• Bejje

Parkera på familjeparkering utan familj

Detta är ett hett ämne som upprör många från olika sidor. Jag ska ge min syn på det.

2014 hade jag en begagnad bil som var 9 år gammal. Jag parkerade den på Ica maxi i deras smala parkeringsfickor och och ut för att se att min lack var förstörd för att någon idiot smällt upp dörren i min sida. Jag hade ingen aning om vem det kunde vara så jag kunde inte göra något åt det.

2016 köpte jag en helt ny bil. 2 månader senare när jag parkerade på Ica Maxi så hände samma sak igen. Förstörd lack, men denna gång på men 2 månader gammal bil. Självklart blir man förbannad. Jag fick lackera om sidan på bilen och ett år senare, 2017 hände samma jävla sak igen. Omlackering av bilen igen. Trots försäkring så kostar sånt här pengar och tid.

Sedan dess har jag börjat ställa mig på familjeparkeringarna. Varför? Jo för detta kan inte hända på en familjeparkering för att det är så god marginal till nästa bil att man kan smälla upp dörrarna fullt ut utan att nudda nästa bil.

Detta är det folk som blir upprörda som fan över för att jag och andra som gör det inte har familj med oss och hotar med att repa bilar om de ser något sådant. Låt mig ta det igen. De är villiga att bli kriminella och bryta mot lagen för att folk som inte har familj med sig ställer sig på familjeparkering, något som det inte finns någon lag mot och är alltså fullt tillåtet. Jag som gör det bryter inte mot någon lag, men den som repar en bil p.g.a. det är kriminell och bryter mot lagen.

Jag kan för mitt liv inte förstå det. Jag har fått min bil förstörd 3 ggr på kort tid av idioter som inte kan hantera att öppna en dörr försiktigt och tar färför till den enda åtgärd jag kan komma på för att försvara mig, d.v.s  att ställa mig i en parkeringruta som är bred nog att inte kunna  orsaka dessa skador och då kommer idioter och säger att de ska förstöra min bil??? Man blir ju helt paff.

Om du håller med mig, BRA! Om du inte gör det, säg vad jag borde göra för att undvika detta istället för att parkera i familjeparkeringar? Och snälla, tala om varför du tycker att det ä vettigt att vara kriminell och repa andras bilar för att någon parkerar på ett sätt som Du inte gillar?

• Svar på tråden Parkera på familjeparkering utan familj
  • Anonym (Inte alltid)
    EnAnonumius skrev 2019-01-09 09:53:28 följande:

Och vad skall det vara för rubrik på den p-boten? "Bryter mot företagets serviceTÄNK?"

Familjeparkeringar är bara en s.k "service tänk" , med idén bakom service tänkandet att öka på säkerheten för barnfamiljerna.

Dock så kan inte q-park (eller annan parkeringsbolag) bötfälla dem som står på familjeparkeringar om de själva inte har familj med i bilen. Familjeparkeringar har inga "regler" och det är inte heller reglerat enligt någon lag.

Så det enda som barnfamiljer skulle kunna använda som argument är ju att påtala att det skulle var önskvärt att lämna familjeparkeringsplatser till barnfamiljerna.

Det var riktat gentemot delen av tråden där någon tog upp varför folk inte ställer sig på handikapp när dom ändå tar sig frihet att parkera på platser tänkta för familjer.

Kanske uttryckte mig slarvigt. Ursäkta så mycket.

Sen kan Ica visst begära av sin leverantör att börja lappa men då måste familjeplatserna kompletteras med andra reglerande skyltar för som du säger kan man inte utfärda kontrollavgifter med den skyltställningen som grund och få fallerar ju ändå det hela.

Hursomhelst det var som sagt svar på handikappsgrejen.
  • sysop
    Anonym (Pi) skrev 2019-01-09 06:42:27 följande:
    Jag klämmer fast treåringen mellan ena benet och bilen.
    Men 3,1415926.. är det inte risk för att det blir bucklor på treåringen då Förvånad Flört
  • Anonym (Hmmmm....)

Familjeparkeringar är inte skyddade och förbjudna för andra att parkera på så som det är för handikapplatser.

Vi parkerar också på familjeparkering ibland, men detta just för att jag är handikappad och kör elskoter. När min man ska lasta ur den ur bagaget behöver han extra plats.

• Anonym (Hmmmm....)
    Bejje skrev 2019-01-09 00:18:19 följande:
    sysop skrev 2019-01-09 00:03:59 följande:
    Förhoppningsvis noll, och jag hoppas även att de som skadas är få
    Jag undrar också det eftersom debatten har vänt mot just den saken som om hundratals barn dog årligen på Ica Maxis parkeringar, men jag misstänker att det inte alls är så.

Nej så är det inte. Affärer som har familjeparkering har det bara som en extra service till barnfamiljer. Lite fjäskande för att de ska handla hos dem. Om en affär har familjeparkering och en annan inte har det kanske familjerna ratar affären utan.
  • sextiotalist
    Anonym (Hmmmm....) skrev 2019-01-09 10:48:11 följande:

Familjeparkeringar är inte skyddade och förbjudna för andra att parkera på så som det är för handikapplatser.

Vi parkerar också på familjeparkering ibland, men detta just för att jag är handikappad och kör elskoter. När min man ska lasta ur den ur bagaget behöver han extra plats.

Exakt, handikapp-parkeringar är reglerat enligt lagar och föreskrifter, familjeparkering är endast service (och kräver utrymme, så många affärer har inte ens detta, men ofta handikapp-parkering).
    Förutom detta finns det ett tufft regelverk vilka som kan få handikapptillstånd för att kunna nyttja dessa parkeringar.
  • Anonym (Hmmmm....)
    Anonym (Nädu) skrev 2019-01-09 06:06:17 följande:
    Det handlar inte om att slänga upp dörrar, säkerheten handlar inte om din lack.

När jag kommer ensam med 2 små barn och får stå på en vanliga parkering då har jag två val: 1. Ta ut 3 åringen först och hoppas att hon lyssnar och står kvar bredvid bilen, medan jag plockar ur bebisen. 2. Tar ut bebisen första och tvingas lägga henne i vagnen bakom bilen, alltså där bilarna kör och hoppas att hon inte blir påkörd medan jag plockar ut stora syster.

Mina och andras barns liv är viktigare än dina lack.
    Det som är bra med familjeparkeringar är att det blir färre barnfamiljer på dem övriga parkeringen. På den tiden jag kunde gå var vi alltid noga med att inte parkera bredvid en bil som man såg tillhörde en barnfamilj, just för att skydda bilen från att skadas. Är man rädd och lacken ska man alltså INTE stå bredvid en bil med barn.
  • Anonym (Hmmmm....)
    Anonym (Puck) skrev 2019-01-09 06:45:56 följande:
    Absolut. Så vet du vad du riskerar. Du vet att det finns tillfällen där man kan få tillfälliga handikappsparkeringstillstånd om ens personliga tillstånd kräver det en period i livet va? Så slipper nyopererade du riskera barns liv.
    Jo för sådana är jättelätta att få! Min man kan inte få ett sådant tillstånd eftersom det inte är han som är handikappad!
  • nattuw
    Pilsner skrev 2019-01-09 08:41:18 följande:
    Latmask. Jag parkerar mina bilar långt bort för att slippa parkeringsskador. Skulle aldrig falla mig in att parkera på familjeparkeringen.
    Långt bort är är en vinnande taktik. Det är alltid ledigt och man slipper det kaos som brukar uppstå närmare ingången. Oftast går det dessutom fortare än om man envisas med att stå vid ingången och man får lite motion på köpet.
  • sextiotalist
    nattuw skrev 2019-01-09 10:59:03 följande:
    Långt bort är är en vinnande taktik. Det är alltid ledigt och man slipper det kaos som brukar uppstå närmare ingången. Oftast går det dessutom fortare än om man envisas med att stå vid ingången och man får lite motion på köpet.
    Det väljer jag för det mesta, även när sonen var i småbarnsåldern. Gick lättare att parkera, färre bilar och ofta en mycket tryggare väg till affären, eftersom jag valde att parkera nära gångvägen.
  • LaFontaine

Vi hade ny och dyr bil när vi hade nyfödd. Babyskyddet plockade vi oftast ur när vi lämnade bilen, så det fanns inga spår av barn. Menar folk alltså på allvar att de kunnat tänka sig att dra nyckel mot vår bil? Och ni har barn och sitter inte inspärrade? Idioter... 

Svar på tråden Parkera på familjeparkering utan familj