• Bejje

Parkera på familjeparkering utan familj

Detta är ett hett ämne som upprör många från olika sidor. Jag ska ge min syn på det.

2014 hade jag en begagnad bil som var 9 år gammal. Jag parkerade den på Ica maxi i deras smala parkeringsfickor och och ut för att se att min lack var förstörd för att någon idiot smällt upp dörren i min sida. Jag hade ingen aning om vem det kunde vara så jag kunde inte göra något åt det.

2016 köpte jag en helt ny bil. 2 månader senare när jag parkerade på Ica Maxi så hände samma sak igen. Förstörd lack, men denna gång på men 2 månader gammal bil. Självklart blir man förbannad. Jag fick lackera om sidan på bilen och ett år senare, 2017 hände samma jävla sak igen. Omlackering av bilen igen. Trots försäkring så kostar sånt här pengar och tid.

Sedan dess har jag börjat ställa mig på familjeparkeringarna. Varför? Jo för detta kan inte hända på en familjeparkering för att det är så god marginal till nästa bil att man kan smälla upp dörrarna fullt ut utan att nudda nästa bil.

Detta är det folk som blir upprörda som fan över för att jag och andra som gör det inte har familj med oss och hotar med att repa bilar om de ser något sådant. Låt mig ta det igen. De är villiga att bli kriminella och bryta mot lagen för att folk som inte har familj med sig ställer sig på familjeparkering, något som det inte finns någon lag mot och är alltså fullt tillåtet. Jag som gör det bryter inte mot någon lag, men den som repar en bil p.g.a. det är kriminell och bryter mot lagen.

Jag kan för mitt liv inte förstå det. Jag har fått min bil förstörd 3 ggr på kort tid av idioter som inte kan hantera att öppna en dörr försiktigt och tar färför till den enda åtgärd jag kan komma på för att försvara mig, d.v.s  att ställa mig i en parkeringruta som är bred nog att inte kunna  orsaka dessa skador och då kommer idioter och säger att de ska förstöra min bil??? Man blir ju helt paff.

Om du håller med mig, BRA! Om du inte gör det, säg vad jag borde göra för att undvika detta istället för att parkera i familjeparkeringar? Och snälla, tala om varför du tycker att det ä vettigt att vara kriminell och repa andras bilar för att någon parkerar på ett sätt som Du inte gillar?

• Svar på tråden Parkera på familjeparkering utan familj
  • kaffe
    modsey skrev 2019-01-09 20:10:33 följande:
    Säger så här. Hur svårt kan det på riktigt vara att INTE ställa sig där när man inte har barn med? Hur jobbigt kan det vara för ett gäng killar på 25 år att ställa bilen en bit bort för att lämna den till en pappa som kommer med tre småbarn och kundvagn i snögloppet. Eller för damen i 50 års åldern med två döttrar med på 20 plus och svara när man frågar vänligt " ska väl du skita i . Det här är mina barn seru" och där står jag med två bebisar och stor vagn och får släpa mig till andra sidan i snögloppet så hon o hennes vuxna barn kan stå kvar med 2 meter till ingången.

Ja självklart KLARAR jag det! Tycker bara att det är så fruktansvärt oförskämt och brist på vanlig respekt.
    Det är väl iofs lika jobbigt för alla med kundvagnen i snöglopet, barn eller ej. 

Hur vet du ens vilka som parkerar på familjeparkeringarna? Står du och spanar på dom? Jag har aldrig lagt märke till vilka som står där. Är det upptaget förutsätter jag att det är någon som har behov av den som ställt sej där, småbarn eller ej.

Jag förstår faktiskt inte varför man gör så stor grej av att man måste ha familjeparkering  om man har barn och vagn. Det är inte precis kvasivetenskap att lära sej montera ut och in sina barn från en vanlig parkering. Lite bökigare och lite  mer oangeläget ju sämre parkering man får, men så är det för alla.
  • pyssel
    modsey skrev 2019-01-09 20:19:30 följande:

Då borde du väl snarare undvika familjeparketingar.....

Om de inte var så breda, ja, men nu är de ju det.
    Alla hästar hemma
  • modsey
    pyssel skrev 2019-01-09 20:44:57 följande:

Om de inte var så breda, ja, men nu är de ju det.

Still....4 härjande kladdiga ungar runt din bil. Alla ställer sig ju inte mitt i rutan heller...Min man har en riktigt fin bil och skulle aldrig drömma om att ställa sig ens i närheten där risken för att barn befinner dig liksom är störst....Men det kanske är av mer bekvämilighetsskäl du ställer dig där egentligen....
  • Anonym (Usch)
    kaffe skrev 2019-01-09 19:38:16 följande:

Ursäkta men jag har lust att säga som min son sa när han var liten; Är ni dumma i huvudet på riktigt.

Finns det folk som på riktigt inte kan lassa i och ur ett gäng barn med alla attiraljer på en vanlig parkering utan att riskera deras säkerhet

Finns det folk på riktigt som hämnas någon som parkerat "fel" genom att stänga in bilen med kundvagnar eller annat jävelskap

Finns det folk som på riktigt tror att en familjeparkering är lika nödvändig för en barnfamilj som en handikappsparkering är för en person med handikappstillstånd.

Ja tydligen! 

Otrevlig unge du har men ja, det är betydligt lättare på större familjeparkwribgar att lassa i och ur.

Nu har vi handikapptillstånd och parkerar där oftast och då finns det små poliser där som hytter med näven, knackar på rutan och undrar varför jag parkerar där när jag inte ser ut att va sjuk.

Svarar då att hen kan hålla min cpskadade son som inte kan stå själv och tackar så mycket för omtanken och den polisiära insats hen givit sig själv i samhället så vår handikappparkering ska gå till oss!
  • pyssel
    modsey skrev 2019-01-09 20:48:50 följande:

Still....4 härjande kladdiga ungar runt din bil. Alla ställer sig ju inte mitt i rutan heller...Min man har en riktigt fin bil och skulle aldrig drömma om att ställa sig ens i närheten där risken för att barn befinner dig liksom är störst....Men det kanske är av mer bekvämilighetsskäl du ställer dig där egentligen....

Nja, mer på impuls, och dagar när jag tänker mer på dörrskrap än andra.
    Alla hästar hemma
  • kaffe
    Anonym (Usch) skrev 2019-01-09 20:50:20 följande:
    Otrevlig unge du har men ja, det är betydligt lättare på större familjeparkwribgar att lassa i och ur.

Nu har vi handikapptillstånd och parkerar där oftast och då finns det små poliser där som hytter med näven, knackar på rutan och undrar varför jag parkerar där när jag inte ser ut att va sjuk.

Svarar då att hen kan hålla min cpskadade son som inte kan stå själv och tackar så mycket för omtanken och den polisiära insats hen givit sig själv i samhället så vår handikappparkering ska gå till oss!
    Nej, min unge som numera är en välartad tonåring varken är eller var otrevlig. Det var det starkaste kraftuttryck han hade och användes bara om något var riktigt illa som när vi t ex vi såg en man slå ner en dam så illa att hon fick hämtas med ambulans. Då är frågan om han är dum på riktigt inte ett dugg oförskämt. Eller?
    Viken otrevlig attityd du har förresten som dömer folk du inte känner som otrevliga!

Handikapptillstånd är en helt annan sak. Där förstår jag att man faktiskt blir arg om någon ställer sej där som inte har rätt till det. Där finns ju en orsak till varför man har tillståndet som är lite mer än att det bara är lite extra bökigt att ställa sej på en riktig parkering.
  • Anonym (Meeen.... hallå?)

Men du.. hur tänker du? Familjeparkeringar är ju breda för att man ska kunna öppna dörrarna helt så man får ut/in ungen. Har du försökt sätta in en 1:åring i en bilbarnstol med bildörren öppen till knappt hälften? Det går men det är svårt att hindra dörren att inte öppna sig mer. Och Ännu svårare med ett helt babyskydd, nästan omöjligt. Och om DU (och många andra) nu ställer sig felaktigt och tar upp dessa familjaparkeringar så får ju småbarns familjer ställa på en vanlig trång. Och då kanske råka repa lacken på en bil som ställt bredvid när man ska in med ungen och eventuellt babyskyddet. Även om man som barnfamilj ställer långt bort så finns risken att en annan bil parkerat brevid när man kommer ut igen.

Låt bli att ockupera dessa platser och låt dom som behöver extra plats använda dom!

Helt enkelt: Tar DU upp en familjeparkering = en småbarnsfamilj som behöver ställa på en ?vanlig? plats och därmed större risk att en bil repas

• sextiotalist
    Anonym (Meeen.... hallå?) skrev 2019-01-09 21:12:43 följande:

Men du.. hur tänker du? Familjeparkeringar är ju breda för att man ska kunna öppna dörrarna helt så man får ut/in ungen. Har du försökt sätta in en 1:åring i en bilbarnstol med bildörren öppen till knappt hälften? Det går men det är svårt att hindra dörren att inte öppna sig mer. Och Ännu svårare med ett helt babyskydd, nästan omöjligt. Och om DU (och många andra) nu ställer sig felaktigt och tar upp dessa familjaparkeringar så får ju småbarns familjer ställa på en vanlig trång. Och då kanske råka repa lacken på en bil som ställt bredvid när man ska in med ungen och eventuellt babyskyddet. Även om man som barnfamilj ställer långt bort så finns risken att en annan bil parkerat brevid när man kommer ut igen.

Låt bli att ockupera dessa platser och låt dom som behöver extra plats använda dom!

Helt enkelt: Tar DU upp en familjeparkering = en småbarnsfamilj som behöver ställa på en ?vanlig? plats och därmed större risk att en bil repas

Tänk att vi fixade det för 20 år sedan på vanliga parkeringar. Förresten, vi använde barnvagnar som barnen låg i, så vi lät skyddet vara kvar i bilen, baxade ut en liggvagn (tog för mig nog max tre minuter).

Jag tog aldrig ut sonen ur bilen innan vagnen var ur.
  • LaFontaine

Jag gör det varje dag, utan att repa bilen bredvid. Eftersom jag inte är någon supermänniska, kan jag inte låta bli att fundera på om ni som absolut inte kan göra samma sak möjligen lider av någon form av intellektuell funktionsnedsättning. Och bör ni då ens köra bil?
  • kaffe

Jag vet inte det jag. Jag har haft 2 småbarn med vagnar och babyskydd och allt vad som hör till. Visst var det lite bökigare på en vanliga parkering men inte särskilt mycket mer än på en familjeparkering. Jag valde i alla fall alltid vanliga parkeringar före familjeparkeringar, dels för att dom har fördelar även om det är trångt och sen tänkte jag att det fanns nog andra som behövde dom bättre. 

Jag har bara använt familjeparkeringen en gång i hela mitt liv och det berodde inte på att jag hade 2 småbarn med mej och egentligen kunde stå där med gott samvete utan att jag hade en stor koloss som jag köpt på ikea som var tung att dra själv. 
Svar på tråden Parkera på familjeparkering utan familj