• Bejje

Parkera på familjeparkering utan familj

Detta är ett hett ämne som upprör många från olika sidor. Jag ska ge min syn på det.

2014 hade jag en begagnad bil som var 9 år gammal. Jag parkerade den på Ica maxi i deras smala parkeringsfickor och och ut för att se att min lack var förstörd för att någon idiot smällt upp dörren i min sida. Jag hade ingen aning om vem det kunde vara så jag kunde inte göra något åt det.

2016 köpte jag en helt ny bil. 2 månader senare när jag parkerade på Ica Maxi så hände samma sak igen. Förstörd lack, men denna gång på men 2 månader gammal bil. Självklart blir man förbannad. Jag fick lackera om sidan på bilen och ett år senare, 2017 hände samma jävla sak igen. Omlackering av bilen igen. Trots försäkring så kostar sånt här pengar och tid.

Sedan dess har jag börjat ställa mig på familjeparkeringarna. Varför? Jo för detta kan inte hända på en familjeparkering för att det är så god marginal till nästa bil att man kan smälla upp dörrarna fullt ut utan att nudda nästa bil.

Detta är det folk som blir upprörda som fan över för att jag och andra som gör det inte har familj med oss och hotar med att repa bilar om de ser något sådant. Låt mig ta det igen. De är villiga att bli kriminella och bryta mot lagen för att folk som inte har familj med sig ställer sig på familjeparkering, något som det inte finns någon lag mot och är alltså fullt tillåtet. Jag som gör det bryter inte mot någon lag, men den som repar en bil p.g.a. det är kriminell och bryter mot lagen.

Jag kan för mitt liv inte förstå det. Jag har fått min bil förstörd 3 ggr på kort tid av idioter som inte kan hantera att öppna en dörr försiktigt och tar färför till den enda åtgärd jag kan komma på för att försvara mig, d.v.s  att ställa mig i en parkeringruta som är bred nog att inte kunna  orsaka dessa skador och då kommer idioter och säger att de ska förstöra min bil??? Man blir ju helt paff.

Om du håller med mig, BRA! Om du inte gör det, säg vad jag borde göra för att undvika detta istället för att parkera i familjeparkeringar? Och snälla, tala om varför du tycker att det ä vettigt att vara kriminell och repa andras bilar för att någon parkerar på ett sätt som Du inte gillar?

• Svar på tråden Parkera på familjeparkering utan familj
  • Anonym (Hatar de som hotar mina barn)
    LaFontaine skrev 2019-01-09 17:26:40 följande:
    Men jag kan ju inte låta bli att undra hur du för när du kommer till parkering utan familjeplatser. Bryter ihop? Kör vidare?

Jag bor i Stockholms innerstad och har garage. Om min granne ställer sig det minsta snett fick jag omöjligt in babyskydd (eller barn för den delen) i bilen. Många gånger har jag fått parkera vagn och barn utanför bilen, köra ut från platsen och sen lasta in. Alla har överlevt. Varje gång. Det verkar otroligt svårt om man enbart kan parkera på bredare plats. Då kanske du ska ta bussen istället?
    Dina barn har överlevt men tyvärr har inte alla barn gjort det. Därav att många föräldrar blir arga när någon blockerar familjeplatserna i onödan. Är det verkligen så svårt att förstå?
  • mrsLina
    Anonym (SBNFT) skrev 2019-01-09 16:03:23 följande:

Mina ungar är födda på 80- och 90-talet.

Då fanns minsann inte några specialplatser att tillgå, det gick bra ändå.

Dagens småbarnsföräldrar är så äckligt bortklemade och bara kräver och kräver!

Deras ungar går i deras fotspår och tror att de kan bete sig hur som helst medans mamman bara ler som ett fån åt sina underverk.

Vill ni veta en hemlis?

Det är bara ni själva som ser "miraklen", vi andra ser jobbiga gapande små illbattingar. Vi ser också småbarnsföräldrarna som tror att de har företräde till allt, inklusive dessa parkeringar. Som alla har lika stor rätt till, faktiskt.

Ju mer ni gnäller och kräver, desto mindre är vi andra villiga att ge. Punkt.

Det är din generation som uppfostrade de bortklemade människorna på 80-90 talet.
  • sextiotalist
    modsey skrev 2019-01-09 16:44:56 följande:

Ja här skiljer vi oss åt då...Om jag felparkerat oavsiktligt eller ej och en förälder vänligt frågade om det om det var ok om jag böt plats då hen har stor tvillingvagn och två bebisar. Då skulle jag säga mer typ " oj förlåt självklart !" Jag skulle fan erbjuda mig att hjälpa till att få ut vagnen för att "gottgöra " mitt misstag.

Men det är ingen felparkering.
  • Anonym (SBNFT)
    mrsLina skrev 2019-01-09 17:46:48 följande:
    Det är din generation som uppfostrade de bortklemade människorna på 80-90 talet.
    Det tar jag inte på mig någon kollektiv skuld för.
    Mina ungar har fått lära sig rätt och fel.
  • modsey
    sextiotalist skrev 2019-01-09 17:47:37 följande:

Nej men lite social trevlighet kan jag tycka att avstå om man är där utan barn.
  • Poppy75
    sextiotalist skrev 2019-01-09 17:47:37 följande:
    Fast det är det väl. Om man parkerar där som singel när de är markerade och avsedda för familjer. Att det inte är straffbart betyder väl inte att det är rätt? 
  • kaffe

Ursäkta men jag har lust att säga som min son sa när han var liten; Är ni dumma i huvudet på riktigt.

Finns det folk som på riktigt inte kan lassa i och ur ett gäng barn med alla attiraljer på en vanlig parkering utan att riskera deras säkerhet

Finns det folk på riktigt som hämnas någon som parkerat "fel" genom att stänga in bilen med kundvagnar eller annat jävelskap

Finns det folk som på riktigt tror att en familjeparkering är lika nödvändig för en barnfamilj som en handikappsparkering är för en person med handikappstillstånd.

Ja tydligen! 

• modsey
    kaffe skrev 2019-01-09 19:38:16 följande:

Ursäkta men jag har lust att säga som min son sa när han var liten; Är ni dumma i huvudet på riktigt.

Finns det folk som på riktigt inte kan lassa i och ur ett gäng barn med alla attiraljer på en vanlig parkering utan att riskera deras säkerhet

Finns det folk på riktigt som hämnas någon som parkerat "fel" genom att stänga in bilen med kundvagnar eller annat jävelskap

Finns det folk som på riktigt tror att en familjeparkering är lika nödvändig för en barnfamilj som en handikappsparkering är för en person med handikappstillstånd.

Ja tydligen! 

Säger så här. Hur svårt kan det på riktigt vara att INTE ställa sig där när man inte har barn med? Hur jobbigt kan det vara för ett gäng killar på 25 år att ställa bilen en bit bort för att lämna den till en pappa som kommer med tre småbarn och kundvagn i snögloppet. Eller för damen i 50 års åldern med två döttrar med på 20 plus och svara när man frågar vänligt " ska väl du skita i . Det här är mina barn seru" och där står jag med två bebisar och stor vagn och får släpa mig till andra sidan i snögloppet så hon o hennes vuxna barn kan stå kvar med 2 meter till ingången.

Ja självklart KLARAR jag det! Tycker bara att det är så fruktansvärt oförskämt och brist på vanlig respekt.
  • pyssel

Två ggr idag bara, har jag parkerat på en familjeparkering. Jag och mitt stora barn är också en familj och låter oss inte diskrimineras, brukar jag säga om det kommer någon viktig typ . Det låter lite bättre än att det är för att någon jävla snorunge med ohängda föräldrar inte ska smälla upp dörren på min bil. I g e n.

Alla hästar hemma
  • modsey
    pyssel skrev 2019-01-09 20:15:58 följande:

Två ggr idag bara, har jag parkerat på en familjeparkering. Jag och mitt stora barn är också en familj och låter oss inte diskrimineras, brukar jag säga om det kommer någon viktig typ . Det låter lite bättre än att det är för att någon jävla snorunge med ohängda föräldrar inte ska smälla upp dörren på min bil. I g e n.

Då borde du väl snarare undvika familjeparketingar.....
Svar på tråden Parkera på familjeparkering utan familj