• Bejje

Parkera på familjeparkering utan familj

Detta är ett hett ämne som upprör många från olika sidor. Jag ska ge min syn på det.

2014 hade jag en begagnad bil som var 9 år gammal. Jag parkerade den på Ica maxi i deras smala parkeringsfickor och och ut för att se att min lack var förstörd för att någon idiot smällt upp dörren i min sida. Jag hade ingen aning om vem det kunde vara så jag kunde inte göra något åt det.

2016 köpte jag en helt ny bil. 2 månader senare när jag parkerade på Ica Maxi så hände samma sak igen. Förstörd lack, men denna gång på men 2 månader gammal bil. Självklart blir man förbannad. Jag fick lackera om sidan på bilen och ett år senare, 2017 hände samma jävla sak igen. Omlackering av bilen igen. Trots försäkring så kostar sånt här pengar och tid.

Sedan dess har jag börjat ställa mig på familjeparkeringarna. Varför? Jo för detta kan inte hända på en familjeparkering för att det är så god marginal till nästa bil att man kan smälla upp dörrarna fullt ut utan att nudda nästa bil.

Detta är det folk som blir upprörda som fan över för att jag och andra som gör det inte har familj med oss och hotar med att repa bilar om de ser något sådant. Låt mig ta det igen. De är villiga att bli kriminella och bryta mot lagen för att folk som inte har familj med sig ställer sig på familjeparkering, något som det inte finns någon lag mot och är alltså fullt tillåtet. Jag som gör det bryter inte mot någon lag, men den som repar en bil p.g.a. det är kriminell och bryter mot lagen.

Jag kan för mitt liv inte förstå det. Jag har fått min bil förstörd 3 ggr på kort tid av idioter som inte kan hantera att öppna en dörr försiktigt och tar färför till den enda åtgärd jag kan komma på för att försvara mig, d.v.s  att ställa mig i en parkeringruta som är bred nog att inte kunna  orsaka dessa skador och då kommer idioter och säger att de ska förstöra min bil??? Man blir ju helt paff.

Om du håller med mig, BRA! Om du inte gör det, säg vad jag borde göra för att undvika detta istället för att parkera i familjeparkeringar? Och snälla, tala om varför du tycker att det ä vettigt att vara kriminell och repa andras bilar för att någon parkerar på ett sätt som Du inte gillar?

• Svar på tråden Parkera på familjeparkering utan familj
  • Bejje
    sysop skrev 2019-01-10 00:12:08 följande:
    Q-park brukar ha en förmåga bortom denna värld när det gäller att få skriva lite, så det är bäst att prata med små bokstäver Förvånad
    Sant Q-park är ju parkeringsbolaget från helvetet som använder sina övernaturliga förmågor för att suga ut varenda sista krona från alla som parkerar, oavsett om de har betalat eller inte. De ska ha böter i vilket fall. :D
  • Anonym (Meeen.... hallå?)
    Bejje skrev 2019-01-09 23:34:48 följande:

Fel!

Som sagtm jag har fått lacken på bilen förstörd 3ggr på 3 år på vanliga parkeringar. Sedan jag började parkera på familjeparkering för ca 1,5 år sedan så har det inte hänt en enda gång, men det säger sig självt eftersom även om någon öppnar sin dörr fullt ut så når den inte min bil.

Så du menar att jag ska gå tillbaka till att lackera om bilen en gång per år och betala självrisk varje gång? Nej tack, jag har inte tid till det och jag har heller inte lust att bli utan bilen de gånger det händer.

Jag menar att om jag som barnfamilj får ställa på en familjeparkering så är det mindre risk att jag eller mina barn repar en bil brevid. Men om däremot du eller någon annan har tagit familjeparkeringen så att jag får ställa på en vanlig smal plats så är det ju större risk att jag eller barnen repar bilen brevid. Förstår du?
  • Bejje
    modsey skrev 2019-01-10 00:26:57 följande:
    Nej det är såklart ingen lag utan de vädjar väl mer till att människor respektera detta med familjeparkeing och dess syfte.

www.helahalsingland.se/artikel/hudiksvall/familjeparkering-endast-for-barnfamiljer
    Varför inte skapa generella breda parkeringar? varför tror Ica att det bara är de med familj som har nytta av breda parkeringar? Som redan tagits upp i den här tråden så finns det dom med handikapp som inte fått handikapptillstånd som har behov av dom. Sen finns det dom som mig som är less på att lackera om bilen.

Många har protesterat mot det och tycker jag är löjlig, men bra, då finns det vanliga parkeringar för er som inte bryr sig om lackskador och sen finns det större parkeringar för de som bryr som om deras splitter nya bil blir skadad.
  • sysop
    Bejje skrev 2019-01-10 00:22:48 följande:
    Fast markägaren kan ju inte säga att det är förbjudet att parkera för vissa utan att göra det tydligt vilket dom inte har gjort.
    Det måste vara rimligt tydligt, ICA Handlaren vill ha alla kunder och inte göra sig obekväm med någon så troligtvis låter handlaren kunderna sköta parkeringsfråga efter sunt förnuft och skulle det haverera totalt så kommer säkert någon lösning med parkeringstillstånd eller dyl.

Jag vet en bekant som inte hade barn men var rädd om sin bil, denne parkerade på strecket på en ruta och fick på så sätt dubbelplats. Personen blev inte populär bland alla men bilen var utan dörruppslag...
  • Bejje
    Anonym (Meeen.... hallå?) skrev 2019-01-10 00:27:53 följande:
    Jag menar att om jag som barnfamilj får ställa på en familjeparkering så är det mindre risk att jag eller mina barn repar en bil brevid. Men om däremot du eller någon annan har tagit familjeparkeringen så att jag får ställa på en vanlig smal plats så är det ju större risk att jag eller barnen repar bilen brevid. Förstår du?
    Jag förstår vad du menar, men oavsett om jag tar en familjeparkering eller inte så kommer det finnas barnfamiljer som inte får en sådan parkeringsplats och de kommer troligen förr eller senare förstöra en annan bil eftersom föräldrarna inte har tillräckligt bra kontroll på sina barn.
    sextiotalist skrev 2019-01-09 21:17:15 följande:

Tänk att vi fixade det för 20 år sedan på vanliga parkeringar. Förresten, vi använde barnvagnar som barnen låg i, så vi lät skyddet vara kvar i bilen, baxade ut en liggvagn (tog för mig nog max tre minuter).

Jag tog aldrig ut sonen ur bilen innan vagnen var ur.

Jag tar aldrig heller ut min 2 månaders ur bilen innan vagnen är ute???? Kanske även ska tillägga att jag har faktiskt ALDRIG ställt på en familjeparkering. De är alltid upptagna
  • Bejje
    sysop skrev 2019-01-10 00:34:19 följande:
    Det måste vara rimligt tydligt, ICA Handlaren vill ha alla kunder och inte göra sig obekväm med någon så troligtvis låter handlaren kunderna sköta parkeringsfråga efter sunt förnuft och skulle det haverera totalt så kommer säkert någon lösning med parkeringstillstånd eller dyl.

Jag vet en bekant som inte hade barn men var rädd om sin bil, denne parkerade på strecket på en ruta och fick på så sätt dubbelplats. Personen blev inte populär bland alla men bilen var utan dörruppslag...

Angående ditt andra stycke. Det kan få motsatt effekt.
    Jag har ibland tvingats (i brist på annan plats) få parkera där någon står på linjen.
    Det betyder att jag eller min passagerare i princip inte kan ta sig ut på den sidan.
    Tyvärr sprider sig då problemet för om jag parkerar bredvid en sådan person och min andra sida är tom så kommer jag automatiskt ställa mig på linjen också för att undvika att komma för nära. 

Sen fortsätter problemet med alla andra som kommer efter.

Men för den som parkerar på linjen, effekten kan bli att man får någon extremt nära sin egen bil p.g.a. det.

• sysop
    Bejje skrev 2019-01-10 00:32:56 följande:
    Varför inte skapa generella breda parkeringar? varför tror Ica att det bara är de med familj som har nytta av breda parkeringar? Som redan tagits upp i den här tråden så finns det dom med handikapp som inte fått handikapptillstånd som har behov av dom. Sen finns det dom som mig som är less på att lackera om bilen.

Många har protesterat mot det och tycker jag är löjlig, men bra, då finns det vanliga parkeringar för er som inte bryr sig om lackskador och sen finns det större parkeringar för de som bryr som om deras splitter nya bil blir skadad.
    Ropen skalla - "Bredare rutor till alla"  Foten i munnen kanske dax att ta fram gulvästarna ...
    LaFontaine skrev 2019-01-09 21:19:33 följande:

Jag gör det varje dag, utan att repa bilen bredvid. Eftersom jag inte är någon supermänniska, kan jag inte låta bli att fundera på om ni som absolut inte kan göra samma sak möjligen lider av någon form av intellektuell funktionsnedsättning. Och bör ni då ens köra bil?

Jag gör också det varje dag och jag har aldrig repat en enda bil och jag har dessutom Aldrig ställt på en familjenparkering då de alltid är upptagna. Så Nej, jag har ingen intellektuell funktionsnedsättning, tack.
Svar på tråden Parkera på familjeparkering utan familj