• Bejje

Parkera på familjeparkering utan familj

Detta är ett hett ämne som upprör många från olika sidor. Jag ska ge min syn på det.

2014 hade jag en begagnad bil som var 9 år gammal. Jag parkerade den på Ica maxi i deras smala parkeringsfickor och och ut för att se att min lack var förstörd för att någon idiot smällt upp dörren i min sida. Jag hade ingen aning om vem det kunde vara så jag kunde inte göra något åt det.

2016 köpte jag en helt ny bil. 2 månader senare när jag parkerade på Ica Maxi så hände samma sak igen. Förstörd lack, men denna gång på men 2 månader gammal bil. Självklart blir man förbannad. Jag fick lackera om sidan på bilen och ett år senare, 2017 hände samma jävla sak igen. Omlackering av bilen igen. Trots försäkring så kostar sånt här pengar och tid.

Sedan dess har jag börjat ställa mig på familjeparkeringarna. Varför? Jo för detta kan inte hända på en familjeparkering för att det är så god marginal till nästa bil att man kan smälla upp dörrarna fullt ut utan att nudda nästa bil.

Detta är det folk som blir upprörda som fan över för att jag och andra som gör det inte har familj med oss och hotar med att repa bilar om de ser något sådant. Låt mig ta det igen. De är villiga att bli kriminella och bryta mot lagen för att folk som inte har familj med sig ställer sig på familjeparkering, något som det inte finns någon lag mot och är alltså fullt tillåtet. Jag som gör det bryter inte mot någon lag, men den som repar en bil p.g.a. det är kriminell och bryter mot lagen.

Jag kan för mitt liv inte förstå det. Jag har fått min bil förstörd 3 ggr på kort tid av idioter som inte kan hantera att öppna en dörr försiktigt och tar färför till den enda åtgärd jag kan komma på för att försvara mig, d.v.s  att ställa mig i en parkeringruta som är bred nog att inte kunna  orsaka dessa skador och då kommer idioter och säger att de ska förstöra min bil??? Man blir ju helt paff.

Om du håller med mig, BRA! Om du inte gör det, säg vad jag borde göra för att undvika detta istället för att parkera i familjeparkeringar? Och snälla, tala om varför du tycker att det ä vettigt att vara kriminell och repa andras bilar för att någon parkerar på ett sätt som Du inte gillar?

• Svar på tråden Parkera på familjeparkering utan familj
  • modsey

Vad förväntar du dig för svar....jag tycker inte synd om dig om någon parkerar in din bil...jag har i rena ilskan ställt 20 kundvagnar runt en sån dom dig...det var kul !

• Anonym (mor)

Är det så breda parkeringar på "familje" så barn kan slänga upp bildörren utan att bilen bredvid skadas?

• Anonym (Nädu)
    Anonym (Ansvar??) skrev 2019-01-09 13:18:15 följande:

Tycker nog du är mer orsak till dina barns död om du inte har förmågan att uppfostra dom eller klarar av att hantera dom på en parkering.

Vad jag vet har inte många barn dött på parkeringar förr om åren och familjeparkeringarna kom ganska nyligen. Strax efter alla lata föräldrar började dyka upp som inte orkar uppfostra sina barn.

Min kompis har 3 barn, 2 på 2 månader och 1 på 2,5 år. På en vanlig parkering tvingas hon ställa vagnen bakom bilen och lägga ett barn i den medan hon krånglar ut de andra två. Barnvagnen och barnet står så ute där bilarna kör och riskerar att bli påkörd. Risken kanske inte är jätte stor men varför utsätta barnet för risken överhuvudtaget? Bara för att nån annan inte vill risker lacken på sin bil. Handlar ju inte om att föräldrar inte har koll på sina barn, utan det finns inget annat sätt att göra det på.
  • LaFontaine
    modsey skrev 2019-01-09 13:28:00 följande:

Vad förväntar du dig för svar....jag tycker inte synd om dig om någon parkerar in din bil...jag har i rena ilskan ställt 20 kundvagnar runt en sån dom dig...det var kul !

Men återigen, hur vet du att det inte fanns barn i bilen? Om någon tagit ut babyskyddet till exempel? Det känns ju helt sinnessjukt att göra en sån grej!
  • modsey
    LaFontaine skrev 2019-01-09 13:55:39 följande:

Men återigen, hur vet du att det inte fanns barn i bilen? Om någon tagit ut babyskyddet till exempel? Det känns ju helt sinnessjukt att göra en sån grej!

För att jag stod och såg på när hon kom med bilen och svarade mig så jäkla drygt när jag vänligt påpekade att jag behövde den när jag kom med två spädbarn.
  • Physalis

Jag tycker det är egoistiskt av dig att använda platserna som absolut inte är gjorda för dig.

Samtidigt verkar familjeparkeringar skapa mer problem än nytta med tanke på att de missbrukas av många. Sen stressar vissa småbarnsföräldrar sönder sig över om de kommer få en plats eller inte, och över att bedöma ifall de upptagna platserna är tagna av folk som har rätt att vara där.

Jag håller med om att det är något galet när vissa är villiga att begå brott i sin ilska. Hur ska de t ex veta att den ensamma mannen inte parkerar där för att plocka upp partner och barn som varit och handlat.

Själv väljer jag bort affärer där parkeringarna inte duger. Vi har en galleria där alla pplatser är extra breda, dit åker vi alltid nu när vi har småbarn. Bortvända blir de parkeringar med väldigt smala platser och de som alltid är fulla.

Korrekturläser som en kratta
  • elmadumle
    modsey skrev 2019-01-09 14:05:12 följande:
    För att jag stod och såg på när hon kom med bilen och svarade mig så jäkla drygt när jag vänligt påpekade att jag behövde den när jag kom med två spädbarn.
    Du har inte mer rätt till den än någon annan, jag kanske behöver kunna öppna dörren ordentligt för att komma ur och in pga jag är fet tex;) och om du stänger in en bil på det sättet så är det du som åker dit om du blir påkommen då dessa parkeringsplatser inte enligt lag är vikta till barnfamiljer. Jag förstår inte vad som hänt med dagens föräldrar, på -90 talet när mina äldsta barn är födda gick det utmärkt att få ut ett babyskydd ur bilen på en vanlig p-plats....
  • Anonym (SBNFT)
    modsey skrev 2019-01-09 14:05:12 följande:
    Var gjorde du av dina ungar medans du körde runt på 20 kundvagnar?
    Var inte parkeringen lika farlig då?

Vilket idiotiskt tilltag, synd att du inte blev polisanmäld.
    Personen har all laglig rätt att stå där och du är en idiot.
  • Anonym (Jazzhands)

Herregud vilka dramaqueens vissa här är, anklaga andra för att riskera era barns liv? Repa andras bilar? Att man inte skulle få nyttja familjeplatserna när man har äldre med rullatorer och andra hjälpmedel är löjeväckande.

Här finns det ett fåtal familjeparkeringsplatser, men de ligger inte närmre affären utan bland de andra platserna, det är också mest trafikerat där. Dessutom verkar många fötäldrar inte ha något emot att barnen skuttar mellan bilen och affären där bilar kör.

Fyi jag har aldrig stått på en familjeparkeringsplats.

• Anonym (SBNFT)

Mina ungar är födda på 80- och 90-talet.
    Då fanns minsann inte några specialplatser att tillgå, det gick bra ändå.

Dagens småbarnsföräldrar är så äckligt bortklemade och bara kräver och kräver!
    Deras ungar går i deras fotspår och tror att de kan bete sig hur som helst medans mamman bara ler som ett fån åt sina underverk.

Vill ni veta en hemlis?
    Det är bara ni själva som ser "miraklen", vi andra ser jobbiga gapande små illbattingar. Vi ser också småbarnsföräldrarna som tror att de har företräde till allt, inklusive dessa parkeringar. Som alla har lika stor rätt till, faktiskt.

Ju mer ni gnäller och kräver, desto mindre är vi andra villiga att ge. Punkt.

Svar på tråden Parkera på familjeparkering utan familj