• Bejje

Parkera på familjeparkering utan familj

Detta är ett hett ämne som upprör många från olika sidor. Jag ska ge min syn på det.

2014 hade jag en begagnad bil som var 9 år gammal. Jag parkerade den på Ica maxi i deras smala parkeringsfickor och och ut för att se att min lack var förstörd för att någon idiot smällt upp dörren i min sida. Jag hade ingen aning om vem det kunde vara så jag kunde inte göra något åt det.

2016 köpte jag en helt ny bil. 2 månader senare när jag parkerade på Ica Maxi så hände samma sak igen. Förstörd lack, men denna gång på men 2 månader gammal bil. Självklart blir man förbannad. Jag fick lackera om sidan på bilen och ett år senare, 2017 hände samma jävla sak igen. Omlackering av bilen igen. Trots försäkring så kostar sånt här pengar och tid.

Sedan dess har jag börjat ställa mig på familjeparkeringarna. Varför? Jo för detta kan inte hända på en familjeparkering för att det är så god marginal till nästa bil att man kan smälla upp dörrarna fullt ut utan att nudda nästa bil.

Detta är det folk som blir upprörda som fan över för att jag och andra som gör det inte har familj med oss och hotar med att repa bilar om de ser något sådant. Låt mig ta det igen. De är villiga att bli kriminella och bryta mot lagen för att folk som inte har familj med sig ställer sig på familjeparkering, något som det inte finns någon lag mot och är alltså fullt tillåtet. Jag som gör det bryter inte mot någon lag, men den som repar en bil p.g.a. det är kriminell och bryter mot lagen.

Jag kan för mitt liv inte förstå det. Jag har fått min bil förstörd 3 ggr på kort tid av idioter som inte kan hantera att öppna en dörr försiktigt och tar färför till den enda åtgärd jag kan komma på för att försvara mig, d.v.s  att ställa mig i en parkeringruta som är bred nog att inte kunna  orsaka dessa skador och då kommer idioter och säger att de ska förstöra min bil??? Man blir ju helt paff.

Om du håller med mig, BRA! Om du inte gör det, säg vad jag borde göra för att undvika detta istället för att parkera i familjeparkeringar? Och snälla, tala om varför du tycker att det ä vettigt att vara kriminell och repa andras bilar för att någon parkerar på ett sätt som Du inte gillar?

• Svar på tråden Parkera på familjeparkering utan familj
  • Tow2Mater

Kan det ha nåt att göra med att barnfamiljers bilar numera är stora SUVar och deras lika stora barnvagnar och babyskydd? Miljömedvetenheten åker ofta ut med badbaljevattnet när de får sin första unge och uppgraderar bil till nåt som inte "ryms" på en vanlig parkering.

• Anonym (Usch)

Jag tycker det är otroligt oförskämt att säga så om en människa oavsett vad den gjort och man bevittnat som barn. Lär ungen hut från början så slipper hen fara med olika påståenden ! Otrevlig attityd är det du som har som inte kan förstå att barn inte ska säga så! På sin höjd ?dum? kan dom få vara ärliga att säga!

Ett barn som vet regler säger - men vilken dum kille som slog tjejen !

Jag skulle aldrig tolerera gräver språk i mina familj. Punkt.

kaffe skrev 2019-01-09 21:11:14 följande:

Nej, min unge som numera är en välartad tonåring varken är eller var otrevlig. Det var det starkaste kraftuttryck han hade och användes bara om något var riktigt illa som när vi t ex vi såg en man slå ner en dam så illa att hon fick hämtas med ambulans. Då är frågan om han är dum på riktigt inte ett dugg oförskämt. Eller?

Viken otrevlig attityd du har förresten som dömer folk du inte känner som otrevliga!

Handikapptillstånd är en helt annan sak. Där förstår jag att man faktiskt blir arg om någon ställer sej där som inte har rätt till det. Där finns ju en orsak till varför man har tillståndet som är lite mer än att det bara är lite extra bökigt att ställa sej på en riktig parkering.

• Anonym (Usch)
    LaFontaine skrev 2019-01-09 21:19:33 följande:

Jag gör det varje dag, utan att repa bilen bredvid. Eftersom jag inte är någon supermänniska, kan jag inte låta bli att fundera på om ni som absolut inte kan göra samma sak möjligen lider av någon form av intellektuell funktionsnedsättning. Och bör ni då ens köra bil?

Hehehheehhe... intellektuell funktionsstörning? Nä men en treåring tänker inte i konsekvenser och således kan denna tjonga upp dörrn i bilen brevid. Sen hålla på med babyskydd och gud vet vad tar plats.
  • kaffe
    Anonym (Usch) skrev 2019-01-09 22:23:41 följande:

Jag tycker det är otroligt oförskämt att säga så om en människa oavsett vad den gjort och man bevittnat som barn. Lär ungen hut från början så slipper hen fara med olika påståenden ! Otrevlig attityd är det du som har som inte kan förstå att barn inte ska säga så! På sin höjd ?dum? kan dom få vara ärliga att säga!

Ett barn som vet regler säger - men vilken dum kille som slog tjejen !

Jag skulle aldrig tolerera gräver språk i mina familj. Punkt.

Är väl snarare du som är otrevlig som kallar mitt barn otrevligt. Brukar du kalla 2-åringar otrevliga? Det kan komma en hel del grodor ur deras små munnar. Det var nämligen så gammal han var och för han betydde meningen att "någon är dum i hela huvudet" att någon gjorde något väldigt fel. Det kommer för övrigt från ett barnprogram där någon sa så när den andra personen gjorde något galet. Det var en kort period när han härmande efter personer och är självklart inget han använder sej av eller sa till någon person eller fick säga utan att bli tillsagd. För att förtydliga så du inte tror att jag och hans pappa hejade på det hela. För enligt dina förutfattade meningar gör ju jag det!!!

I det här fallet var det för övrigt en  människa som gjorde ett rånförsök mot en dam och knivskar henne illa. Det var ingen kille som puttade lite på en tjej. Det var rätt mycket blod för en 2.åring och hemskt att se sin mamma nedblodad efter att ha försökt rädda livet på henne. Är knappast oförskämt av en 2.åring att då använda sej av uttrycket man hört sin favvofigur  på bolibompa säga när någon gjort något riktigt galet. 
  • Bejje
    Anonym (Inte alltid) skrev 2019-01-09 07:52:00 följande:
    Ica skulle mycket väl kunna be t ex q park att lappa. Dom väljer stt inte göra det för dom 1 ser inget problem 2 det är värre för dom att begära av sin entreprenör att lappar ska utfärdas av den enkla anledning att dom är rädda att kunder väljer att handla någon annanstans.

Ni som önskar bredare platser och tydligen brinner för detta varför skriver ni inte till t ex markägaren/ butiken och efterfrågar detta i ett välmotiverat brev? Oftast nuförtiden är det jubett ?färdigt koncept? parkeringsplatserna och i det stora hela är just parkeringen det minst intressanta då man bygger vilket innebär att man inte tänker till på detaljerna.

Oftast är det en aha upplevelse när någon har synpunkter på en p plats av det slaget ni diskuterar ?jaha finns det problem? sen är ju chansen lite. Att man gör något åt det just pga intresset är så lågt för en sådan yta. Kunderna ska in o ut...
    Hur skulle dom kunna lappa? Det är ju omöjligt för att parkeringsbolag att se på bilen om ägaren har familj/barn med sig eller inte. Kan vara en liten bil och ändå är det barn med.
  • Anonym (Usch)

Men människa.. min tvååring slänger sig också med uttryck men knappast sådana grova! Skulle han se något liknande så skulle det var - åh vilken elak farbror som gjorde så flickan blöder och grät!

Jag anser att program på tv inte ska uppfostra var - det gör vuxna och föräldrarna i sin riktiga omgivning. Tänk dig för vilka tv-program du har på om detr barn i närheten! Jag kallar ditt barn ouppfostrat ja eftersom hen uppenbarligen inte fått en proper uppfostran. Du hejar på eftersom du försvarar. Väldigt obehagligt.

quote=79349271][quote-nick]kaffe skrev 2019-01-09 23:04:47 följande:[/quote-nick]Är väl snarare du som är otrevlig som kallar mitt barn otrevligt. Brukar du kalla 2-åringar otrevliga? Det kan komma en hel del grodor ur deras små munnar. Det var nämligen så gammal han var och för han betydde meningen att "någon är dum i hela huvudet" att någon gjorde något väldigt fel. Det kommer för övrigt från ett barnprogram där någon sa så när den andra personen gjorde något galet. Det var en kort period när han härmande efter personer och är självklart inget han använder sej av eller sa till någon person eller fick säga utan att bli tillsagd. För att förtydliga så du inte tror att jag och hans pappa hejade på det hela. För enligt dina förutfattade meningar gör ju jag det!!!

I det här fallet var det för övrigt en  människa som gjorde ett rånförsök mot en dam och knivskar henne illa. Det var ingen kille som puttade lite på en tjej. Det var rätt mycket blod för en 2.åring och hemskt att se sin mamma nedblodad efter att ha försökt rädda livet på henne. Är knappast oförskämt av en 2.åring att då använda sej av uttrycket man hört sin favvofigur  på bolibompa säga när någon gjort något riktigt galet. [/quote]

• Bejje
    Anonym (?) skrev 2019-01-09 16:48:18 följande:

Jag kan inte låta bli att undra, hur parkerar du egentligen? Jag har haft bil i 20 år, handlar ett par gånger i veckan på matbutik liknande de du beskriver och parkerar dagligen på olika former av parkeringsplaner även i andra sammanhang. Jag har aldrig råkat ut för att någon slagit upp sin dörr på min.

Men jag ser ju dagligen vilka som är i riskzonen, då det finns gott om folk som inte klarar av att centerera sig i rutan utan gärna står 10 cm närmare linjen åt något håll, då ökar såklart risken att få en dörr i sidan, inte ens alltid av misstag...

Jag parkerar så klart i mitten av rutan. Det är inte det som är problemet. JAg kanske har haft mer "otur" än andra, men parkeringarna är verkligen väldigt smala. Har själv varit nära på att skada en annans bil när det blåst mycket och det gör det ofta där jag bor. Man öppnar dörren lite försiktigt och sedan tar vinden över och sliter upp dörren. Inga parkeringar på Ica Maxi klarar av att vinden sliter upp dörren förutom familjeparkeringarna.

I just mitt fall så hade jag snabba reflexer och lyckades stoppa dörren innan någon skada hade skett.

Tycker ändå det är snålt att göra parkeringsplatser som inte klarar av att en bildörr öppnas fullt ut. Då är det enligt mig för smalt helt enkelt.
  • Bejje
    modsey skrev 2019-01-09 20:10:33 följande:
    Säger så här. Hur svårt kan det på riktigt vara att INTE ställa sig där när man inte har barn med? Hur jobbigt kan det vara för ett gäng killar på 25 år att ställa bilen en bit bort för att lämna den till en pappa som kommer med tre småbarn och kundvagn i snögloppet. Eller för damen i 50 års åldern med två döttrar med på 20 plus och svara när man frågar vänligt " ska väl du skita i . Det här är mina barn seru" och där står jag med två bebisar och stor vagn och får släpa mig till andra sidan i snögloppet så hon o hennes vuxna barn kan stå kvar med 2 meter till ingången.

Ja självklart KLARAR jag det! Tycker bara att det är så fruktansvärt oförskämt och brist på vanlig respekt.
    Det heter familjeparkering. Det finns inga regler uppsatta för vad som gäller på en familjeparkering. Folk verkar bara ta för givet att deras teori om vad som gäller på en sådan parkering är den rätta. Jag har en familj så alltså får jag parkera på familjeparkering. Sen att jag inte har barn har inte med saken att göra. Står ingenstans i någon lagtext att folk utan barn inte får parkera där.
  • Tow2Mater
    Anonym (Usch) skrev 2019-01-09 23:19:53 följande:

Men människa.. min tvååring slänger sig också med uttryck men knappast sådana grova! Skulle han se något liknande så skulle det var - åh vilken elak farbror som gjorde så flickan blöder och grät!

Jag anser att program på tv inte ska uppfostra var - det gör vuxna och föräldrarna i sin riktiga omgivning. Tänk dig för vilka tv-program du har på om detr barn i närheten! Jag kallar ditt barn ouppfostrat ja eftersom hen uppenbarligen inte fått en proper uppfostran. Du hejar på eftersom du försvarar. Väldigt obehagligt.

Va? Farbror? Lär du ungen att säga "tant" också kanske? Och snacka om degraderande, tänk om han inte definierar sig som "farbror"?
  • Bejje
    Anonym (Meeen.... hallå?) skrev 2019-01-09 21:12:43 följande:

Men du.. hur tänker du? Familjeparkeringar är ju breda för att man ska kunna öppna dörrarna helt så man får ut/in ungen. Har du försökt sätta in en 1:åring i en bilbarnstol med bildörren öppen till knappt hälften? Det går men det är svårt att hindra dörren att inte öppna sig mer. Och Ännu svårare med ett helt babyskydd, nästan omöjligt. Och om DU (och många andra) nu ställer sig felaktigt och tar upp dessa familjaparkeringar så får ju småbarns familjer ställa på en vanlig trång. Och då kanske råka repa lacken på en bil som ställt bredvid när man ska in med ungen och eventuellt babyskyddet. Även om man som barnfamilj ställer långt bort så finns risken att en annan bil parkerat brevid när man kommer ut igen.

Låt bli att ockupera dessa platser och låt dom som behöver extra plats använda dom!

Helt enkelt: Tar DU upp en familjeparkering = en småbarnsfamilj som behöver ställa på en ?vanlig? plats och därmed större risk att en bil repas

Fel!

Som sagtm jag har fått lacken på bilen förstörd 3ggr på 3 år på vanliga parkeringar. Sedan jag började parkera på familjeparkering för ca 1,5 år sedan så har det inte hänt en enda gång, men det säger sig självt eftersom även om någon öppnar sin dörr fullt ut så når den inte min bil.

Så du menar att jag ska gå tillbaka till att lackera om bilen en gång per år och betala självrisk varje gång? Nej tack, jag har inte tid till det och jag har heller inte lust att bli utan bilen de gånger det händer.
Svar på tråden Parkera på familjeparkering utan familj