• Bejje

Parkera på familjeparkering utan familj

Detta är ett hett ämne som upprör många från olika sidor. Jag ska ge min syn på det.

2014 hade jag en begagnad bil som var 9 år gammal. Jag parkerade den på Ica maxi i deras smala parkeringsfickor och och ut för att se att min lack var förstörd för att någon idiot smällt upp dörren i min sida. Jag hade ingen aning om vem det kunde vara så jag kunde inte göra något åt det.

2016 köpte jag en helt ny bil. 2 månader senare när jag parkerade på Ica Maxi så hände samma sak igen. Förstörd lack, men denna gång på men 2 månader gammal bil. Självklart blir man förbannad. Jag fick lackera om sidan på bilen och ett år senare, 2017 hände samma jävla sak igen. Omlackering av bilen igen. Trots försäkring så kostar sånt här pengar och tid.

Sedan dess har jag börjat ställa mig på familjeparkeringarna. Varför? Jo för detta kan inte hända på en familjeparkering för att det är så god marginal till nästa bil att man kan smälla upp dörrarna fullt ut utan att nudda nästa bil.

Detta är det folk som blir upprörda som fan över för att jag och andra som gör det inte har familj med oss och hotar med att repa bilar om de ser något sådant. Låt mig ta det igen. De är villiga att bli kriminella och bryta mot lagen för att folk som inte har familj med sig ställer sig på familjeparkering, något som det inte finns någon lag mot och är alltså fullt tillåtet. Jag som gör det bryter inte mot någon lag, men den som repar en bil p.g.a. det är kriminell och bryter mot lagen.

Jag kan för mitt liv inte förstå det. Jag har fått min bil förstörd 3 ggr på kort tid av idioter som inte kan hantera att öppna en dörr försiktigt och tar färför till den enda åtgärd jag kan komma på för att försvara mig, d.v.s  att ställa mig i en parkeringruta som är bred nog att inte kunna  orsaka dessa skador och då kommer idioter och säger att de ska förstöra min bil??? Man blir ju helt paff.

Om du håller med mig, BRA! Om du inte gör det, säg vad jag borde göra för att undvika detta istället för att parkera i familjeparkeringar? Och snälla, tala om varför du tycker att det ä vettigt att vara kriminell och repa andras bilar för att någon parkerar på ett sätt som Du inte gillar?

• Svar på tråden Parkera på familjeparkering utan familj
  • Anonym (Hmmmm....)

Familjeparkeringarna finns inte för att öka säkerheten för barn utan för att underlätta för barnfamiljer att komma i och ur bilarna, med bilbarnstol, barnvagn osv.

Ni som klagar och påstår att det är lata människor som tagit en sådan plats och att det minsann syns att det inte är en barnfamilj kan tänka på att det kan vara en handikappad person som parkerat där. Handikapptillstånd är svåra att få och även om man har ett kan den/de platserna vara upptagna. Det kan, hör och häpna, vara så att en kompis eller släkting skjutsar den handikappade för att de ska göra något tillsammans. Att plocka ut en rullstol eller elskoter (typ Permobil) ur bagageutrymmet är minst lika svårt som att plocka ut en barnvagn.

• nattuw
    sextiotalist skrev 2019-01-09 09:13:32 följande:
    Jag skäms inte när jag står på en familjeparkering för att lotsa ut min mamma som har rörelsenedsättningar och svårigheter att ta sig ur och i en bil (och balansproblem)..
    Om du är där med din mamma så är det en mamma med barn, det vill säga en familj, som står på familjeparkeringen och det är sålunda helt i sin ordning.
  • Anonym (Hmmmm....)
    LaFontaine skrev 2019-01-09 11:06:06 följande:

Vi hade ny och dyr bil när vi hade nyfödd. Babyskyddet plockade vi oftast ur när vi lämnade bilen, så det fanns inga spår av barn. Menar folk alltså på allvar att de kunnat tänka sig att dra nyckel mot vår bil? Och ni har barn och sitter inte inspärrade? Idioter... 

Man kan ju också ha lite större barn där inga bilkuddar eller babyskydd behövs. Inte ska man riskera vandalism för det!
  • sextiotalist
    nattuw skrev 2019-01-09 11:08:48 följande:
    Om du är där med din mamma så är det en mamma med barn, det vill säga en familj, som står på familjeparkeringen och det är sålunda helt i sin ordning.
    Det har du fullständigt rätt i :). Räknas svärmor som familj också?
  • sysop
    sextiotalist skrev 2019-01-09 10:54:31 följande:
    Exakt, handikapp-parkeringar är reglerat enligt lagar och föreskrifter, familjeparkering är endast service (och kräver utrymme, så många affärer har inte ens detta, men ofta handikapp-parkering).
    Förutom detta finns det ett tufft regelverk vilka som kan få handikapptillstånd för att kunna nyttja dessa parkeringar.
    Handikapp-parkering är reglerad i lag på kommunalmark, när det gäller tomtmark är det inte lika säkert.
  • Anonym (N)
    Anonym (Nädu) skrev 2019-01-08 21:21:36 följande:

Nä du bryter inte mot någon lag. Men familjeparkering finns av en anledning. Jag tycker faktiskt att mina och andras barns liv är viktigare än din lack. Så, så länge idioter utan barn ställer sig där kommer jag fortsätta bli upprörd.

Vadå liv? Familjeparkering är väll en rätt ny grej så alla andra har ju överlevt. Man får i vanlig ordning hålla koll på sina barn, herregud.

Ts jag kan verkligen fatta varför du gör så efter så många olyckor. Kanske dags att de gör alla parkeringsrutor lite större.
  • sysop
    Anonym (Hmmmm....) skrev 2019-01-09 10:55:18 följande:
    Det som är bra med familjeparkeringar är att det blir färre barnfamiljer på dem övriga parkeringen. På den tiden jag kunde gå var vi alltid noga med att inte parkera bredvid en bil som man såg tillhörde en barnfamilj, just för att skydda bilen från att skadas. Är man rädd och lacken ska man alltså INTE stå bredvid en bil med barn.
    Det är nog en framgångsrik taktik då konsekvenstänk inte ligger högst upp i prioritet hos en liten knatte som lätt kan öppna dörren lite mer än vad utrymmet medger.
  • sysop
    Anonym (Hmmmm....) skrev 2019-01-09 11:07:42 följande:

Familjeparkeringarna finns inte för att öka säkerheten för barn utan för att underlätta för barnfamiljer att komma i och ur bilarna, med bilbarnstol, barnvagn osv.

Ni som klagar och påstår att det är lata människor som tagit en sådan plats och att det minsann syns att det inte är en barnfamilj kan tänka på att det kan vara en handikappad person som parkerat där. Handikapptillstånd är svåra att få och även om man har ett kan den/de platserna vara upptagna. Det kan, hör och häpna, vara så att en kompis eller släkting skjutsar den handikappade för att de ska göra något tillsammans. Att plocka ut en rullstol eller elskoter (typ Permobil) ur bagageutrymmet är minst lika svårt som att plocka ut en barnvagn.

Jag tror inte att många barnfamiljer skulle missunna en sådan person att parkera på en familjeparkering, det handlar troligtvis mer om att yngre personer i sportiga bilar irriterar när det till synes är lata och tar dessa och även handikapp-parkeringar
  • Anonym (Nädu)
    Anonym (N) skrev 2019-01-09 13:01:46 följande:

Vadå liv? Familjeparkering är väll en rätt ny grej så alla andra har ju överlevt. Man får i vanlig ordning hålla koll på sina barn, herregud.

Ts jag kan verkligen fatta varför du gör så efter så många olyckor. Kanske dags att de gör alla parkeringsrutor lite större.

Läs vad jag har skrivit tidigare så kanske du förstår.
  • Anonym (Ansvar??)
    fjanten skrev 2019-01-08 21:54:40 följande:
    Fast du ställer dig på familjeparkeringen för att skydda din lack, vilket innebär en ökad risk att dö för den/de barn vars föräldrar inte fick plats med sin bil där.
    Tycker nog du är mer orsak till dina barns död om du inte har förmågan att uppfostra dom eller klarar av att hantera dom på en parkering.
    Vad jag vet har inte många barn dött på parkeringar förr om åren och familjeparkeringarna kom ganska nyligen. Strax efter alla lata föräldrar började dyka upp som inte orkar uppfostra sina barn.
Svar på tråden Parkera på familjeparkering utan familj