas, det samma gäller politiska agendor.
Betyder det att det finns en manual som beskriver detta - troligen finns det en manual, både i Putins trollfabriker och på SDs kommunikationsavdelning som sysslade med samma typ av desinformation.
Det som här kan ifrågasättas är om påståendet att makthavare godtyckligt kan avgöra vad som är ok att säga pga att nättrollande med politiska avsikter behöver regleras. Finns det en politiska agenda bakom denna halvsanning och den osäkerhet påståendet skapar.?
Flash Gordon skrev 2019-06-08 13:11:41 följande:
....
Det finns ingen som har påstått det. Däremot har jag pekat på problemet med OM makthavare skulle ha den makten - till exempel genom att defniera vem som är ett "nättroll med politisk agenda".
Ok, så du påstår inte att makthavare godtyckligt kan avgöra vad som är Ok att säga eller inte. men ändå är en låg rad inlägg som handlade om att regeringen ska tycka att vissa avsändare är troll.
Flash Gordon skrev 2019-06-07 10:17:03 följande:
Lägger in de här som ett exempel:
www.di.se/nyheter/ministern-hotar-natjattarna.../
Om inte Google och Facebook tar bort sådant som regeringen tycker är "troll" så hotar man med lagstiftning mot företagen.
Flash Gordon skrev 2019-06-07 11:28:25 följande:
Att vadå?
Regeringen pekar på någon de inte gillar, kallar honom/henne "troll" och krävar att han/hon stängs av från plattformar - annars kommer lagstiftning?
Säkert ett gångbart koncept så länge ens egna sitter vid regeringsmakten.
Flash Gordon skrev 2019-06-08 10:13:49 följande:
Företagen får alltså göra som de vill med sina plattformar men vi ska inte ha ett samhälle där regeringen godtyckligt avgör vem som är "troll" eller inte.
I auktoritära stater är det mycket riktigt så att regeringen kontrollerar media och sociala media, och det är naturligtvis så att det inte är så många partier eller medborgare som vill ha det så. Men är det verkligen så att förslaget om företags ansvar för sina produkter och tjänster innebär detta?
Jag tycker att argumentationen slirar då det dras in halvsanningar och osäkerhet om sakförhållandena.