• Bejje

Parkera på familjeparkering utan familj

Detta är ett hett ämne som upprör många från olika sidor. Jag ska ge min syn på det.

2014 hade jag en begagnad bil som var 9 år gammal. Jag parkerade den på Ica maxi i deras smala parkeringsfickor och och ut för att se att min lack var förstörd för att någon idiot smällt upp dörren i min sida. Jag hade ingen aning om vem det kunde vara så jag kunde inte göra något åt det.

2016 köpte jag en helt ny bil. 2 månader senare när jag parkerade på Ica Maxi så hände samma sak igen. Förstörd lack, men denna gång på men 2 månader gammal bil. Självklart blir man förbannad. Jag fick lackera om sidan på bilen och ett år senare, 2017 hände samma jävla sak igen. Omlackering av bilen igen. Trots försäkring så kostar sånt här pengar och tid.

Sedan dess har jag börjat ställa mig på familjeparkeringarna. Varför? Jo för detta kan inte hända på en familjeparkering för att det är så god marginal till nästa bil att man kan smälla upp dörrarna fullt ut utan att nudda nästa bil.

Detta är det folk som blir upprörda som fan över för att jag och andra som gör det inte har familj med oss och hotar med att repa bilar om de ser något sådant. Låt mig ta det igen. De är villiga att bli kriminella och bryta mot lagen för att folk som inte har familj med sig ställer sig på familjeparkering, något som det inte finns någon lag mot och är alltså fullt tillåtet. Jag som gör det bryter inte mot någon lag, men den som repar en bil p.g.a. det är kriminell och bryter mot lagen.

Jag kan för mitt liv inte förstå det. Jag har fått min bil förstörd 3 ggr på kort tid av idioter som inte kan hantera att öppna en dörr försiktigt och tar färför till den enda åtgärd jag kan komma på för att försvara mig, d.v.s  att ställa mig i en parkeringruta som är bred nog att inte kunna  orsaka dessa skador och då kommer idioter och säger att de ska förstöra min bil??? Man blir ju helt paff.

Om du håller med mig, BRA! Om du inte gör det, säg vad jag borde göra för att undvika detta istället för att parkera i familjeparkeringar? Och snälla, tala om varför du tycker att det ä vettigt att vara kriminell och repa andras bilar för att någon parkerar på ett sätt som Du inte gillar?

• Svar på tråden Parkera på familjeparkering utan familj
  • sextiotalist
    Anonym (Fel) skrev 2019-01-09 07:55:05 följande:

Jadu jag är gravid och har extremt ont av foglossning så jag måste krångla mig ur bilen på ett lite speciellt sätt just nu. Blir inte jätteglad när jag kommer ut till bilen och någon hönshjärna har parkerat jättenära min sida och jag måste försöka klämma in magen men vad gör man? Ställer mig inte på familjeparkering ändå.

Hos oss är ungefär 1/3 familjeparkeringar, så det är mycket sällan det är fullt
  • Pilsner
    Bejje skrev 2019-01-08 20:58:57 följande:

Detta är ett hett ämne som upprör många från olika sidor. Jag ska ge min syn på det.

[...]

Om du håller med mig, BRA! Om du inte gör det, säg vad jag borde göra för att undvika detta istället för att parkera i familjeparkeringar? Och snälla, tala om varför du tycker att det ä vettigt att vara kriminell och repa andras bilar för att någon parkerar på ett sätt som Du inte gillar?

Latmask. Jag parkerar mina bilar långt bort för att slippa parkeringsskador. Skulle aldrig falla mig in att parkera på familjeparkeringen.
  • Anonym (Nädu)
    Anonym (Pi) skrev 2019-01-09 06:42:27 följande:

Jag klämmer fast treåringen mellan ena benet och bilen.

Min kompis har tvillingpojkar på 2 månader och en flicka på 2,5 år. Nått barn kommer hamna ute i vägen, oavsett hur man gör, på en vanlig parkering.
  • Anonym (Puck)
    Anonym (Pi) skrev 2019-01-09 07:35:10 följande:

Ja, det vet jag. Jag frågade men fick nobben. Hade "bara" ont i stygnen. Dessutom var det otympligt att ta sig ut ur bilen med bandage från ljumsken ner till foten. Men handikappad vad jag ju inte.

Du skulle inte heller erbjuda din plats till gravida på tunnelbanan antar jag?

Jag sätter mig aldrig på tunnelbanan, är ung (nåja..) och frisk, och åker sällan långt. Du kanske skulle ha beställt matvaror hemlevererat om du hade såna problem, istället för att riskera barns liv. Vem vet, kanske det är ditt fel att barnen i artiklarna blivit påkörda?
  • sextiotalist
    Anonym (Puck) skrev 2019-01-09 08:54:49 följande:
    Jag sätter mig aldrig på tunnelbanan, är ung (nåja..) och frisk, och åker sällan långt. Du kanske skulle ha beställt matvaror hemlevererat om du hade såna problem, istället för att riskera barns liv. Vem vet, kanske det är ditt fel att barnen i artiklarna blivit påkörda?
    Snälla du. Överdriver du inte väldigt mycket. Riskera ett barns liv. Skulle nog skriva, inte riskera lackskador på andras bilar, som är absolut det vanligaste problemet med trånga parkeringar.
    Barn ska, oavsett om det är familjeparkering (lite information, bilar kör bakom bilar där också) eller inte, så ska barn inte springa runt, barnen är inte med automatik skyddade för att det är någon dm bredare mellan bilarna och att det står familjeparkering innebär inte att det inte är bilar som passerar där ändå.

Som parkeringen ser ut där jag brukar handla, så skulle det vara för barnens säkerhet, så skulle jag inte parkera på någon familjeparkering, där är det ofta mest kaos, jag hade ställt mig långt ifrån, där få bilar är och gått längs den betydligt säkrare gångvägen.
    Det gjorde jag även när sonen var liten. Jag ställde mig så långt ifrån ingången som möjligt och gick och det var det absolut säkraste sättet att ta mig och sonen till affären
  • Anonym (Nädu)
    sextiotalist skrev 2019-01-09 09:00:32 följande:

Snälla du. Överdriver du inte väldigt mycket. Riskera ett barns liv. Skulle nog skriva, inte riskera lackskador på andras bilar, som är absolut det vanligaste problemet med trånga parkeringar.

Barn ska, oavsett om det är familjeparkering (lite information, bilar kör bakom bilar där också) eller inte, så ska barn inte springa runt, barnen är inte med automatik skyddade för att det är någon dm bredare mellan bilarna och att det står familjeparkering innebär inte att det inte är bilar som passerar där ändå.

Som parkeringen ser ut där jag brukar handla, så skulle det vara för barnens säkerhet, så skulle jag inte parkera på någon familjeparkering, där är det ofta mest kaos, jag hade ställt mig långt ifrån, där få bilar är och gått längs den betydligt säkrare gångvägen.

Det gjorde jag även när sonen var liten. Jag ställde mig så långt ifrån ingången som möjligt och gick och det var det absolut säkraste sättet att ta mig och sonen till affären

Hur ska man lösa det då? Som min kompis när hon kommer ensam med sina tre barn (2 st 2 månaders och en 2,5 åring) och tvingas stå på en vanlig parkering. Hon måste ställa vagnen bakom bilen (alltså där bilar kör) sen lägga ena tvillingen i den och hoppas att ingen kör på honom medan hon får ut de andra barnen. Oavsett hur hon gör så kommer nått av barnen hamna i risk för att bli påkörd på en vanlig parkering. På en familjeparkering får vagnen plats i mellan bilarna och slipper att hamna ute i vägen.
  • sextiotalist
    Anonym (Nädu) skrev 2019-01-09 09:05:15 följande:
    Hur ska man lösa det då? Som min kompis när hon kommer ensam med sina tre barn (2 st 2 månaders och en 2,5 åring) och tvingas stå på en vanlig parkering. Hon måste ställa vagnen bakom bilen (alltså där bilar kör) sen lägga ena tvillingen i den och hoppas att ingen kör på honom medan hon får ut de andra barnen. Oavsett hur hon gör så kommer nått av barnen hamna i risk för att bli påkörd på en vanlig parkering. På en familjeparkering får vagnen plats i mellan bilarna och slipper att hamna ute i vägen.
    Självklart så är det ett bättre val, men det finns även andra, som inte har småbarn och barnvagn, som också behöver utrymmet. Jag personligen anser att det är ett fel namn att skriva familjeparkering och endast se dessa platser för de som har små barn. Det är jättebra med större parkeringar, absolut, perfekt med de som har småbarn, de som har svårigheter med att röra sig (nej, långt ifrån alla med nedsatt rörelseförmåga får handikapptillstånd). Eller ska den som är beroende av rullator behöva stå bakom bilen?
    Jag skäms inte när jag står på en familjeparkering för att lotsa ut min mamma som har rörelsenedsättningar och svårigheter att ta sig ur och i en bil (och balansproblem). Skulle också välja det om min svärmor, helt beroende av sin rullator, satt i bilen.
  • Anonym (Hatar de som hotar mina barn)
    sextiotalist skrev 2019-01-09 09:13:32 följande:
    Självklart så är det ett bättre val, men det finns även andra, som inte har småbarn och barnvagn, som också behöver utrymmet. Jag personligen anser att det är ett fel namn att skriva familjeparkering och endast se dessa platser för de som har små barn. Det är jättebra med större parkeringar, absolut, perfekt med de som har småbarn, de som har svårigheter med att röra sig (nej, långt ifrån alla med nedsatt rörelseförmåga får handikapptillstånd). Eller ska den som är beroende av rullator behöva stå bakom bilen?
    Jag skäms inte när jag står på en familjeparkering för att lotsa ut min mamma som har rörelsenedsättningar och svårigheter att ta sig ur och i en bil (och balansproblem). Skulle också välja det om min svärmor, helt beroende av sin rullator, satt i bilen.
    Jag tror det är mycket få som stör sig på någon som hjälper en äldre med rullator eller kryckor. De jag blir förbannade på är ensamma män och kvinnor som ser ut att röra sig obehindrat och tar upp platser på en full familjeparkering. Jag tror inte jag är särskilt ovanlig där. Har familjeparkeringen fullt av tomma platser så är det bara paragrafryttare som stör sig.

Och till alla som tycker att de har minsann ont utan att det syns utanpå så är det extremt ovanligt att smärttillstånd som inte innebär några synliga besvär förvärras av en kort promenad. Det är med största sannolikhet precis tvärtom, det sämsta som finns för de flesta onda ryggar och trötta knän är att bli för stillasittande.
  • Anonym (Nädu)
    sextiotalist skrev 2019-01-09 09:13:32 följande:

Jag säger ingenting om äldre, sjuka, ny opererade osv nån gång väljer att uttnyttja familjeparkering.

Men här är alltid familjeparkeringarna fulla och åtminstone 3/4 av bilarna är nyare, utan barnbilstol i och körs en man som är rädd om sin lack. Det är inte okej.
  • EnAnonumius
    Anonym (Inte alltid) skrev 2019-01-09 07:52:00 följande:
    Ica skulle mycket väl kunna be t ex q park att lappa. Dom väljer stt inte göra det för dom 1 ser inget problem 2 det är värre för dom att begära av sin entreprenör att lappar ska utfärdas av den enkla anledning att dom är rädda att kunder väljer att handla någon annanstans.
    Och vad skall det vara för rubrik på den p-boten? "Bryter mot företagets serviceTÄNK?"

Familjeparkeringar är bara en s.k "service tänk" , med idén bakom service tänkandet att öka på säkerheten för barnfamiljerna.
    Dock så kan inte q-park (eller annan parkeringsbolag) bötfälla dem som står på familjeparkeringar om de själva inte har familj med i bilen. Familjeparkeringar har inga "regler" och det är inte heller reglerat enligt någon lag.

Så det enda som barnfamiljer skulle kunna använda som argument är ju att påtala att det skulle var önskvärt att lämna familjeparkeringsplatser till barnfamiljerna.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Parkera på familjeparkering utan familj