• Bejje

Parkera på familjeparkering utan familj

Detta är ett hett ämne som upprör många från olika sidor. Jag ska ge min syn på det.

2014 hade jag en begagnad bil som var 9 år gammal. Jag parkerade den på Ica maxi i deras smala parkeringsfickor och och ut för att se att min lack var förstörd för att någon idiot smällt upp dörren i min sida. Jag hade ingen aning om vem det kunde vara så jag kunde inte göra något åt det.

2016 köpte jag en helt ny bil. 2 månader senare när jag parkerade på Ica Maxi så hände samma sak igen. Förstörd lack, men denna gång på men 2 månader gammal bil. Självklart blir man förbannad. Jag fick lackera om sidan på bilen och ett år senare, 2017 hände samma jävla sak igen. Omlackering av bilen igen. Trots försäkring så kostar sånt här pengar och tid.

Sedan dess har jag börjat ställa mig på familjeparkeringarna. Varför? Jo för detta kan inte hända på en familjeparkering för att det är så god marginal till nästa bil att man kan smälla upp dörrarna fullt ut utan att nudda nästa bil.

Detta är det folk som blir upprörda som fan över för att jag och andra som gör det inte har familj med oss och hotar med att repa bilar om de ser något sådant. Låt mig ta det igen. De är villiga att bli kriminella och bryta mot lagen för att folk som inte har familj med sig ställer sig på familjeparkering, något som det inte finns någon lag mot och är alltså fullt tillåtet. Jag som gör det bryter inte mot någon lag, men den som repar en bil p.g.a. det är kriminell och bryter mot lagen.

Jag kan för mitt liv inte förstå det. Jag har fått min bil förstörd 3 ggr på kort tid av idioter som inte kan hantera att öppna en dörr försiktigt och tar färför till den enda åtgärd jag kan komma på för att försvara mig, d.v.s  att ställa mig i en parkeringruta som är bred nog att inte kunna  orsaka dessa skador och då kommer idioter och säger att de ska förstöra min bil??? Man blir ju helt paff.

Om du håller med mig, BRA! Om du inte gör det, säg vad jag borde göra för att undvika detta istället för att parkera i familjeparkeringar? Och snälla, tala om varför du tycker att det ä vettigt att vara kriminell och repa andras bilar för att någon parkerar på ett sätt som Du inte gillar?

• Svar på tråden Parkera på familjeparkering utan familj
  • modsey
    Anonym (SBNFT) skrev 2019-01-09 16:03:23 följande:

Mina ungar är födda på 80- och 90-talet.

Då fanns minsann inte några specialplatser att tillgå, det gick bra ändå.

Dagens småbarnsföräldrar är så äckligt bortklemade och bara kräver och kräver!

Deras ungar går i deras fotspår och tror att de kan bete sig hur som helst medans mamman bara ler som ett fån åt sina underverk.

Vill ni veta en hemlis?

Det är bara ni själva som ser "miraklen", vi andra ser jobbiga gapande små illbattingar. Vi ser också småbarnsföräldrarna som tror att de har företräde till allt, inklusive dessa parkeringar. Som alla har lika stor rätt till, faktiskt.

Ju mer ni gnäller och kräver, desto mindre är vi andra villiga att ge. Punkt.

Ok...nu är ju jag 50 plus och hade småbarn även på 90 talet. Det fanns familjeparketingar då med här. Den stora skillnaden är att människor respekterade dem. Folk är generellt mer ego i dag....och att visa hänsyn och förhålla sig till att underlätta för andra där det går verkar generellt svårare.
  • modsey
    Anonym (SBNFT) skrev 2019-01-09 15:40:05 följande:

Var gjorde du av dina ungar medans du körde runt på 20 kundvagnar?

Var inte parkeringen lika farlig då?

Vilket idiotiskt tilltag, synd att du inte blev polisanmäld.

Personen har all laglig rätt att stå där och du är en idiot.

De var bebisar och satt i sina bilstolar i bilen
  • Anonym (SBNFT)
    modsey skrev 2019-01-09 16:19:19 följande:
    Ok...nu är ju jag 50 plus och hade småbarn även på 90 talet. Det fanns familjeparketingar då med här. Den stora skillnaden är att människor respekterade dem. Folk är generellt mer ego i dag....och att visa hänsyn och förhålla sig till att underlätta för andra där det går verkar generellt svårare.
    Nu var ju inte min kommentar direkt riktad till dig. Men visst...
    50+ är jag också, fast det framgår klart eftersom jag har barn födda på 80-talet.

Att visa hänsyn och underlätta, visst. Men inte när det krävs av en.
    Jag brukar inte ta familjeplatserna, jag kan stå på en trängre plats. Men skulle någon prettomorsa komma med åsikter om jag står så hon tror att jag ska ta en sån plats, så skulle jag inte tveka att ta den. Inte ett ögonblick. 
    Skulle t o m kunna sitta av en hel lunchrast i bilen bara för "att".

Det skadar inte att vara trevlig, som man behandlar andra får man finna sig i att bli behandlad själv.
  • modsey
    Anonym (SBNFT) skrev 2019-01-09 16:28:57 följande:

Nu var ju inte min kommentar direkt riktad till dig. Men visst...

50+ är jag också, fast det framgår klart eftersom jag har barn födda på 80-talet.

Att visa hänsyn och underlätta, visst. Men inte när det krävs av en.

Jag brukar inte ta familjeplatserna, jag kan stå på en trängre plats. Men skulle någon prettomorsa komma med åsikter om jag står så hon tror att jag ska ta en sån plats, så skulle jag inte tveka att ta den. Inte ett ögonblick. 

Skulle t o m kunna sitta av en hel lunchrast i bilen bara för "att".

Det skadar inte att vara trevlig, som man behandlar andra får man finna sig i att bli behandlad själv.

Ja här skiljer vi oss åt då...Om jag felparkerat oavsiktligt eller ej och en förälder vänligt frågade om det om det var ok om jag böt plats då hen har stor tvillingvagn och två bebisar. Då skulle jag säga mer typ " oj förlåt självklart !" Jag skulle fan erbjuda mig att hjälpa till att få ut vagnen för att "gottgöra " mitt misstag.
  • Anonym (?)

Jag kan inte låta bli att undra, hur parkerar du egentligen? Jag har haft bil i 20 år, handlar ett par gånger i veckan på matbutik liknande de du beskriver och parkerar dagligen på olika former av parkeringsplaner även i andra sammanhang. Jag har aldrig råkat ut för att någon slagit upp sin dörr på min.

Men jag ser ju dagligen vilka som är i riskzonen, då det finns gott om folk som inte klarar av att centerera sig i rutan utan gärna står 10 cm närmare linjen åt något håll, då ökar såklart risken att få en dörr i sidan, inte ens alltid av misstag...

• sysop
    Låt oss reda ut den legal delen

På kommunalmark gäller: 
    - Allmänna regler om parkering enligt trafikförordningen
    - Lokala trafikföreskrifter.
    - Utmärkning enligt vägmärkesförordningen
    Begränsad möjlighet att reservera platser eftersom likställighetsprincipen gäller. Vilka möjligheter som finns framgår av trafikförordningen.
    På tomtmark gäller: 
    - Allmänna regler om parkering enligt trafikförordningen
    Markägare kan upplåta mark för eller förbjuda parkering enligt lag (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering
    Utmärkning enligt vägmärkesförordningen. 
    Markägaren bestämmer vem som får parkera och villkoren för parkering. Inget krav på att behandla alla lika.

ICA Maxi har ett centralt bestämt koncept så även för parkeringsytan
    Det här med familjeparkeringar är ett service- och säkerhetstänk som finns i konceptet för Maxi-butikerna, berättar Ica-handlare Peter Berglund på Ica Maxi. Sedan är det upp till handlarna själva att avgöra hur många platser man vill ha, 

Tanken är att barn inte ska behöva korsa trafiken på parkeringen. Det är gott om plats på sidorna så att det ska vara lätt att öppna dörrar och fälla upp en barnvagn eller lyfta ut en barnstol.

Visst händer det att kunder frestas att ställa sig där fast de inte har lov, säger Peter Berglund. Någon gång har föräldrar också vänt sig till oss i butiken för att få hjälp om de sett att platsen missbrukats. Men för det mesta verkar barnfamiljerna själva ta matchen för att reglera det.

Vi har ingen bevakning från vår sida hur platserna utnyttjas. Ingen bötfälls. Vi erbjuder det här. Sedan får man bara hoppas att alla respekterar. Familjeparkeringen är till för att öka säkerheten för barnen och det hoppas jag att kunderna förstår.
  • Anonym (SBNFT)
    modsey skrev 2019-01-09 16:44:56 följande:
    Ja här skiljer vi oss åt då...Om jag felparkerat oavsiktligt eller ej och en förälder vänligt frågade om det om det var ok om jag böt plats då hen har stor tvillingvagn och två bebisar. Då skulle jag säga mer typ " oj förlåt självklart !" Jag skulle fan erbjuda mig att hjälpa till att få ut vagnen för att "gottgöra " mitt misstag.
    Fast då handlar det ju inte om någon prettomorsa. Skrattande
    I det fallet hade jag också lämnat platsen till henne, såvida det fanns någon mer ledig p-plats. Om den ligger längre bort är inget problem.

Som sagt, som man behandlar andra får man finna sig i att bli behandlad själv.
  • Mimosa86
    Bejje skrev 2019-01-08 20:58:57 följande:

Detta är ett hett ämne som upprör många från olika sidor. Jag ska ge min syn på det.

2014 hade jag en begagnad bil som var 9 år gammal. Jag parkerade den på Ica maxi i deras smala parkeringsfickor och och ut för att se att min lack var förstörd för att någon idiot smällt upp dörren i min sida. Jag hade ingen aning om vem det kunde vara så jag kunde inte göra något åt det.

2016 köpte jag en helt ny bil. 2 månader senare när jag parkerade på Ica Maxi så hände samma sak igen. Förstörd lack, men denna gång på men 2 månader gammal bil. Självklart blir man förbannad. Jag fick lackera om sidan på bilen och ett år senare, 2017 hände samma jävla sak igen. Omlackering av bilen igen. Trots försäkring så kostar sånt här pengar och tid.

Sedan dess har jag börjat ställa mig på familjeparkeringarna. Varför? Jo för detta kan inte hända på en familjeparkering för att det är så god marginal till nästa bil att man kan smälla upp dörrarna fullt ut utan att nudda nästa bil.

Detta är det folk som blir upprörda som fan över för att jag och andra som gör det inte har familj med oss och hotar med att repa bilar om de ser något sådant. Låt mig ta det igen. De är villiga att bli kriminella och bryta mot lagen för att folk som inte har familj med sig ställer sig på familjeparkering, något som det inte finns någon lag mot och är alltså fullt tillåtet. Jag som gör det bryter inte mot någon lag, men den som repar en bil p.g.a. det är kriminell och bryter mot lagen.

Jag kan för mitt liv inte förstå det. Jag har fått min bil förstörd 3 ggr på kort tid av idioter som inte kan hantera att öppna en dörr försiktigt och tar färför till den enda åtgärd jag kan komma på för att försvara mig, d.v.s  att ställa mig i en parkeringruta som är bred nog att inte kunna  orsaka dessa skador och då kommer idioter och säger att de ska förstöra min bil??? Man blir ju helt paff.

Om du håller med mig, BRA! Om du inte gör det, säg vad jag borde göra för att undvika detta istället för att parkera i familjeparkeringar? Och snälla, tala om varför du tycker att det ä vettigt att vara kriminell och repa andras bilar för att någon parkerar på ett sätt som Du inte gillar?

Så du anser att en mamma eller pappa som handlar med sina 1,75 barn ska ställa sig på en smalare plats så att barnvagn måste ställas framför eller bakom bilen och bebis ligga själv och oskyddat mot övriga bilar umedan föräldern baxar ut det andra barnet för att du är rädd om lacken?

Det finns en anledning varför det finns familjeparkeringar och den dagen du har egna barn kommer du förstå varför.

Tips, ta bussen
  • LaFontaine
    Mimosa86 skrev 2019-01-09 16:56:00 följande:

Så du anser att en mamma eller pappa som handlar med sina 1,75 barn ska ställa sig på en smalare plats så att barnvagn måste ställas framför eller bakom bilen och bebis ligga själv och oskyddat mot övriga bilar umedan föräldern baxar ut det andra barnet för att du är rädd om lacken?

Det finns en anledning varför det finns familjeparkeringar och den dagen du har egna barn kommer du förstå varför.

Tips, ta bussen

Men jag kan ju inte låta bli att undra hur du för när du kommer till parkering utan familjeplatser. Bryter ihop? Kör vidare?

Jag bor i Stockholms innerstad och har garage. Om min granne ställer sig det minsta snett fick jag omöjligt in babyskydd (eller barn för den delen) i bilen. Många gånger har jag fått parkera vagn och barn utanför bilen, köra ut från platsen och sen lasta in. Alla har överlevt. Varje gång. Det verkar otroligt svårt om man enbart kan parkera på bredare plats. Då kanske du ska ta bussen istället?
  • Anders 386

Om man är rädd om bilen och inte invalidiserad så ställer man bilen längst bort från varuhuset där det brukar finnas flera lediga platser. Vill man gardera sig ställer man sig så man ockuperar två platser. Jag förstår TS frustration - men man löser det knappast genom att "sno" dom platser som är vikta åt dom med speciella behov. 

Svar på tråden Parkera på familjeparkering utan familj